Tovor, tovor, tovor, tovor, tovor, tovor, tovor...

Sv: Tovor, tovor, tovor, tovor, tovor, tovor, tovor...

Nu är Tova - namnet till trots - en tibbe med en päls som i princip inte tovar... Men tycker att tovorna som blir på den svarta pälsen är "hårdare", de är även svårare att se.

Hade en Creme-tik tidigare som hade hemsk päls. Hon krävde bad 1 gång i veckan och sen minst två timmars kamning på det. Tova kan bada var 6:e vecka eller så, sen kan man borsta lite ett par dagar senare :angel: Tilly hade mer av allt, underull och päls. Tova har knappt underull. Så det är skillnad. Escodobes (mångsmässigt iaf, underull är svårt att se) verkar ha en päls som är mer lik den Tilly hade än den Tova har.

Fast för att hålla henne vit krävs väl bad iaf varannan vecka. Hon får alltid självtorka. Hon gillar inte fönen och torkar så pass fort eftersom hon har så lite underull.

Har du inte testat galltvål så gör det, de blir gnistrande vita ;)

Så här badar vi:
*Blöter hela hunden
*Flytande galltvål på ben (och där det ser ut att behövas, dvs gula/gråa partier)
*Sköljer bort
*Schampo (just nu ett 2 i 1, dvs både schampo och balsam)
*Sköljer
*Drape (Laser Lite Drape - en "balsam" som man inte sköljer ur, ger lite dyngd)
Nu ställs ju inte damen längre, men vi badar på samma sätt som då, med "billigare" schampo, men Drapen överger jag inte! Hon tovar mer om jag byter till annat balsam.

OT: åhh, vad jag känner att jag saknar henne nu! Om sex dagar får jag pussa på henne igen, då har det gått tre! månader sen sist.

OT2: Vilken kennel kommer din från, med tanke på Norrland...

Senast ändrad:

Måste säga att han verkar snygg i klippt tillstånd. Tova var inte det. Hon trivdes inte heller. Hon fröööös, låg alltid under filt osv :D

Nu har de -30 grader hemma och Tova vill bara vara ute och sitta på sin sten. Så nu med lite mer päls fryser hon uppenbarligen inte. Knäppa hund.

Han har faktiskt haft kofta på sig de första veckorna, och sen har han ett täcke ute. Det är ju en sådan omställning att gå från lång päls till att vara helt naken. Han är som snyggast i hellång eller ca 1-1½ cm päls. Blir det längre så ser han mest fet och oformlig ut, ända tills pälsen börjar lägga sig igen - och det tar tid för han har massvis av den.
ceasarbildspel3.jpg

Snygg längd
Bild036.jpg

Ful längd.
ute-036.jpg

Snygg och nästan naken.

Senast ändrad:

Här finns film på hur en furminator fungerar

URL="http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?pkode=SP139_var"]http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?pkode=SP139_var[/URL]

King coat funkar ungefär på samma sett men furminatorn är bättre tycker jag.

Han var jättefin! Faktiskt både med och utan päls! :love:

Han ser ut att vara rätt stor och grov. Väldigt fin i kroppen. Jämfört med vår som är mindre. Men det låter däremot som om pälsen är likadan. Vår har också massor av päls, mycket underhull.

Kul med bilder på andra tibbisar!

Norrland

Senast ändrad:

Tack för tipset om galltvålen. Ska prova.

Pm:ar namnet på kenneln. :)

Norrland

Stor och grov?!
Han väger inte ens 10kilo.

Han är ju jätteliten.

Oj, så liten, han ser betydligt större ut.
Tova väger prick 10 och är ändå en ganska nätt dam, brukade vara en av de minsta i utställningsringen.

(Fast å andra sidan är de flesta tibbar man ser alldeles för stora :crazy:)

*Host* Jag tar tillbaka detta med att Tova sällan tovar...

Har idag spenderat omkring 2 timmar med att kamma ut pälsen. HELA hunden var som en Lovikavante :crazy: Inte kammad på 6 veckor, tur hon har lättutkammade tovor. Dock var hon iaf uppbadad inför min hemkomst :) Skönt att jag inte ska vara borta lika långa stunder nu i vår. Kommer kunna åka hem och städa upp henne ungefär var 4:e vecka. Så hon ska väl inte tova ihop helt. Lika bra att säga att jag kommer hem och gör det. Får mamma bestämma blir det 3 mm... Jag vägrar låta henne göra det.

*kl*

Vi bara tacka för alla bra råd jag fått i tråden! De har hjälpt, det blir bättre.

Vi badar honom två gånger i veckan nu. Kammar, som vanligt, varje dag. Använder balsamspray varje dag. Det hjälper, mycket bättre. :)

Köpte en tovutredare, den skulle som petas igenom tovan och sedan skära sönder den. Men - det enda som hände var att min tumme fick två sår! :p Var svårt att använda den, tycker jag. Nä, kam och trubbig liten sax är bättre.

Norrland

*Host* Jag tar tillbaka detta med att Tova sällan tovar...

Har idag spenderat omkring 2 timmar med att kamma ut pälsen. HELA hunden var som en Lovikavante :crazy: Inte kammad på 6 veckor, tur hon har lättutkammade tovor. Dock var hon iaf uppbadad inför min hemkomst :) Skönt att jag inte ska vara borta lika långa stunder nu i vår. Kommer kunna åka hem och städa upp henne ungefär var 4:e vecka. Så hon ska väl inte tova ihop helt. Lika bra att säga att jag kommer hem och gör det. Får mamma bestämma blir det 3 mm... Jag vägrar låta henne göra det.

Vad roligt att vara hemma och få träffa vovven nu. :) Förstår att du saknar henne.

Men 6 veckor utan kamning? Då ÄR hon verkligen tibbe som inte tovar. ;) Vår hade varit en hårdstoppad ullboll! För oss, med valppälsen som fäller, så gäller bara att klippa bort tovorna. Skönt det måste vara att kunna kamma ut dom. *Längtar tills vuxenpälsen kommer*

Jag förstår dig helt och fullt att din mamma inte får klippa! Tibbar ska vara långhåriga. De är så vackra med sin päls, det gör lixom hela deras utstrålning.
(Även om jag förstår de som klipper - har ibland tänkt tanken själv)!

Norrland

Liknande trådar

Övr. Hund Ni med långhåriga hundar, hur gör ni för att lättast reda ut eventuella tovor? Hannibal byter från valppäls till vuxenpäls nu, och...
2
Svar
35
· Visningar
4 158
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka