Totalvägran

D

Deirdre

Hej!
Mtt 20 åriga New Foreststo har plötsligt börjat totalvägra att bli riden mot skogen :( Det började häromdagen när vi kom ett par km upp efter den skogsväg jag normalt rider - hon tvärstannade och det var ungefär som om det stått en glasvägg framför henne. Jag vände henne och backade henne kanske 30 meter och inbillade mig att hon skulle fortsätta efter detta, men icke det. HÖll på och tragglade tills vi var blöta båda två (hon är normalt inte tjurig alls - har i alla fall inte varit det på de två åren jag haft henne) då red vi hem (det gick bra!) Dagen därpå tog det stopp bara några hundra meter hemifrån - jag provade backa då med, men samma resultat - vi gick hem, jag satt av och tog henne i tygeln, ledde henne efter skogsvägen långt bortanför där hon vägrat häromdagen, det var inga som helst problem, jag satt upp och tänkte HURRA nu går hon men NIX inte alls! utan jag fick skritta hem igen. Kan inte se att hon är öm någonstans - har någon ett förslag?? :confused:

Sv: Totalvägran

Kolla synen på henne, hon kanske har börjat att se dåligt och känner sig osäker.
Du kan ta din hand och hålla den vid sidan av ögat, öppna och slut den hastigt,
hästen skall då blinka till om den ser bra.

Hejsan; Kan vara värt att testa, jag såg i dag att hon är väldigt svullen kring ögonen - antagligen efter insekter. Har satt på henne fly-weil och baddat ögonen med koksaltlösning.

Tror inte att koksaltlösning är bra för ögonen men jag kan ha fel.......... Ögonbad ifrån apoteket borde vara bättre, ev så kanske du behöver en salva utskriven också om det inte är bättre imorgon. Fast innan man lägger en salva i nederkanten
av hästens ögon så måste en veterinär kontrollera att det
inte finns någon skada på hornhinnorna.

Senast ändrad:

jag var med om samma sak för ca ett år sedan, upptäckte att det låg ett blodigt dött djur i diket lite längre fram...

Så reagerar mina två när det nyss har gått vildsvin där. Men leder man sen en bit är det inga problem..

Precis som MairaPenny och catya tror jag på vilda djur som orsak...
Jag har råkat ut för samma sak - fick sedan reda på att vi hade björnar precis i det området.
Bråka inte med hästen - om hästen alltid brukar gå fram överallt och plötsligt en dag är ovillig... lita på hästen, den kanske känner olust/rädsla för vilda djur i skogen. Ta det lite försiktigt, eller ta en annan väg den gången...

Har en kompis som blev jagad av björnhona och hennes ungar....hör med jägare om det finns björn där, eller andra vilda djur...

Annars ta med en kompis och häst och rid ut och ha trevligt. Så att hon märker att det är inget farligt där. Men efter björnepisoden har jag åtminstone börjat tänka till 2 ggr om hästen plötsligt visar rädsla....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 231
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar