P
persika
Hur många är ni därute som känner som jag, som totalt tappat förtroendet för sadelmakare/sadelutprovare?
Först lämnade jag in dressyrsadeln som skickades med i köpet av hästen, till en sadelmakare (som varit trettio år i branschen) för omstoppning. Allt var frid och fröjd trodde jag. Några månader senare skulle jag åka och prova hoppsadel hos en annan sadelmakare (rekommenderad av min tränare) så jag tog med dressyrsadeln. Den kvinnan sa att bommen var av
så kraftigt att bara en omkullridning eller väldigt kraftig yttre åverkan på sadeln kunde ha orsakat den och det innebar livsfara för mig och hästen. Den sadeln kasserade vi såklart. Av henne köpte jag en hoppsadel och dressyrsadel. I mars var vi flera i stallet som ville se om våra sadlar så vi tog ut en sadelmakare som stoppade om dressyrsadeln utan några om eller men (min hovslagare rekommenderade henne, men han avrådde mig däremot från den andra som min tränare anlitade). En månad därefter, var det en tjej som såg över mina sadlar på hästen m h a sadeltrycket som tillkommit. Hon hade ingen utbildning utan grundade bara sina kunskaper på egna erfarenheter, och gav en opartisk bedömning av vad hon kunde urskilja. När jag med egna ögon kunde se var reaktionen
och därefter tänkte jag att detta fick bli tredje gången gillt när likaväl en amatör kunde göra jobbet åt mig!
Min häst har jag inte kunnat motionera på en och en halv månad pga sadeltrycket, och hon har tappat massvis med muskler, hon har fått gå på bete för att släppa spänningarna och ömheten. Ändå så kämpade hon på så tappert i ridningen, gick riktigt bra stundvis.
Man får vad man betalar för, heter det ju, men är man tvungen att köpa en sadel i 20.000-klassen för att det ska bli bra?? Och vad är dessa sadelmakare för människor egentligen, vill de bara tjäna pengar?? Tänker de inte på att djuren får lida
? Jag har inte försökt få tillbaka några pengar för jag antar att det inte är nån idé... Gick in på SBO - Sadelmakarnas Branschorganisation - och upptäckte att det bara finns 12 (!) auktoriserade sadelmakare i hela landet? Alla de andra då??
Först lämnade jag in dressyrsadeln som skickades med i köpet av hästen, till en sadelmakare (som varit trettio år i branschen) för omstoppning. Allt var frid och fröjd trodde jag. Några månader senare skulle jag åka och prova hoppsadel hos en annan sadelmakare (rekommenderad av min tränare) så jag tog med dressyrsadeln. Den kvinnan sa att bommen var av
Min häst har jag inte kunnat motionera på en och en halv månad pga sadeltrycket, och hon har tappat massvis med muskler, hon har fått gå på bete för att släppa spänningarna och ömheten. Ändå så kämpade hon på så tappert i ridningen, gick riktigt bra stundvis.
Man får vad man betalar för, heter det ju, men är man tvungen att köpa en sadel i 20.000-klassen för att det ska bli bra?? Och vad är dessa sadelmakare för människor egentligen, vill de bara tjäna pengar?? Tänker de inte på att djuren får lida
Senast ändrad av en moderator: