Dessa tovor

Sv: Dessa tovor

Badar/tvättar du hunden ofta? Schamponerar man för ofta så tar man ju bort det naturliga fettet och torkar ut huden och pälsen = bildas lättare tovor.

tvättar man långhårsraser för sällan så sliter borstningen på pälsen vilket ger tovor.

Jag tvättar våra långhåriga hundar med Bark2Basics Citrus Plus Shampoo till balsam har jag Bark2Basics D-Mat Conditioner .

Pälsen blir mjuk och fin och lätt att reda ut. Citrusdoften i schampot tar bort eventuella lukter och gör pälsen mycket ren. Balsamet doftar väldigt gott.

Den mer okonventionella lösningen som min mamma drog till med på sin powder puff när den skulle byta päls - raka ner och spara ut nytt. :p

På min hund så både ser och känner man skillnaden på den gamla pälsen och den nya. Den nya har bara kommit över manken och halva ryggbenan Där är han slät och fin men på resten av kroppen är han ullig.

nja, han badas typ en gång i månaden, knappt det. Brukar bara spola av honom nu när det har vart regnigt och lerigt ute.

Som tidigare sagt i tråden, testa pälsglans för hästar det finns inget bättre för toviga pälsar bakom öron osv. Men eftersom att du har tänkt att ställa honom, tänk på att kolla upp om det är tillåtet att andvända sånna medel så du inte gör bort dig och har med det på utställningen, på min ras är det inte tillåtet så det får man inte säga högt när man tävlar.:D

Rekomendationerna från rasklubben och uppfödaren är att bada var 14e dag, och som Escodobe skrev.. tvättar man för sällan så sliter bortsningen på pälsen.

Nu är min inte så långhårig (pappis) men jag borstar nog honom en gång i halvåret :o
Ibland kan han ha ngn liten minidread i rumpan, men annars håller sig pälsen bra faktiskt. Använder inget balsam, badar honom öht sällan.

n587711675_917366_3707.jpg

Det är lite skillnad i pälsmängd på våra hundar ;)

Inte världens bästa bild, men han e långt ifrån fullpälsad nu. Skulle jag bara borsta en gång i halvåret så skulle hela han se ut som en stor tova :crazy:

22758824.jpg

Tovåldern har jag aldrig hört talas om, när skulle den vara?

Tovåldern har jag aldrig hört talas om, när skulle den vara?

Den pratar man om när det gäller aghaner med. Dom sägs vara som värst runt året ungefär, när pälsen är tillräckligt lång för att tova men för kort för att vara så där lång och fin. Vet inte hur lång period det brukar räknas vara på just affar, antagligen tills pälsen vuxit till sig ganska ordentligt. Vid tovåldern får man bada en afghan ganska ofta, medan vissa vuxna, fullpälsade hundar kan klara sig på ett bad varannan vecka om man har tur. :laugh: Det beror ju också på pälskvalitet. Jag håller tummarna att min uppfödare har rätt när hon säger att min kille kommer få rak, lättskött päls som sin mor. :p

Ok, intressant. Om det finns någon tovålder för DS så är min inne i den nu!! :grin: Jag får ångest när jag tänker på det.

Ok, intressant. Om det finns någon tovålder för DS så är min inne i den nu!! :grin: Jag får ångest när jag tänker på det.

Heh. Håll tummarna att det är just en period då så det inte håller i sig. :crazy: Min har inga tovor ännu, och även om jag har tydliga minnen av knytnävesstora tovor mellan benen från förra afghanerna så väljer jag att inte tänka på det ännu. Heh. Får passa på och njuta av min tovfria än så länge korthåriga hund. :p

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 969
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
968
Senast: Estivuz
·
Övr. Hund Jag blir galen på 10 månaders tibben (terrier). Vi kammar och kammar, varje dag, ändå blir det tovor överallt. :crazy: Det blir som...
2
Svar
31
· Visningar
6 435
Senast: norrland65
·
Katthälsa Har en katt med pälsproblem, eller ja han har inga större problem men jag som han sätter tänderna i så fort kammen kommer fram tycker...
Svar
8
· Visningar
1 595
Senast: MayDay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka