Totilas egna buketråd

Fiorano

Trådstartare
Som den superstar i dressyren Totilas är tycker jag att han förtjänar en egen tråd här på buke. En tråd där vi kan posta information, filmklipp och artiklar om hans tävlings och avelskarriär. ..och naturligtvis även diskutera vad vi ser:).

Jag vill för säkerhets skull poängtera att detta INTE är en "jag hatar MAR och EG borde få tillbaka hästen-tråd". Ekipaget är fortfarande relativt nytt och det är ganska intressant att följa hur svårt det är att ta över denna otroligt begåvade häst.

Senaste nyheterna på Eurodressage om honom;

Visningen som inte gick så bra

Tränarbytet

..men inte förrän efter OS

..och kontroversen det skapade

Sv: Totilas egna buketråd

Vad bra att du har staminan kvar ;)

Jag tycker det är synd att Hollands "federation" har så stark känsla av jäv eller hot, att Sjef inte ens får träna Matthias på sina övriga hästar förrän efter OS. Känns rätt så extremt och så var det ju inte sagt från början enligt de artiklar jag läst, då var det ok för övriga hästar under MR vilket känns logiskt. Men här är det tydligen strid på kniven in i minsta detalj gällande potentiella hot : )

Citat:
Ursprungligen postat av mackan Visa inlägg
Håller med Rumpnissen. Sensationaliteten runt att förfasa sig och önska olycka åt detta ekipage är verkligen helt fascinerande. Då kan vi väl ta med PKs episod med Scandic som fick tungan klämd också? Eftersom nu Totilas lagt tungan över bettet menar jag. Varför skulle folk vara så snara att just för att det är Matthias och Totilas, ekvivalera det med att det bara leder käpprätt ned till helvetet så fort ngt uppstår? Svar: precis det du säger: allas ögon är på detta ekipaget, och påståendet att man önskar dem allt gott är den största lögn som ngnsin publicerats, haha!
Vad har det med saken att göra överhuvud taget?

Har jag överhuvud taget nämnt något om att den la tungan över bettet?

Nej det jag ser är en häst som är förvirrad, spänd och inte vet var den ska använda sin energi..

Men det är ju klart vi ska ju inte kritisera, gud förbude!! Det ska man ju inte göra för då är det så smutskastning tillbaka så mycket man bara kan

Kan du nu som verkar ha så bra koll på läget svara mig på en sak : Om det nu är så att det bara är denna uppvisningen som råkade misslyckas, varför har han då inte startat de senaste två tävlingarna som den varit anmäld till
?

Skriver här istället, bättre än att förstöra andra tråden

Krävs mer än så för att få mig att tappa suget;).

Tycker också att det är dåligt av Hollands ledning att bli så upprörda. Men jag tror (nu börjar spekulationerna:D) att hela Totilas-affären blev en tagg i sidan på holländska förbundet och de är verkligen inte villiga att ge en tum för att Totilas ska ge Tyskland en chans till medalj. En ytterligare spekulation är att team Rath misstänkte att det skulle bli så här eftersom de inte tillkännagjorde detta förrän MAR redan varit på plats ett tag med nio hästar.

Funderade lite på visningen också och varför det inte gick så bra. Det kan ju vara att MAR nu försöker rida mer efter vad han lärt sig hos Sjef och satt mer energi i hästen. Men än så blir det för mycket och han kan inte riktigt hantera och reda ut det eftersom han själv är så ny i systemet. Alla vi vanliga ryttare vet ju hur svårt det är att byta ridsystem och att det oftast blir sämre ett tag innan det blir bättre.

Vad bra att du har staminan kvar ;)

Jag tycker det är synd att Hollands "federation" har så stark känsla av jäv eller hot, att Sjef inte ens får träna Matthias på sina övriga hästar förrän efter OS. Känns rätt så extremt och så var det ju inte sagt från början enligt de artiklar jag läst, då var det ok för övriga hästar under MR vilket känns logiskt. Men här är det tydligen strid på kniven in i minsta detalj gällande potentiella hot : )

Det kom ju fram i artiklar att holländska förundet inte vetat om det och att det inte vill att han ska göra det alls.

Det är faktiskt OS i år och risken att tyskland och holland kommer att kämpa om medaljerna är stor och då kanske man som förbundskapten inte blir så uppskattad om man hjälper ett annat land ( speciellt tyskland) att ta medaljer framför holland nu när de faktiskt har kommit förbi tyskland efter alla år som de har dominerat i dressyrsporten.

Men tycker att det ska bli skitspännande efter os att se hur utvecklingen men totilas går =)

svaret på din fråga är att jag avhåller mig från egna personliga antaganden och sensationalitet rent spekulations mässigt och tänker snarare att 1) MR och hans team har säkert en plan och ett upplägg och 2) istället för att hela världen sitter och förfasar sig eller anser att de misslyckas så kanske man ska ha en liten insikt att de är som vilket ekipage som helst där ryttare och häst inte är a match made in heaven eller ett lyckosamt kast till hundra from scratch, utan att det lär ta ett tag innan det funkar. Kanske det inte kommer funka - det får ju framtiden utvisa eller hur?

Klart det är en tagg i sidan, det är ju där det går prestige i det hela . ) Ja på papper är det fjantigt rent principiellt (ang. förbundet) men IRL , en vanlig måndag typ, är det politik, så att deras önskan efterföljs är ju som med allt annat enligt samma linje: bara att välja mellan att böja sig och läsa av stormvågorna som svallar, eller sjösätta hela sin besättning i orkan.

dvs en klok förbundskapten lär inte vilja argumentera saker för principens skull i ett sånt läge utan böjer sig för känslorna. Det hade varit klockrent att det inte gällde träning av just Totilas, så som jag ser det, innan OS. Men nolltolerans ang. träning av andra hästar och ryttaren i sig, är ju lite mer markant bemärkansvärt så att säga.

Senast ändrad:

svaret på din fråga är att jag avhåller mig från egna personliga antaganden och sensationalitet rent spekulations mässigt och tänker snarare att 1) MR och hans team har säkert en plan och ett upplägg och 2) istället för att hela världen sitter och förfasar sig eller anser att de misslyckas så kanske man ska ha en liten insikt att de är som vilket ekipage som helst där ryttare och häst inte är a match made in heaven eller ett lyckosamt kast till hundra from scratch, utan att det lär ta ett tag innan det funkar. Kanske det inte kommer funka - det får ju framtiden utvisa eller hur?

Klart att framtiden får utvisa det, men hur vanligt är det egentligen att en häst som tillhör yttersta eliten gör lika bra jobb med nästa ryttare? Inte alls vanligt skulle jag vilja påstå.

Men det var ju bara att räkna med att det skulle bli såhär att folk lite tänker att - ha rätt åt dem som tog honom ifrån Edward.

Jag tycker själv att hästen var helt fantastisk förut, med sin energi och all den harmoni som de utstrålade.

Men något av det allra viktigaste med Totilas var publiciteten som kom, folk som inte var så insatta i dressyr kunde ändå se samspelet, hoppryttarna, fälttävlansryttarna drog sig till dressyrbanorna för att se på underbarnet, se utstrålningen, harmonin och samspelet som alla ryttare drömmer om oavsett om man rider hoppning, dressyr eller fälttävlan..

Folk utanför ''vår'' värld hörde talas om sagohästen, alla visste vem Totilas var, alla kunde förstår hur stort det var att slå världsrekord, gång på gång.

Totlias tog oss in i en ny era, helt plötsligt så kom det en häst som fick en att tappa hakan när han rörde sig och samtidigt kunde utföra rörelser som var tiomässiga.

När ett djur skapar så mycket känslor som denna hästen gjorde så är det inte lätt att som ny ung ryttare leva upp till alla förväntningar som finns.

Men hoppet att få se Totilas dansa igen kommer alltid finnas där, för varje ny gång som han beträder en bana, och varje gång som han inte kommer att dansa, ju länge bort glider sagohästen och det kommer att skrikas om detta länge.. väldigt länge, och är det så konstigt?

Jag håller helt med dig om precis allt du skriver i detta inlägg. Precis som du säger så att en häst under en ryttare gör underverk och sen fortsätter att prestera underverk exakt i samma anda under en annan ryttare är väl inte så trolig. Det är precis det jag ifrågasätter att det blir sån domedags attention och förfasande från folk osv ang MR nu. Jag finner det högst naturligt att det finns en mkt stor chans att riktigt så drömartat som once in a lifetime blir det inte två gånger, och därför tycker jag att spekulationerna och sensationalismen kanske ska lugna sig lite och man kan se på saker ganska nyktert i fråga om ryttarbyte, som i detta fallet dessutom är från en skola till en helt annan osv.

ang. att det är konstigt om det ska skrikas hårt osv ang. att sagohästen inte är det längre osv. Jag tycker det blir lite konstigt ja. Alla som är rutinerade ryttare eller kanske ska jag säga, insatta ryttare, är ju folk som förstår fullt ut hur svårt det är och hur fina gränserna är, om man har en topp eller om man är nere på en grav svacka. Det är ofta väldigt svårdefinierade och inte så logiska sammanhang med i bilden som avgör sånt. Som du säker själv kan relatera till som befinner dig rätt mkt högre upp än alla andra här på forumet - det kan rent av spela roll för att inte säga lite - var du befinner dig i ditt personliga liv, i fråga om din förmåga att koppla in mentalt, utan att vara påverkad, och bara hitta känsla och fokus. Eller hur?

Om man i den ekvationen då lägger till pressen på en sån ryttare som MA som förvärvats världens mest sensationella dressyrhäst, så är han väl inte mer än människa i det att mentala aspekter självklart lär spela in ang. prestation under uppvisning osv? Sen att familjen inklusive han själv säkert har tagit sånt i beaktning osv är ju en sak - men återigen så vet ju alla med lite erfarenhet att beaktning är en sak i sig och sen när den ska praktiseras så styr ändå ens egen mentala förmåga att kunna applicera det, och stänga bort yttre stress och press och prestation osv. Eller hur? Jag tror säkert de tagit såna saker i beaktning inför valet av ryttare osv, men sen likväl står de där och det är vardag och då spelar ju inga såna beaktningar roll i teorin utan det är ju hur de tar sin form i praktiken prestanda mässigt och där är ju alla bara människor oavsett vad de planerat/förutsett/förberett liksom.

i övrigt så förefaller det som denna tråden bevakas hårt i fråga om popcorn underhållning. Total tystnad, samtidigt som läsar statistiken är rätt hög. ;)

Senast ändrad:

Nu skall ni få mer ved till brasan. ;)

Har sett bilder på att han går med heartbar-skor. Knappast en vanlig sko att använda på en frisk häst. På bildspelet hippson la upp här om dagen går han med någon form av specialsko med extremutlägg.

Han har ju även strukits från tävlingar pga att han inte varit fräsch.

Så vad tror ni? Är det faktisk något fysisk fel på hästen som de försöker dölja/fixa med sjukbeslagen?

http://www.horseandhound.co.uk/galleries/d/40599-1/Totilas15.jpg

Jag fattar inte varför folk tycker synd om individerna det angår?

Det är synd om Mathias för alla kritiserar och förväntar sig saker
Det är synd om Totto för han inte går som förr
Det är synd om Gal eftersom han förlorade hästen
Det är synd om hästvärlden för de ser detta?

Alltså jag tycker inte det är synd om nån. Såklart det är trist som satan för Gal att han förlorade hästen, men den tiden är ju förbi nu. Han kommer inte få den tillbaka, han får en jäkla massa andra hästar istället så det är inte så himla synd om honom längre. Mathias tog över världens bästa häst och gick då medvetet in i en tid av mycket bevakning både ifrån media och privatpersoner. Jag tror knappast att han trodde att han kunde hoppa upp och sopa banan. Han (de) gjorde Totilas till ett varumärke som såklart tar stryk när han inte vinner hela tiden. Då blir det nästan lite pinsamt. Men det är såhär det är och det får han leva med. Jag säger inte att han är en sämre ryttare än någon annan. Han sliter säkerligen hårt men det är ju inget nytt att folk diskuterar vad ryttare gör rätt/fel/annorlunda så jag förstår inte varför det ska vara synd om Mathias.

Totto har personlig groom och ser fin ut i hull och hår så jag tror knappast att han lider så värst mycket bara för han inte går som den klocka han var med Gal. Totto är lika mycket häst som alla andra.

Hästvärlden är det såklart inte synd om. För såhär är det.

Han har ju haft lite skadeproblem som de gått ut med i samband med strykningarna från de senaste två tävlingarna. Det kan ju bero på det stora miljöombytet, med ny ridning osv. Han har dessutom ett mycket krävande avelsarbete och det sliter bra att hoppa på bocken...

Du skriver verkligen väldigt väldigt bra!

Ska man vara riktigt krass så var splittringen av EG och Totilas ett lyft för sporten. Det har öppnat upp konkurrensen något enormt och idag kan man inte vara lika säker som förr vem ska vinna en tävling. Det finns flera ekipage som har den kapaciteten.

För EG var det naturligtvis otroligt sorgöigt att bli av med Toto. Men som du säger ligger det bakom honom nu. Hästägarna har dessutom formligen kastat talangfulla hästar efter honom:D. Snart ska han debutera med Romanov, han har Jack Sparrow, och han fick Lissaro v d Helle (om han nu skulle behålla den) plus att han fått en ny jättesponsor i Glock. Så helt dåligt var inte splittringen för honom heller.

MAR visste också vad han gick med på när han tog över Totilas. Väljer man att ställa sig i strålkastarens sken får man vackert tåla att det pratas, tycks och spekuleras.

Håller helt med. exakt.

Jag har dock inte sett en enda som tyckt synd om Matthias. Däremot har ju jag och några andra kommenterat just det övriga du skriver : att Matthias övertagande av hästen skulle vara ngn sorts global sorg, för hästens skull och för ryttarhistoriens skull osv. Det blir lite övertragedi runt det hela - med musik och rullande ridåer och hela kittet runt sig. Samt sensationalismen då a la hästvärlden i vanlig ordning som sagt: att det gärna gottas lite över om det går dåligt/sämre för ngn. Stackars häst osv.

Senast ändrad:

Fast detta diskuteras ju tydligen i hela Europas chattrum iaf...:D Å i bra mycket tuffare ordalag än här!

http://www.horseandhound.co.uk/forums/showthread.php?t=514078

Så kanske inte global sorg men att hela dressyr Europa sörjer är nog ingen överdrift.

Sen tycker jag inte hästvärlden är annorlunda än någon annan sportvärld, det finns alltid människor som gläder sig åt när det går dåligt för andra, det hör ju tävlingsmomentet till lite grann tycker jag. Hur kul är det att stå där o alltid bli slagen? Att då "glädjas" med den som vunnit igen är nog inte så många som gör. Sen är det ju det här med pengar, för oss som inte har alla dessa miljoners miljoner så känns det ju inte helt fel att det tydligen inte går att köpa sig allt här i i världen, iaf inte utan visst besvär.

kl
Jag tycker synd om M till viss del, det är en ung kille och jag tror inte riktigt att man kan förstå vilka konsekvenser detta skulle få. Att bli tillfrågad att rida världens bästa häst, inte många satsande ryttare som skulle tacka nej till det.

Men när man inte får det att fungera helt och det dessutom blir synbart för hela världen och man vet att många kommer gotta sig, spekulera, ingen kan rida honom bättre än EG etc..

Killen är helt vit i ansiktet på filmen från visningen och han har en enorm press på sig från alla att prestera. Känner med de flesta där pressen blir för stor.
Funderar inte så mkt på detta med Totials men när man ser filmen så lider iallfall jag med M.

Vore tråkigt om de inte hittar varandra.
Sen får man inte glömma att alla hästar kan bli överladdade men det läses in enormt mkt när det nu gäller Totilas.

Dessutom tror jag att alla här har varit med om att det kan låsa sig i ex ridningen och givetvis kan det också hända ryttare på den nivån. Då blir det lätt en nedåtgående spiral om man inte får hjälp.

Frågan om ryttarbyte, jag hoppas de ska få det att fungera men hade varit intressant att se hur T uppträder under en lätt mer finstämd ryttare. Inte på heltid men bara se vad som händer.

M är, vad jag kan se, större än EG och rör sig mer än EG. Finns det ngn mer ryttare som sitter så still som EG gör? Han är helt otrolig på det mjukt sving men stilla hand och huvud. Inget skvalpande där inte.

Senast ändrad:

kl

Undrar om Mathias tycker om att ridaToto? När jag har provridit hästar har jag känt att visst, fin häst men inget för mig. Det kan ju inte vara så lätt att rida 'världens bästa dressyrhäst' och sedan säga, nej den här hästen vill inte jag rida.

Får jag erkänna att någonstans i hjärtat är jag glad att Totilas och Gal inte längre är ett par? :o Det känns som att bredden på toppen är större än någonsin tidigare; det är inte bara Totilas mot Parzival längre (den eviga striden Isabell/Anky i nytt format). Helt plötsligt har vi sex, sju, åtta hästar i toppen som alla kan gå på över 80% och ett helt jättestim bakom dem som knatar runt på stigande 70%. När den där svarta sagohästen slutade att prenumerera på förstaplatsen och guldmedaljen så fick andra ekipage helt plötsligt utrymme att växa i domarnas ögon. Fiorano, du har ju helt rätt - separationen Gal/Totilas var verkligen ett lyft för sporten, hur man än vrider på det.

Nej det får du inte erkänna för då svär du i kyrkan!:devil: Men skämt åsido så håller jag inte med dig alls, för jag tycker verkligen att det var en tragedi att dela på Gal o Toto. Jag bryr mig inte ett dugg om att det kanske släpper fram andra ekipage för det är ju PÅ BEKOSTNAD av ett sago ekipage som var once in a lifetime å vad finns det att glädjas åt att man aldrig mer får se det?

Fast VAR det ett lyft för sporten, eller ett lyft för konkurrenterna? Rent estetiskt, mekaniskt och utvecklingsmässigt tillförde nog Gal/Totilas något unikt? Hur länge ska vi vänta på samma spektakulära uppvisningar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka