Totalt tappat förtroendet för sadelmakare...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare persika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 7 317
P

persika

Hur många är ni därute som känner som jag, som totalt tappat förtroendet för sadelmakare/sadelutprovare?

Först lämnade jag in dressyrsadeln som skickades med i köpet av hästen, till en sadelmakare (som varit trettio år i branschen) för omstoppning. Allt var frid och fröjd trodde jag. Några månader senare skulle jag åka och prova hoppsadel hos en annan sadelmakare (rekommenderad av min tränare) så jag tog med dressyrsadeln. Den kvinnan sa att bommen var av :eek: så kraftigt att bara en omkullridning eller väldigt kraftig yttre åverkan på sadeln kunde ha orsakat den och det innebar livsfara för mig och hästen. Den sadeln kasserade vi såklart. Av henne köpte jag en hoppsadel och dressyrsadel. I mars var vi flera i stallet som ville se om våra sadlar så vi tog ut en sadelmakare som stoppade om dressyrsadeln utan några om eller men (min hovslagare rekommenderade henne, men han avrådde mig däremot från den andra som min tränare anlitade). En månad därefter, var det en tjej som såg över mina sadlar på hästen m h a sadeltrycket som tillkommit. Hon hade ingen utbildning utan grundade bara sina kunskaper på egna erfarenheter, och gav en opartisk bedömning av vad hon kunde urskilja. När jag med egna ögon kunde se var reaktionen :eek: :o :mad: och därefter tänkte jag att detta fick bli tredje gången gillt när likaväl en amatör kunde göra jobbet åt mig!

Min häst har jag inte kunnat motionera på en och en halv månad pga sadeltrycket, och hon har tappat massvis med muskler, hon har fått gå på bete för att släppa spänningarna och ömheten. Ändå så kämpade hon på så tappert i ridningen, gick riktigt bra stundvis.

Man får vad man betalar för, heter det ju, men är man tvungen att köpa en sadel i 20.000-klassen för att det ska bli bra?? Och vad är dessa sadelmakare för människor egentligen, vill de bara tjäna pengar?? Tänker de inte på att djuren får lida :(? Jag har inte försökt få tillbaka några pengar för jag antar att det inte är nån idé... Gick in på SBO - Sadelmakarnas Branschorganisation - och upptäckte att det bara finns 12 (!) auktoriserade sadelmakare i hela landet? Alla de andra då??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Totalt tappat förtroendet för sadelmakare...

Det finns ju fler sätt att motionera en häst om man inte kan/vill rida, tömköra till exempel! Inte för att det har med saken att göra, men ville bara inflika det.

Jag har aldrig och kommer aldrig att anlita dem som kallar sig "sadelutprovare", då jag anser att en bra sadelmakare kan tillräckligt mycket om sadlar & hästens rygg för att kunna prova ut en bra.
Jag skulle också bara anlita sadelmakare som är med i branchregistret. Då vet man att det är någon som vet vad h*n håller på med.
Precis som i alla andra brancher finns det alltid folk som säger sig vara betydligt bättre än de egentligen är.. :mad:
//blivande sadelmakarlärling

Jag har varit med om något liknande.Det kom en sadelmakare till mitt stall i höstas. Utbildad och hade bra referenser... Skulle ändå stoppa om min underbara dressyrsadel. Så då tänkte jag(mitt dumma nöt)att låta denna stoppa sadeln så slapp jag åka till min vanliga som har sin affär 15 mil bort.Fick tillbaka min sadel dagen efter.Tänkte inte på hur den såg ut utan satte mig upp och red i den. Kännde att jag blev sned i höfterna fettet liksom korvade sig ovanligt mycket på ena sidan av midjan :) Efter två ridpass kollade jag och en kompis sadeln noga vi kom fram till att den va sned.Ringde sadelmakaren som kom och kollade påstod att det inte va fel på sadeln utan att det va jag och hästen som va sneda!!! Tog sadeln till min gamla sadelmakare hon såg direkt arr den andra hade sytt ihop den snett stytt "klas"(knäppt knapparna på skjortan kalas). Jag behöver nog inte säga nåt men jag va VANSINNIG och allt detta för jag trodde jag skulle slippa åka..

Sadelutprovare kan man bli på en 2 dagarskurs och då känner jag själv att jag betydligt mer erfarenhet så det arbetet gör jag själv.

Sadelmakare sållar man genom att först titta i branchregisret, sedan utbildning och/eller olika bemärkelser.

Jag har varit med om en snarlik grej.
Köpte en begagnad sadel på en sadelutprovning med sadelutprovare (ET) och sadelmakare närvarande samtidigt.
Sadelmakaren fick med sadeln hem direkt för omstoppning.
När jag fick tillbaka sadeln upptäckte jag till min fasa att den var totalt sned överallt (hade till min idiotiska dumhet inte inspekterat den vid köp).
Jag returnerade den till sadelmakaren som skulle sy den "osned". Fick tillbaka den efter att hon bedyrat att flera tittat på sadeln och NU var den minsann jättefin.
Efter en snabb check vid överlämning kunde jag konstatera att det knappt var någon skillnad alls (bossorna låg ett par cm på sidan om centrum!). Hon skakade på axlarna och konstaterade att hon inget mer kunde göra, tyckte jag var petig.
Eftersom det var en begagnad sadel var försäljaren (butik som säljer många begagnade sadlar) inte intresserad av en reklamation.
Sadeln var dock skapligt ny, så jag reklamerade den till importören i Sverige.
De hade en "egen" sadelmakare knuten till sig (den mest meriterade vi har i Sverige?) och hon suckade när hon fick se sadeln. Förutom att den var katastrofalt snedsydd så var bommen knäckt...
Detta hade sadelmakare nr 1 inte upptäck under alla turer.
Jag fick igenom min reklamation, inte pga snedheten eftersom sadelmakare 1 kan ha varit orsaken, men pga bommen. Förlorade dock i storleksordningen 2 000 kr på "affären" och var utan hoppsadel i ca 4 månader.

Behöver jag tillägga att sadelmakare 1 inte är godkänd av SBO?

Jag har funderat på att försöka få tillbaka pengarna för omstoppningen som blev gjord i mars. Men nu är det ju redan juli och vi borde ju har gjort det när det upptäcktes i april... Båda sadlarna var ju begagnade, köpt av den första sadelmakaren i oktober förra året. En kvinna i stallet berättade om en i hennes förra stall som gick till tinget mot den sadelmakaren, hon krävde bara att få rätt, men hon behövde liksom inte pengarna egentligen.. Som jag läste i nån annan tråd är det väl mer regel än undantag att sadelmakare/utprovare erkänner att de gjort "fel"? Jag antar att sadelmakaren jag anlitade fattade att sadeln inte var så bra för min häst ändå.. "Jag vill det bästa för hästen" sa hon flera gånger. Bullshit. Hon ville bara ha pengar.

Jag tycker att såna här trådar är bra, att man får folk att tänka till lite istället för att lita blint på en bit papper som säger "utbildad sadelutprovare" eller liknande...

Generellt så blir vi mer och mer beroende och ställer större och större tillit till s.k. "proffs". Sociologiskt pratar man om "det professionella samhället" till skillnad mot det samhälle vi hade förr då man i större grad klarade sig själv och exempelvis gjorde egna sadel och seldon utifrån vad man lärt sig av den lokala sadelmakaren, typ lärlingsmetoden.

Idag är det mer att den person som går en, som ni skrivit tidigare, helgkurs i sadelutprovning utan att ha så lång hästerfarenhet innan, automatiskt anses ha mer kunskaper om detta än vad en person som inte har gått kursen men som kanske har haft hästar och ett stort intresse av sadlar i 15-20 år...

Det här är märkligt, tycker ni inte? Utbildning i sig garanterar inte att man lär sig, ibland är utbildning = inbillning som min psykologiprofessor brukade säga... :D Samtidigt finns det personer som är enormt läraktiga utan att ha gått någon speciell utbildning, man har förmåga att lära och reflektera bara av sig själv.

Hur ska man då som hästägare veta vilken som är bra? Ja, man får nog göra som fjordtokan säger, dels kolla branschorganisationens register som förhoppningsvis kräver någon form av legitimering (dvs där sadelmakaren fått avlämna gesällprov och visat att den faktiskt KAN det här), eller gå på andras positiva omdömen eller olika utmärkelser.

Men att ta för givet att någon som viftar med ett papper verkligen kan det den påstår, det är nog inte så bra... :crazy:

Själv har jag dock ingen efarenhet av sk sadelutprovare då jag har tillgång till en av Sveriges sadelmakarmästare och dessutom har gått en helgkurs för henne (hupp!) :D

Ibland kräver inte ens folk (läs: jag var en av dem) att nån "viftar med papper", utan går på folks rekommendationer och positiva omdömen.

I mitt fall rekommenderade min tränare (som jag anser är väldigt duktig) en sadelmakare, som min hovslagare (som är minst lika duktig han på det han gör) ifrågasatte för han sa att hon inte var utbildad. En i stallet tycker hon är jättebra, en annan avråder bestämt från henne. Det är så lömskt det där, och så är det med allting.. Det nån ratar älskar en annan, alla har olika uppfattningar.

Sen, när man hör sig för, inser man att alla är hör ihop med varandra på nåt sätt. Hon som bidrog till att min häst blev skadad sa en tjej att hon var "utbidlad" av en av sveriges bästa, det ena med det andra... Vem ska man lita på? Den ena säger si, den andra säger så..

"Hade den som ansvarar för hästen haft en grundkunskap om sadlar och hur man passar in dem till häst och ryttare hade hästarna varken blivit skadade eller hämmade av sadlarna." (agrias hemsida)

Numera litar jag inte på fullt ut på nån.
Aldrig att jag lägger min hästs hälsa i nån annans händer längre.

Här har du en till (som inte har ngt vidare förtroende för sadelmakare). Hade en tråd för inte SÅ länge sedan, men blev fullkomligt i***t-förklarad av de flesta "trevliga" bukefalisterna här inne då... :grin:

Hugger en knapp.
Alla sadelmakare är ju som sagt inte med i SBO eller Nordiska sadelmakarkåren, av olika anledningar. Visst är det synd eftersom det kan vara svårare att hitta "rätt" då, men det är ju upp till var och en. Även de som är med kan säkert ha olika åsikter men då har man ju i alla fall något att gå efter.
Precis som flera har sagt så finns det ju faktiskt väldigt duktiga sadelmakare som är duktiga nog att prova ut, fast de inte har ett diplom på väggen. Så visst är det svårt, man får lita på sin känsla och försöka läsa på/titta själv lite så man vet en del själv också. Be gärna sadelmakare/utprovaren förklara och visa vad de tittar på och varför en viss sadel passar/inte passar.

*KL*

Jag anlitar sadelmakare som dessutom är godkänd som utprovare av Society of Master Sadlers, Engelska sadelmakeriförbundet, vilket jag anser 'smäller högre' än samtliga svenska diton. Även om det givetvis finns jätteduktiga inom t ex SBO med. 'Min' är inte med i SBO btw.

Men det är en djungel, haft utbildad sadelmakare som provat ut helt åt helvete, tyvärr.

Men sen jag 'fann' den här vägrar jag konsekvent åka någon annanstans. Inne på tredje hästen för samma person nu, och lika supernöjd. Provar ut korrekt och välpassande, minsta lilla 'problem' (hästarna kan ju ändra sig i ryggen) har tagits på allvar och problemet korrigerats. Är mån om att prova ut för hästen i första hand, och ryttaren i andra, men målet är ju en lycklig kombo.

Den enda (av fem totalt) som lyckades prova ut en passande till min arabvalack. Vissa av dem återfinns på SBO:s lista..

Och samma nogrannhet, uppbackning, uppföljning och service oavsett om jag köpt sjutusenkronorssadel eller femtontusenkronorssadel (dyrare har jag aldrig köpt).

Men är ju tyvärr som med t ex hovslagare, även om de har utbildning så finns det de som är bättre resp sämre på sitt yrke. TYVÄRR, för det är svårt för hästägaren att se de där små felaktigheterna själv, ofta får man lära sig den långa vägen, på hästens bekostnad =/

"Hade den som ansvarar för hästen haft en grundkunskap om sadlar och hur man passar in dem till häst och ryttare hade hästarna varken blivit skadade eller hämmade av sadlarna." (agrias hemsida)

Numera litar jag inte på fullt ut på nån.
Aldrig att jag lägger min hästs hälsa i nån annans händer längre.
Jag uttryckte inte detta så bra i mitt inlägg men det du skriver ovan är ju A och O - att man själv lär sig så mycket som möjligt OCH litar på känslan man har om något är bra eller dåligt ang. ens häst. Samt att man har nog med distans till sig själv för att inte bli alltför hemmablind och kanske det viktigaste - att man reflekterar över det man gör, lär sig och får erfarenhet av.

Men idag anses det nästan fel och som man tror att man är någon om man faktiskt klarar saker själv. Folk tar för givet att man inte kan något för att man inte har en formell utbildning.

Samhället håller på att utarmas på kunskap, snart klarar vi ingenting själva... :crazy:

Jag har lärt mig att prova ut sadlar själv till mina hästar. Det är faktiskt inte speciellt svårt att se hur en sadel ska passa, är förvånad att såpass många inte ens kan se de mest basala felen själva. :eek:
Som t.ex. att en sadel är för lång, för smal, för vid, ligger på bogbladen, är för svängd, för rak etc. Dessutom medvetenheten att man kanske får ta en sadel som passar JUST NU och byta efter ett kort tag när hästen ändrat sig.

Håller med om att det är så att folk inte kan lyssna på någon som inte är en formell yrkesperson. Finns faktiskt sådana som kan en hel del av erfarenhet och inte av att de gått utbildningar eller korta kurser.

Det där har jag också tänkt på! Hästägare som verkar ha bra koll och erfarenhet annars verkar inte kunna säga nånting om en sadel utan måste ha en "expert" att fråga hela tiden.
Jag har haft egna hästar I 12 år nu och man lär sig ju mycket om allt som har med hästar att göra inkl hur en sadel ska ligga. På de senaste hästarna har jag provat ut själv och frågat min tränare, en kompis och stallägaren. Och ingen av mina hästar har haft några problem, kotledsinflammation en gång som blev bra efter behandling har sedan dess inte kommit tillbaka.
Jag tycker det har blivit lite hysteri I det här med sadlar, sadeluprovare osv. Min filosofi är att man aldrig kan få en sadel som ligger perfekt alltid!
Hästen får mer hull/muskler, tappar hull/muskler och även du som ryttare förändras så har man en sadel som passar "basic" eller hur man ska säga (missförstå mig inte nu!)och hästen inte får ont av den får man anta att den är ok.
Och en någorlunda erfaren hästmänniska kan väl se om sadel lutar, vickar eller klämmer någonstans? Och se/känna om den inte ligger still vid ridning?

Jag kan nog mer än genomsnittet ang att passa ut sadel själv. Dock så senaste typ fem åren har jag gett fan. Det är enklare, smidigare, billigare och 'säkrare' att låta sadelmakaren göra det, nu när jag fått tag i en BRA än.

Dessutom vet han saker jag inte vet. T ex när fbldonnan fick mjuka bulor av Hubertusen som för ögat (även sadelmakarens öga) låg perfekt. När jag tyckte 'ja men hon fåt bullar här och här' tyckte han snabbt att 'ah, för korta ortspetsar för damens smak'

Sånt vet ju inte jag, inte heller vilka nakna bommar som har korta resp långa.

Och 500 kr för att få prova ut hopp- och dressyrsadel, och fritt provrida/provhoppa (med stigläder etc) och sen få veta vad som passar, går ganska fort genom att åka och hämta/lämna sadlar och/eller skicka/skicka tillbaka komma över den summan. Så jag har blivit lat ;)

Men håller HELT med om att man som hästägare borde lära sig grunderna och att kunna se de klassiska felen. Dvs för trång/för vid, för rak/för böjd, för lång och om den ligger i framvikt/bakvikt och om kanalen lämnar ryggraden fri. Men finns så mkt mer som kan påverka, vilket man inte ska glömma om sadeln med lagom bomvidd, lagom längd och rätt bomform 'ndå inte helt faller hästen i smaken.

Sen, det som gör det trixigt tycker jag är de där små, små sakerna. T ex VARFÖR valacken var aningens boglåst och bromsig och inte riktigt släppte ner mig i nedsutten trav i den utprovade och perfekt passande Crown WB, men där det försvann i en annan, som låg lika perfekt passande. Det var ingen skillnad som syndes ens för erf öga, men jag kände det och ville se om det gick att få bort.

Men med grundkunskap kan man undvika de värsta missarna, och även - vilket är viktigt - undvika de värsta avarterna av sadelutprovare med.

Jag förstår vad du menar och tycker också man ska be om hjälp om man tycker nåt känns lite konstigt. Jag hade en sadelmakare ute för att få bekräftat att mina sadlar var ok, han stoppade om den ena men sa att hästen inte var öm eller på annat sätt verkat reagera på sadeln men jag satt bättre efter omstoppnigen och hästen gick ännu bättre.
Så självklart ska man inte rata "experter" men många skulle nog behöva lita mer på sitt öga, kunnande och framförallt lära sig om det man vill/behöver veta mer om.
Och med risk för att bli halshuggen så kanske inte vanliga "skogsmullehästar" behöver en perfekt utpassad sadel för 20.000? De ska såklart ha en de inte får ont av och som är ok för ryttaren men den superbra sadeln som tar fram det lilla extra och man kan känna alla små "nyanser" I kanske de inte behöver?
Ridning är en tillräckligt dyr sport ändå så ibland måste man prioritera...

Jag förstår vad du menar och tycker också man ska be om hjälp om man tycker nåt känns lite konstigt. Jag hade en sadelmakare ute för att få bekräftat att mina sadlar var ok, han stoppade om den ena men sa att hästen inte var öm eller på annat sätt verkat reagera på sadeln men jag satt bättre efter omstoppnigen och hästen gick ännu bättre.
Så självklart ska man inte rata "experter" men många skulle nog behöva lita mer på sitt öga, kunnande och framförallt lära sig om det man vill/behöver veta mer om.
Och med risk för att bli halshuggen så kanske inte vanliga "skogsmullehästar" behöver en perfekt utpassad sadel för 20.000? De ska såklart ha en de inte får ont av och som är ok för ryttaren men den superbra sadeln som tar fram det lilla extra och man kan känna alla små "nyanser" I kanske de inte behöver?
Ridning är en tillräckligt dyr sport ändå så ibland måste man prioritera...

Kuggfråga. Jag anser ju att vanliga skogsmullehästar ska ha samma optimala förutsättningar som tävlingshästar. Dvs jag ville reda ut den där lilla, lilla 'inte riktigt nöjd' jag kände. Resonerar på samma sak med allt annat kring omvårdnaden.

Just ridmässigt så en skogsmullehäst ska ju ha samma optimala förutsättningar att bekvämt och möjlighetsmässigt prestera det som krävs.

Sen, en utprovad sadel behöver inte kosta 20 000 kr?

Mina utprovade har kostat (nya):

6995 kr + 1000 kr för stoppningsbyte. Hubertus.

8995 kr. Morris & Nolan.

15 000 kr. Crown Warmblood.

14 000 kr. Cliff Barnsby Kanter.

Klart de ska ha rätt förutsättningar för det jobb de ska göra. Men om man jämför t ex elitidrottare med Friskis&Svettis motionärer så behöver elitmotionären de bästa förutsättningarna och utrustningen för att kunna prestera max medan den som går på Friskis&Svettis 2 ggr/vecka klarar sig nog med ett par ok skor och kläder ur budgetklassen.
Alla får prioritera som de vill så länge det inte drabbar hästarna. Men jag tycker det är synd att sadelutprovare och andra "experter" nästan lurar på folk som kanske inte är så kunniga och är måna om sina hästar dyra sadlar för att de menar att de är de enda som passar. Vissa verkar mest vara ute efter att sälja och utnyttjar folk. Så det är ingen garanti för att det blir perfekt även när man anlitar en sadelutprovare/sadelmakare.
Ja, jag är misstänksam av mig... :grin:

Har också dålig erfarenhet av sadelmakare som bara är ute efter att sälja. Men nu har jag hittat en som inte säljer sadlar utan bara är sadelinpassare. Det känns mycket mer trovärdigt!!

Liknande trådar

Utrustning Okej, nu ryker det ur öronen på mig! Kort historik så åkte jag och provade ut sadlar till fyraåringen för 1½ månad sedan. Hoppsadel... 2
Svar
27
· Visningar
2 650
Senast: Caroline87_eskilstuna
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 469
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI