TR- ändringar 2011

Sv: TR- ändringar 2011

För definitiva :confused: Dom brukar ju alltid komma kvällen före så är det 3 dgr innan nu så är det ju ett jäkla framsteg :cool:

KL.
Skapade en tråd men det fanns visst redan en, saxar bara in mitt inlägg.

Här är TR-ändringarna inför nästa år:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/I...ltHandler.aspx

Spontana reaktioner?

Ang, 7- åringarna och kval, i länken står det följande:

"För att få starta i Msv B-klass skall ekipage två gånger, ha uppnått minst 62,00% i Msv C-klass. 6-åriga hästar äger rätt att starta i Msv B-klass utan föregående kval i Msv C-klass.
För att få starta i Msv A-klass skall ekipage två gånger, ha uppnått minst 62,00% i Msv B:4, Msv B:5, FEIs Lagtävlansprogram för juniorer eller FEIs Individuella mästerskapsprogram för juniorer. 7-åriga hästar äger rätt att starta i Msv A-klass utan föregående kval i Msv C- eller Msv B-klass."

Får 7-åringarna starta Msv B utan att kvala i Msv C? Om de ej är kvalade sedan föregående år alltså. Så min 7-åring (nästa år) kan jag vara "kvalad" (dvs inte kvalad, men jag äger rätt) att rida MsvA/George men inte msv B?

Annars har jag själv inte många funderingar, det är bra att dom har tagit bort bortlottningssystemet tycker jag. Hoppas det kan lösa sig smidigt med reservlistor bara!

"Ekipage får, under samma meeting/helg, endast starta i följande
kombinationer:
-
Lätt C, Lätt B och Lätt A eller
-
Lätt A, Msv C och Msv B eller"

Är vi inte tillbaka nu?
Skit kul att ekipage åter igen kan sitta och rida LA:1 och MSV B:5 under samma meeting. Jag blir vansinnig.

KL.
Skapade en tråd men det fanns visst redan en, saxar bara in mitt inlägg.

Här är TR-ändringarna inför nästa år:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/I...ltHandler.aspx

Spontana reaktioner?

Ang, 7- åringarna och kval, i länken står det följande:

"För att få starta i Msv B-klass skall ekipage två gånger, ha uppnått minst 62,00% i Msv C-klass. 6-åriga hästar äger rätt att starta i Msv B-klass utan föregående kval i Msv C-klass.
För att få starta i Msv A-klass skall ekipage två gånger, ha uppnått minst 62,00% i Msv B:4, Msv B:5, FEIs Lagtävlansprogram för juniorer eller FEIs Individuella mästerskapsprogram för juniorer. 7-åriga hästar äger rätt att starta i Msv A-klass utan föregående kval i Msv C- eller Msv B-klass."

Får 7-åringarna starta Msv B utan att kvala i Msv C? Om de ej är kvalade sedan föregående år alltså. Så min 7-åring (nästa år) kan jag vara "kvalad" (dvs inte kvalad, men jag äger rätt) att rida MsvA/George men inte msv B?

Annars har jag själv inte många funderingar, det är bra att dom har tagit bort bortlottningssystemet tycker jag. Hoppas det kan lösa sig smidigt med reservlistor bara!

Du behöver aldrig kvala en 7 åring till vare sig msv B eller msv A/st Georg

Skönt! Det är ju inte helt uppenbart så som det är formulerat, men det vore väldigt märkligt om det krävdes kval för MB, men inte PSG/MA.

Har det inte alltid varit så?

På det ämnet så var det en person som anmälde till vårt meeting för några år sedan och anmält till MSV B:3 (har jag för mig att det var...om det inte tom. var någon LA?) och Intermediare I samma dag. Han lät dessutom jättechockad när jag ringde och förklarade läget och undrade vilken klass han ville rida... ;)

*KL*

En intressant sak med de nya kvalificeringsreglerna till MsvB är att godkänt inte längre är godkänt. 60% är ju per definition godkänt i ett program, men man måste ha ridit på 62% i MsvB i år för att få fortsätta att rida MsvB. 62% är ju den normala gränsen för att gå upp en klass eller nivå på tävling men för att få fortsätta rida samma klass på samma typ av tävling tycker jag är ganska konstigt, är man bedömd godkänd i programmet borde man väl vara kapabel att starta i det fler ggr.

I ponnydressyr har det, iaf de senaste åren, varit 62% för att kvala vidare från regional till nationell nivå. Tror även att det är så att man måste ha ridit på 62% på nationell nivå i år för att få fortsätta rida nationellt nästa år.

Så det är inget nytt, bara att det numera även gäller stora hästar.

Jo att det krävs 62% för att kvala till en högre klass eller till en tävling med högre status är ju inte ett dugg konstigt och det skrev jag ju också. Det har ju förekommit även på storhäst sidan fast på högre nivåer. Det jag tycker är konstigt är att det krävs 62% för att få fortsätta att rida MsvB på regionalnivå även nästa år även om man ridit klassen i år. För att få fortsätt att tävla på den nivå man redan tävlar tycker jag att det kan räcka med godkänt dvs 60%, vad betyder godkänt annars liksom?

Det kan man ju tycka. Men man måste ju uppfylt kvalen till nästa år i år. Så antingen kvalar man i MSV C eller MSV B. Att man ska uppfylla kvalen fast man redan tävlar på den nivån är väll inte så konstigt? Ska standarden höjas så ska den ju.

Jo att det krävs 62% för att kvala till en högre klass eller till en tävling med högre status är ju inte ett dugg konstigt och det skrev jag ju också. Det har ju förekommit även på storhäst sidan fast på högre nivåer. Det jag tycker är konstigt är att det krävs 62% för att få fortsätta att rida MsvB på regionalnivå även nästa år även om man ridit klassen i år. För att få fortsätt att tävla på den nivå man redan tävlar tycker jag att det kan räcka med godkänt dvs 60%, vad betyder godkänt annars liksom?

60% som godkänt betyder inte ett skit, mer än att du får en rosett på en Clearroundtävling.

Det är inte alls konstigt att man måste kvala om man rider Msv eftersom det nu har införts kval.. Rider du Msv på UNDER 62% och har gjort det hela året får du ju kvala i MsvC nästa år. Har du ridit MsvC eller LA:6 i år på över 62% behöver du ju inte kvala till Msv. Hur jobbigt kan det bli liksom? Man visste ju hela detta året att kval kommer införas till Msv nästa år så ville man vara säker var det ju bara att gå ner och rida några LA:6 eller MsvC för att ha kvalen klart för att fortsätta rida Msv nästa år.

Det är ju samma sak i MsvB nu som det var innan.. tex i MsvA , där kan man ju inte rida runt i all evighet på skitprocent, för att behålla sitt kval för att få fortsätta rida MsvA krävs ju att man rider antingen på 62% i MsvA eller att man gör 62% i MB:4,5 innevarande eller föregående säsong. Klarar du inte kvalgränsen flyttas du ner ett hack.

Samma sak nu i MB

Senast ändrad:

Jo jag ser at det är så och mig berör det inte (mer än att jag får anmäla i tid till de klasser jag vill rida eftersom det lär bli ännu fler starter där än det varit i år). Jag har inte ridit Msv och är inte klar för det. Jag tycker dock fortfarande att det är konstigt godkänd procent i en klass inte räknas som godkänt att fortsätta tävla på samma nivå, men det finns så mycket som är konstigt så nån katastrof är det ju inte.

Vad är det för konstigt med det :confused: Det är ju samma i MsvA , Int1 och till Grand Prix, så det är väl helt naturligt att det även nu gäller MsvB.

Jag tycker att det är lika konstigti de klasserna.
Betyget 6 är ju godkänt vilket jag inte kan tolka som annat än att det uppfyller klassens baskrav. Om man då rider ett program med genomgående 6or i betyg tycker jag rent logiskt att det borde betyda att man anses platsa i klassen, man kan genomföra programmet med ett godkänt resultat, att det sen inte är speciellt bra är en annan sak. Då tycker jag att det är paradoxalt att det inte räcker för att få fortsätta tävla i den klassen. Jag tycker även att det är konstigt att det är samma procentkrav för att kvala upp sig ett steg i klasserna som för att få stanna kvar på den nivå man är, i mina ögon borde det krävas mer för att bli berättigad att starta en klass högre än för att bli kvar på den nivå man redan tävlar. Men tydligen tänker inte de som gör TR som jag och som jag skrev innan är det inget jag är jätteupprörd över, jag kommer däremot fortsätta att tycka att det är ologiskt.

Fast du kan ju rida runt på 50-60% i MsvB i 10 år om du så vill , bara du rider på 62% i MsvC 2ggr inom en 2 års period. Det är ju knappast mkt begärt :crazy:

Så det är ju inte alls så att det krävs lika höga procent för att få rida klassen som det är att kliva upp ett steg dvs till MsvA för då måste du ha 62%

Lite svårare att ändra godkänt till 6.2

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Här är TR-ändringarna inför nästa år: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_15920/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Spontana...
Svar
1
· Visningar
1 206
Senast: JoCfin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka