Torv och röta?

Asa_S

Trådstartare
Är det vanligare med röta i hovarna om man använder torv som strö än spån? Tycker att det börjat både lukta illa och se dåligt ut i samtliga hästars hovar och funderar om det beror på torven. Det är bara andra året jag ströar med torv och jag är rätt ensam om det häromkring, så jag har inte så mycket erfarenhet av det. Använder inte så mycket strö då jag har gummimattor under.

Sv: Torv och röta?

Min häst fick röta av torv. Nu står hon på torv/spån och är efter 2 skoningar jättefin! Även den andra hästen i stallet som stod på torv hade problem med röta. Dock hade vi tidigare haft dem på torv när vi stod i ett annat stall och då var det inget problem. Och ändå gick de ute mer när vi flyttade till andra stallet...

Min häst är renlig av sig o det var sällan det var sunkigt hos henne i boxen men ändå fick hon röta. Stalkompisens häst var en riktig gris.....

Min hovslagare gillar inte torv o tycker man tydligt ser i hovarna vilka som står på torv.Men han tycker å andra sidan en massa...

:p Enligt min hovslagar-lärare är torv det bästa ströt för hovarna. Spån är det sämsta. Det beror visserligen på vad det är för spån, vissa spånsorter är sämre än andra men det är överlägset sämst i alla fall.

Vi har torv i vårt stall och alla hästarna har väldigt fina hovar, ena ponnyn hade problem med porösa hovar/strålsröta men det har helt försvunnit sedan de började stå på torvbädd. Likaså strör ridskolan där jag jobbar med spån, inga problem där heller.

Kan tänka mig att det snarare beror på att du inte har tillräckligt med strö som hovarna blir dåliga än torven i sig. A och o är att hästen står på torrt underlag.

Jag har alltid haft MYCKET torv. Min häst måste ha en tjock bädd annars får hon liggsår. Dessutom är hennes bädd väldigt torr även innan man mockar...så jag tycker själv det var lite konstigt.

Men sen säger min hovis (jäkla tjat om honom..) att det är skillnad på torv o torv oxå. Ett stall han skor varierar rötan från gång till gång. De köper 'löstorv' så det kan ju vara så att det är olika fuktighet i torv. Själv har jag 'påstorv' och den kanske är fuktigare. Löstorv ligger ju löst och torkar ju mer än den inplastade??

Tycker själv torv är bra då det blir bättre om än mustigare luft i stallet. Lite mörkt o trist dock men det kan man ju leva med.

Torv ÄR inte bra för hästar som får strålröta då det finns bakterier i torven som kan påskynda förruttnelsen. Samma sak med hästar som har uppskuren hovböld, av samma anledning. Min sköthäst fick en stor hovböld uppskuren för 2 månader sedan och då blev vi uppmanade att sluta med torv, han står nu på halm. Han har även strålröta och den har blivit mycket bättre sen vi slutade med torven.

Uppvuxen med torv på Sundby ridskola i Huddinge (vet ej om de har det längre men iaf under de 20 åren jag hade "kontakt" me dem) och aldrig några problem där...
Och jag har alltid haft torv till mina egna hästar (sen 87) och ALDRIG haft rötproblem med nån av mina hästar !

Mockar man ordentligt är det ingen fara.
Mina har aldrig haft problem med röta, ingen annan häst i stallet heller och alla står på torv.

Jag får en uppfattning om att det är gegga och smuts från tex. boxarna (kanske hästar som står inne väldigt länge) som får detta

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: fixi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30