Sv: torv
kl
jag har min häst på torv, varken han eller jag har några problem med det. det är lättmockat, jag tar ut allt bajs + kiss varje dag för han rör runt så mycket att det blir äckligt, han har inte bädd för han är för livlig i boxen ibland.
i mitt stall ingår 3 torv i månaden sen får man köpa extra, jag köper oftast 3 extra för att han ska inte stå på tunnt, han får lätt liggsår och sen gör han av med ganska mycket torv, på exakt vad vet jag inte... han är eg lättmockad så men ja, jag vill iallafall inte ha för lite. har ordentligt med torv med andra ord, inga 5 cm, snarare 15 löst.
hans hovar är fina, han reagerar mer på om det är lerigt ute. bara man håller det torrt och fint i boxen är det inga problem.
det enda tråkiga är att han är en attackhäst (eller har varit) när han äter så där det blir "tuggat" på i boxen fastnar det torv och det ser ju skitigare ut än om man har spån t.ex. men det får man väl ta, försöker skrubba rent det värsta ganska ofta.
men jag är nöjd med torv hursomhaver! det dammar inte alls lika mycket i stallet numera.