Fashionistan

Trådstartare
Hejsan!

Vad tycker ni om torv? (ej bädd, utan helmockat varje dag) Jag kommer nämligen att stå i ett stall som bara har torv med min då nyhämtade unghäst (13 månader). Hon är van vid halm (lösdrift) men detta stallet vill helst bara ha torv och jag känner att det blir så krångligt med att behöva göra en ny gödselstack osv när det ej är jag som äger stallet. Tycker dock att torv är bättre än spån då det torkar ut hovarna mycket mer, men halm är enligt mig bäst. Är det ett för snabbt byte för min unga eller tror ni att det blir bra? (spån är inget alternativ för mig)

Sv: Torv?!

Torv är mkt bättre för lungor hos både häst & människa än vad halm och spån är. Dessutom är det luktfritt & enkelt att mocka. Ser inga nackdelar alls med det,förutom att en del kan tycka att det blir mörkt om man har mörka väggar i stallet.
Blir nog inga problem för din dam :)

Hejsan!

Vad tycker ni om torv? (ej bädd, utan helmockat varje dag) Jag kommer nämligen att stå i ett stall som bara har torv med min då nyhämtade unghäst (13 månader). Hon är van vid halm (lösdrift) men detta stallet vill helst bara ha torv och jag känner att det blir så krångligt med att behöva göra en ny gödselstack osv när det ej är jag som äger stallet. Tycker dock att torv är bättre än spån då det torkar ut hovarna mycket mer, men halm är enligt mig bäst. Är det ett för snabbt byte för min unga eller tror ni att det blir bra? (spån är inget alternativ för mig)

Jag gillar torv men jag har bädd. Skulle bli alldeles för dyrt annars att slänga ut torv varje dag. Ingår torven i din stallhyra?

Men ett råd är att lägga in någon halmkaka till hästen att tugga på under natten. Har man torv eller spån har den ju annars inget att sysselsätta sig med när höet är slut.

Hejsan!

Torv är en "ändlig" resurs... det innebär att det frestar på vårat jordklot att använda torv, vi använder upp det fortare än det återskapas. Ur miljösynpunkt är det inte optimalt att ha hästen på enbart torv.
En häst som står på halm har alltid lite att "pyssla" med, de har lite att äta, de kan leta efter kvarglömda korn i halmen m.m. Halm är bra för hästen eftersom det är en "bukfylla" som gör dem mindre hungriga och ger dem mycket fibrer.

Hoppas du blivit lite klokare av mitt svar!

Jag tycker torv är sämre än halm, men bättre än spån... :p
Pga det blir så mörkt och mulligt i boxen, och torvstall luktar "gammalt".
Men det är rel. snabbmockat (iaf bädd) och inte så dammigt för hästens luftrör.

Men smaken är som baken.. ;)

Torv är en "ändlig" resurs... det innebär att det frestar på vårat jordklot att använda torv, vi använder upp det fortare än det återskapas. Ur miljösynpunkt är det inte optimalt att ha hästen på enbart torv.

Jaha! Då har man lärt sig nåt nytt jag med! :idea:
Trodde torv var ett sorts gödsel som man kan gödsla igen med och återanvända... ??

Torv är mkt bättre för lungor hos både häst & människa än vad halm och spån är. Dessutom är det luktfritt & enkelt att mocka. Ser inga nackdelar alls med det,förutom att en del kan tycka att det blir mörkt om man har mörka väggar i stallet.
Blir nog inga problem för din dam :)

Fint :) :) Hela stallet är vitt och ganska nybyggt så det blir kanske bara snyggt med ett mörkt golv :P hehe

Jag gillar torv men jag har bädd. Skulle bli alldeles för dyrt annars att slänga ut torv varje dag. Ingår torven i din stallhyra?

Men ett råd är att lägga in någon halmkaka till hästen att tugga på under natten. Har man torv eller spån har den ju annars inget att sysselsätta sig med när höet är slut.

Ja det ingår, ja det har jag tänkt på att göra :)

En häst som står på halm har alltid lite att "pyssla" med, de har lite att äta, de kan leta efter kvarglömda korn i halmen m.m. Halm är bra för hästen eftersom det är en "bukfylla" som gör dem mindre hungriga och ger dem mycket fibrer.

Hoppas du blivit lite klokare av mitt svar!

Okej, jag visste allt utom att det där med miljösynpunkt och jag tänkte redan att slänga in halm till henne så att hon har något att pyssla med, tack :)

Jag tycker torv är sämre än halm, men bättre än spån... :p
Pga det blir så mörkt och mulligt i boxen, och torvstall luktar "gammalt".
Men det är rel. snabbmockat (iaf bädd) och inte så dammigt för hästens luftrör.

Men smaken är som baken.. ;)

Tycker samma som dig, med du vet stallet är helt vitt i stort sett så det kanske bara blir snyggt med mörkt golv :P:P

!

Källa?

Du får gärna utveckla ditt svar.

Jag känner en som t o m får betalt för torvgödseln av champinjonodlaren som kommer och hämtar!

Immer

Ja, visst är det!
En bonde som driver ekologiskt jordbruk i grannbyn hämtar vår torvgödsel alldeles gratis, och det är både vi och han nöjda med.

Immer

Det enda som jag tycker kan vara lite jobbigt är att det fastnar i hovarna hela tiden....så fort dom kommer in i boxenså är hovarna fulla....Dock har jag inte sett att det gjort någon skada...

//Domino_s

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 854
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 523
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka