Sv: torv

Jag gillar inte torv. Inte bra för hovarna och mörkt och trist. Jag upplever dessutom att det dammar en del, inte som spån, men mer än vad jag tycker är ok.

Tjock halmbädd (på väldränerat stallgolv) ska det vara :love:

på vilket sätt påverkar det hovarn?mina hästar står på torv och jag har aldrig sett nån påverkan på deras hovar,ser att flera har skrivit att det påverkar (bara nyfiken).Jag tycker att torv är super,luktfritt och drygt.

Jag gillar torv och har hört det motsatta, att det är bättre för hovarna än spån, men jag vet eg inte men har aldrig haft ngra hovproblem pga torv iaf. Sen är det mörkt och fult men lättmockat och bra fö.

Hade det funnits ett ultimat strö som passat alla hästar och plånböcker hade det inte behövts fler olika att välja på. ;)

Torv har mindre farliga dammpartiklar än vad halm och spån har.
Halm är det sämsta strömedlet för hosthästar, torv bland de bästa...

Vi har haft problem med både bärrandsröta och strålröta på torv

Det kan bero på bakterier i hagarna samt eftersatt och dålig hovvård.

Vi har haft problem med strålröta på föl som går ute på fina torra beten med sina mammor och det enda är att vi kan misstänka bakterier i vissa av våra hagar som disponerar för dessa hovproblem.

Fördel med torven är:

*Det är lätt att anlägga bädd
*Det är lättmockat, man tar bara ut bajset
*Det går lite strö, ca 3 balar i månaden till halvblod
*det är återvinningsbart
*Det ger bra och lagom fukt åt hovarna
*Det är bra för hosthästar
*Snabb mockat = tidsvinst
*billigare gödselstack att bli av med
*gödselstacken blir mindre

Nackdelar:

*Kan vara lite mörkt i boxarna
*Nybadad häst som rullar sig ser ut som att den rullat sig i potatislandet = måste badas om
*Vita ben/bläs/tecken som är blöta = inte vita
*Täcken och vojlockar blir smutsigare
*Man blir smutsigare själv vid blöt väderlek av torviga täcken och en blöt häst
*dyrare än halm att köpa in

sen är jag fascinerad över hur alla torv användare runt omkring mig i bygden, verkar anse att bara för att hästen står på torv, så behöver strölagret av ngn anledning max vara 5 cm tjockt. hästarna står och ligger i princip på betong golvet! :confused:
Där håller jag verkligen med dig. Torvanvändare har definitivt i större utsträckning en benägenhet att ha för tunn bädd. Åtminstånde 15 cm packad bädd behövs för att hålla hästen torr och utan liggsår eller halkskador. Tunnare bädd håller inte heller ammoniakgaserna kvar i bädden = lukt och dålig närmiljö för hästarna.

kl

jag har min häst på torv, varken han eller jag har några problem med det. det är lättmockat, jag tar ut allt bajs + kiss varje dag för han rör runt så mycket att det blir äckligt, han har inte bädd för han är för livlig i boxen ibland.
i mitt stall ingår 3 torv i månaden sen får man köpa extra, jag köper oftast 3 extra för att han ska inte stå på tunnt, han får lätt liggsår och sen gör han av med ganska mycket torv, på exakt vad vet jag inte... han är eg lättmockad så men ja, jag vill iallafall inte ha för lite. har ordentligt med torv med andra ord, inga 5 cm, snarare 15 löst.
hans hovar är fina, han reagerar mer på om det är lerigt ute. bara man håller det torrt och fint i boxen är det inga problem.
det enda tråkiga är att han är en attackhäst (eller har varit) när han äter så där det blir "tuggat" på i boxen fastnar det torv och det ser ju skitigare ut än om man har spån t.ex. men det får man väl ta, försöker skrubba rent det värsta ganska ofta.
men jag är nöjd med torv hursomhaver! det dammar inte alls lika mycket i stallet numera.

Som jag skrev innan, alla hästar passar inte på samma strö. Själva har vi haft 2 stycken som inte funkat på torv, och ytterligare ett par i stallet vars kvalité på hovar försämrades när vi använde torv som strömaterial.
Jag hade inte skrivit att hovproblemen kom ifrån torven om jag inte fått det konstaterat från hovis och vet. då hästarna genast blev bättre när vi bytte strö.
Numera går hästarna på lösdrift (samma stall och beten) och ingen har hovproblem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama