I
_Isa_
Min ponny bytte hage för ett tag sedan och nu har han bytt tillbaka till den stora igen, men när jag skulle hämta han i hagen idag så vägrade han att följa med. Han tog ett steg och sedan tvärstannde han som en staty. Han total-vägrade att ta ett ända steg frammåt (detta har hänt 2 gånger den senaste veckan men då gick det över efter kanske en minut) Jag testade att locka med godis, dra, sitta och vänta, ropa på honom... med mera. Efter ca en halvtimma tog han ett steg frammåt, och så fick jag hålla på tills vi var ute ur hagen. Men när vi gick in i paddocken (jag står ofta ute och borstar, tränsar & sadlar) fick han 'panik' och började gnägga/skrika åt sina kompisar för att han inte såg dom (tror jag?) sedan försökte han slita sig, men jag testade att knyta fast honom i stolpen istället, det tyckte han inte om och började stegra och kraffsa med hoven. Då tänkte jag att han kanske behövdes busa av sig eller något så jag släppte honom och han skenade runt i hela paddocken och skrek/gnäggade, bockade och sedan gick han framm och tillbaka vid staketet och jag såg på han att han försökte rymma (han gör ofta det när han har panik och är ensamm) så då hämtade jag ett longerings spö och löslongerade han så han fick springa av sig. Efter en halvtimma stannade han och var svettig... sedan följde han mig överallt i paddocken..... Eftersom han fått motion och mineraler släppte jag ut han i hagen igen.
Han brukar inte bete sig så här och har aldrig stannat så innan denna veckan. Men om jag låter han gå i en hage utan sina kompisar springer han rakt igenom tråden.... Undrar om någon kan besvara följande fråger:
*Varför stannar han och vägrar följa mig i hagen?
*vad ska man göra för att få han att följa med?
*ska man dra i grimmsalftet eller bara sitta och vänta?
*Vad ska jag göra när han får sånna 'panik anfall' ?
om jag känner min ponny rätt så kommer han imorgon tralla iväg när han ser mig komma. När han väl fått på sig grimma kommer han total vägra gå frammåt och försöka vända sig och springa åt andra hållet, och efter några timmar när vi är i paddocken kommer han börja skrika/gnägga åt sina kompisar och det blir löslongering då med.... Hjälp mig förhindra detta *är helt slut*
Han brukar inte bete sig så här och har aldrig stannat så innan denna veckan. Men om jag låter han gå i en hage utan sina kompisar springer han rakt igenom tråden.... Undrar om någon kan besvara följande fråger:
*Varför stannar han och vägrar följa mig i hagen?
*vad ska man göra för att få han att följa med?
*ska man dra i grimmsalftet eller bara sitta och vänta?
*Vad ska jag göra när han får sånna 'panik anfall' ?
om jag känner min ponny rätt så kommer han imorgon tralla iväg när han ser mig komma. När han väl fått på sig grimma kommer han total vägra gå frammåt och försöka vända sig och springa åt andra hållet, och efter några timmar när vi är i paddocken kommer han börja skrika/gnägga åt sina kompisar och det blir löslongering då med.... Hjälp mig förhindra detta *är helt slut*