Tovor, tovor, tovor, tovor, tovor, tovor, tovor...

norrland65

Trådstartare
Jag blir galen på 10 månaders tibben (terrier).

Vi kammar och kammar, varje dag, ändå blir det tovor överallt. :crazy: Det blir som små ulltovor, nästan omöjliga att reda ut. Han börjar se ut som en punkhund nu eftersom vi måste klippa bort de värsta tovorna... Vi vill ju ha hans långa fina päls kvar.

Vad gör man? Och framförallt - blir det bättre när all valppäls försvunnit? (Han har massor).

Escedobe - och ni andra med tibbar (eller andra långhåriga hundar)! Blir det bättre?

TACK förresten till den som skrev i en tråd om balsamspray (glömt vem det var och i vilken tråd :p ). Vi har köpt in balsamspray och det underlättar vårt liv markant. Nu går det att reda ut endel tovor, och det bildas faktiskt färre.

Norrland

Sv: Tovor, tovor, tovor, tovor, tovor, tovor, tovor...

Nu har vi ju inte samma ras, jag har en welsh.
Jag upplevde att dessa tovor försvann ju äldre hon blev=vuxenpäls.
Jag får ju förstås tovor än om jag inte sköter pälsen och borstar igenom 2-3 gånger i veckan, men när hon var liten så kom de bara fast man borsta som en galning.

Misstänker att det är samma typ av päls som havanaisen har, och just när de fäller ur valppälsen är det ett rent h-e lindrigt sagt.

Stå ut, kamma dagligen och bada varje vecka, den tovar sig myyycket mindre när den är nybadad.

Jag gav upp!

Första gången hade det egentligen lite mindre med tovorna att göra än värmen och att han fick värmeexem när vi hade varit ute på långtur. Då var det så illa att jag nog la en timme om dan på pälsvård. Var han utkammad i ena änden så tovade han i andra... Men då hade jag fortfarande lust med eländet.

Sen dess har min toleranströskel minska betydligt och när det nu för någon månad sedan haverarade efter ett nytt "mirakelschampo" som alla älskade men där han tovade igen på två dar och det fortsatte trots annat schampo+balsam så blev han näck igen.

Jag har en coton de tuléar hane på två år... och hans päls var rent ut sagt ett helvete första året. Kamma kamma kamma är det som gäller. Om man vill ha pälsen kvar.

Förstår att det är första året som är värst. Vi kammar och kammar. Han har så mycket ullig valppäls som tovar sig. Vi vill ju ha pälsen kvar, så det är väl bara att härda ut.

Norrland

Så du fick ge upp? Ah, vi vill ju så gärna ha hans päls kvar, pälsen är ju tibbens skönhet. :love: Men vi får se. Blir det inte bättre när valppälsen försvunnit så vete gudarna om inte vi också får ge upp. Men samtidigt så vore det roligt att kunna ställa ut ibland.

Vi har ett rätt så bra schampoo och balsam. Det blir bättre om han kan duscha någon gång i veckan. Tovar mindre då. Men nu har han inte duschat på drygt två veckor, och då blir det värre. Vi har köldknäpp nu, med -24 på dagarna och då vill vi inte duscha honom. Han fryser väl ihjäl om pälsen inte är helt torr när han ska ut och göra behov, lillgubben. Så vi väntar med duschen tills det blivit mildare. Får kämpa på med balsamsprayen tills dess.

Norrland

Varför inte prova en furminator eller en King Coat. Det tar bort underullen o det är ju det som filtar sej

Har dock ingen aning om ifall det fungerar på din ras med det borde det göra tycker jag.

Det forsta som poppar upp i mitt huvud ar Firefox palsglans.
Har for mig vi bruka anvanda det till var Sheltie ett tag.

Pälsglans var en bra ide! Det ska vi prova. Har slut hemma, men vi får fara och köpa imorgon. Behöver det hursomhelst till hästarna.

Norrland

Varför inte prova en furminator eller en King Coat. Det tar bort underullen o det är ju det som filtar sej

Har dock ingen aning om ifall det fungerar på din ras med det borde det göra tycker jag.

Hur funkar furminatorn och King Coaten? Och vad är det?

Norrland

Jag har väl i allra högsta grad en pälsras.. Afghan. ;) Runt den åldern är ju hundarna i "tovåldern", då fäller dom ur valppälsen och det är den som tovar sig med resten. Nu kan jag ingenting om tibbepälsar, men att dra i en coatking tror jag inte hjälper. Då blir det bara fult och ojämnt. Och att klippa bort tovor gör att det blir olika längder och trasslar lättare sedan.

Det är nog bara att uthärda tror jag. När min affe var i din hunds ålder badade han var tredje dag. Det är först nu vid två års ålder han kan bada en gång i veckan. Det som gäller är bad med _bra_ produkter och sedan föna och borsta igenom pälsen. Då blir stråna raka och tovar inte lika snabbt igen. (Fast i den åldern tovade han som sagt ihop på två dagar :crazy:) Är hunden bara fönad torr så borde det inte vara någon fara att gå ut och kissa, trots kyla.

Man kan också tänka på att när man reder ut tovor emellan baden så är stråna egentligen inte uträtade utan fortfarande krusiga eller vad man ska säga, så det tovar egentligen ihop igen väldigt snabbt. Dessutom sliter det mer på pälsen att borsta en smutsig päls, så det ultimata är att bara borsta efter bad och då föna den torr, alternativt reda ut tovorna noga, lufttorka och borsta. Ibland krävs det ju dock lite vård där emellan ändå. Om hunden är väldigt tovig är det bättre att ta ett bad, föna och reda ut tovor och sedan bada om hunden igen, kanske dagen efter eller samma dag, medan den inte är tovig. Detta för att pälsen som sitter fast i tovor sällan blir ordentligt ren, och blir den inte ren så kommer den bara tova igen.

Tänk också på att om man använder pälsglans och sådana produkter så bör man också ha ett cleaningshampoo som rengör på djupet då och då, annars samlas det som lager på stråna och förvärrar bara saken.

Jag är som sagt inte mästare på tibbepälsar, afghanernas långa päls är ju underullen medan tibbarnas väl är blandad? Men tja, det brukar vara ungefär samma sak som gäller ändå. :)

Tack för jättebra råd! :bow:

Vi har nog varit för sparsamma och för försiktiga med att duscha honom. Men de råd vi fick av dig, och länken du länkade till var otroligt bra råd. Vi ska följa dom!

Det känns som om det finns hopp nu! :)

Norrland

Klart det finns hopp! :) Man blir bara lite gråhårig på köpet. ;) Att sköta en långhårsras kan vara en hel vetenskap ibland. Och det finns ju roligare saker att göra än att stå och bada och föna hund i flera timmar några gånger i veckan, men tar man sig bara igenom den hemska tovperioden så får man ju en fin päls sedan. Och det är ju inte skönt för hunden att vara tovig heller, så hellre ett bad extra då. Plus att belöningen för ens slit ju är en nybadad, tovfri lång päls. :p

Lycka till!

10 månader är den tiden då de flesta tibbar blir nedklippta - pga frustration hos husse/matte...

Du har fått bra tips.

*bada ofta (minst en gång i veckan), använd bra produkter (du får prova dig fram, det som funkar på en funkar inte på nästa)
*kamma, kamma, kamma. Inte det lättaste med en tonårstrotsig terrier :angel: Kamma lite varje dag.

Kämpa på, det ger sig om ett par månader!

/Tindrande - med en tibbe som går och gömmer sig under sängen om jag bara tänker tanken på borstning/bad :cool:

*kamma, kamma, kamma. Inte det lättaste med en tonårstrotsig terrier :angel: Kamma lite varje dag.

NÄ, inte lätt med tonårig tibetansk terrorist! :rofl:

Man får verkligen träna tålamod och konsekvens.

Det är alltid roligt att höra råd från andra tibbeägare, för de är så - klockrena. Det är vår första hund, men på något sätt så börjar jag förstå att man måste ha en tibbeterrorist för att förstå hur det är att ha och leva med en! :p

Norrland

En tibbe är speciell :D

Är ju störtförälskad i min (hon är 5,5) Dock är hon inte optimal för det liv jag lever just med tanke på pälsen. Men kan inte tänka mig en annan ras. Så jag får stå ut. Klippte ner henne i augusti för att slippa lite av pälsvården. Pälsen är på utväxt nu, det är mer rätt med den långa pälsen. Jag får bada och kamma ofta istället. (Hon är med i stallet med allt det innebär)

Då hon såg ut så här efter lek med kompis, då var jag glad att hon var klippt :grin:
30211815.jpg

Annars är det så här hon är vackrast (lite klippt) Lite unghundslook :)
30211791.jpg

Åh, vilken liten goding. :love: Jättefin.

De är underbara tibbarna. Jag älskar vår lille obstinate kille. Han har mycket vilja, men är verkligen genomsnäll.

Träffade en som haft flera tibbar. H*n sa att när de skaffade en "vanlig" hund så blev de förvånade. Det märktes ju inte längre att dom hade hund i familjen!! :rofl:

Så är det nog. Tibbarna är lite speciella. Men de behöver ju såklart konsekvens och uppfostran, men roliga är dom.

(Ser att din är rätt vit. Det är våran också, svart och vit. Är det sant att vit päls tovar mer? Har hört det.)

Norrland

Först klippningen var värst. Jag GRÄT faktistk en skvätt. Men då hade han fått värmeexem och pälsen kändes som den hindrade oss, vi hade tex varit ute och promenerat en hel dag sådär 8 timmar, och att han blev blöt i pälsen och sen torkade han ju inte under dan. Helgen innan hade vi bott i tält osv Skulle jag börja skära ned på lerbad och aktiviteter så hade han ju inte varit lycklig. Det kändes som valet var att anpassa livet efter pälsen och då valde jag hellre tvärtom.
p1010050.jpg

Sen dess har det varit lite lättare, andra klippningen kom efter att jag drogs med nackspärr den hade jag ingen ångest över alls eftersom jag inte kunde sköta pälsen helt enkelt.
Den andra för en månad sedan var dock värre, då hade jag haft en pälskatastrof efter ett visst schampo (som folk hyllade!) men när det väl var dags så hade pälsen börjat ordna upp sig igen... Men jag bet ihop och gjorde det ändå. Och plötsligt slapp jag dammsuga en gång om dan... Dessutom är han rätt snygg i schnauzerfrissa.
main.php

Han är fortfarande i princip naken på bilen, han är mer jämngrå/svart nu när det växt ut ett par milimeter.
Understa bilden är från gautland.nu

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Ni med långhåriga hundar, hur gör ni för att lättast reda ut eventuella tovor? Hannibal byter från valppäls till vuxenpäls nu, och...
2
Svar
35
· Visningar
4 158
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund