Total vägrar!

I

_Isa_

Min ponny bytte hage för ett tag sedan och nu har han bytt tillbaka till den stora igen, men när jag skulle hämta han i hagen idag så vägrade han att följa med. Han tog ett steg och sedan tvärstannde han som en staty. Han total-vägrade att ta ett ända steg frammåt (detta har hänt 2 gånger den senaste veckan men då gick det över efter kanske en minut) Jag testade att locka med godis, dra, sitta och vänta, ropa på honom... med mera. Efter ca en halvtimma tog han ett steg frammåt, och så fick jag hålla på tills vi var ute ur hagen. Men när vi gick in i paddocken (jag står ofta ute och borstar, tränsar & sadlar) fick han 'panik' och började gnägga/skrika åt sina kompisar för att han inte såg dom (tror jag?) sedan försökte han slita sig, men jag testade att knyta fast honom i stolpen istället, det tyckte han inte om och började stegra och kraffsa med hoven. Då tänkte jag att han kanske behövdes busa av sig eller något så jag släppte honom och han skenade runt i hela paddocken och skrek/gnäggade, bockade och sedan gick han framm och tillbaka vid staketet och jag såg på han att han försökte rymma (han gör ofta det när han har panik och är ensamm) så då hämtade jag ett longerings spö och löslongerade han så han fick springa av sig. Efter en halvtimma stannade han och var svettig... sedan följde han mig överallt i paddocken..... Eftersom han fått motion och mineraler släppte jag ut han i hagen igen.

Han brukar inte bete sig så här och har aldrig stannat så innan denna veckan. Men om jag låter han gå i en hage utan sina kompisar springer han rakt igenom tråden.... Undrar om någon kan besvara följande fråger:

*Varför stannar han och vägrar följa mig i hagen?
*vad ska man göra för att få han att följa med?
*ska man dra i grimmsalftet eller bara sitta och vänta?
*Vad ska jag göra när han får sånna 'panik anfall' ?

om jag känner min ponny rätt så kommer han imorgon tralla iväg när han ser mig komma. När han väl fått på sig grimma kommer han total vägra gå frammåt och försöka vända sig och springa åt andra hållet, och efter några timmar när vi är i paddocken kommer han börja skrika/gnägga åt sina kompisar och det blir löslongering då med.... Hjälp mig förhindra detta *är helt slut*

Sv: Total vägrar!

När jag precis fick min häst gjorde hon samma sak i hagen, bara stog där. Första gången hade jag inte en aning om vad jag skulle göra, så halvt panikslagen hämtade jag ett mått med mat. :D Pratade sedan med min ridlärare som sa att det var helt och hållet maktkamp, eftersom hon inte gav sig trots att jag flyttade henne, backade osv. Varje gång jag vände mot haguppningen stannade hon.

Min häst är väldigt dominant och har haft jättesvårt att se mig som ledare. Hon är ochså väldigt trygg i sig själv och anser väl att hon inte behöver någon ledare. Hon klarar sig bra på egen hand, typ. Vi fick göra massa ledaskapsövningar på lätta sätt, typ att stanna - backa 10 gånger varje gång man går in/ut från hagen. Fösta veckan fick jag leda henne med kedjgrimskaft och ha ett dressyrspö med mig, för att kunna påverka henne och få henne att tänka framåt. Och inte dyka ner i närmaste grästuva .. Tog 2 dagar innan hon forstog, sen har vi haft problemet lite i perioder, men räcker oftast om man påminner henne genom att backa-framåt-sidan-backa-fram.

Kan inte säga ngt om panikproblemet, men kan ju också ha med ledarskap att göra, om han vill till sina kompisar kan han väl inte riktigt se dig som jämnlik..

''gav sig trots att jag flyttade henne, backade osv. Varje gång jag vände mot haguppningen stannade hon''

exakt vad han gör, men vad gjorde du då? Drog i grimmskafftet eller vänta?

Jag började med att ta på grimman, då stod hon lugnt snällt, sen vänder man sig om och går, i förväntan att hästen följer såklart, men hon stog bara där och titta på mig. Så jag backade henne, flyttade henne åt sidan osv, för att visa att det var jag som bestämde. Men så fort jag vände mot hagöppningen så stannade hon bara.

Jag provade väl det mesta, dra i henne, slå till henne lite med grimskaftet men hon stog bara kvar. Så den dagen slutade det med att jag fick locka med pellets. (min häst är mkt matglad) Men det är ju inte bra om de lär sig att de ska ha mat för att gå ur hagen. Så min ridlärare sa åt mig att leda henne med kedjegrimskaft och ett dressyrspö, så jag kunde peta på henne lite så att hon förstog. Hon drog även iväg med mig till annat, typ gräs, som passade henne bättre.

Det var så jag fick göra, men spöet behövdes inte alls i många dagar. Hon leds fortfarande med kedja 1 år senare eftersom hon får "återfall" ibland och går till gräset, och nu står hon på en ridskola så ibland är det väl inte de lämpligaste som tar in henne.

ok, tack ska cykla till stallet nu och testa om det funkar bättre idag :)

Det funkade jätte bra med ett dressyr spö! och han fick inget panikfall i paddocken (men var jäkligt stel och pigg när jag red)
Tack! :)

Ta med dig ett spö till hagen, tänk på när du leder honom så ska du gå vid bogen, inte framför! för då fungerar du som bromsande. Gå bredvid bogen, stannar hästen så peta på med pisken. Ibland använder jag grimskaftet, men spöt tycker jag är lättare att hålla koll på och reglera hur löst/hårt jag vill peta/slå honom.

Ibland kan du funka att "lirka loss" hästen, du går du två steg åt höger, sen två steg åt vänster osv. alltså går lite sicksack.

När du rider & hästen blir ouppmärksam på dig så måste du få honom uppmärksam. Gör ex halt, rygga två steg, gå fram, gör halt, rygga, gå fram. Eller ex. när han tappar fokus så flytta bakdelen. När han har fokus på dig så slutar du flytta. Spelar kanske inte så stor roll exakt vad du gör, men försök få tillbaka uppmärksamheten genom att göra något. När du är på ryggen så ska hästen ha all fokus på dig och inte på hästarna i hagen bredvid.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 826
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar