Torv i kallstall, någon som har det?

Sv: Torv i kallstall, någon som har det?

Det låter bra, då räknar jag med att ha en fin bädd till nästa år då :D

Min bädd satte sig på drygt nån vecka men jag bottnade med ett lager med halmkakor direkt på betonggolvet ca 10cm. Ett rejält lager (10cm) med torv ovanpå så inte halmen kommer fram när hästen rör sig.
Min häst har också hosta och det funkar för honom.
Följden blir att bädden "bränner" snabbare med hjälp av halmen och fryser inte, så den sjunker ihop rejält också och håller sig på ca 10cm resten av vintern. Den ser ju jättetjock ut i början, men bädden sjunker snabbare än vad man tror. Jag har alltid ett lager med lite torrare torv så blir det inte så hårt heller.

Funkar INTE för stallkompisens häst som gräver mycket i bädden.

Jo, det låter ju smart. Med halm i botten menar jag. Men det är ju tyvärr lite sent nu :smirk:

malu

Tack, :) jag ska tänka på det med halm i botten nästa gång bädden ska sättas. Kommer ju inte ta ut den till sommaren iår men nästa år så..

/malu

Precis som Prick skrivit så har vi isolerat plattan INNAN vi gjöt. Var liksom lämpligast så. Och bädden lades i plusgrader och funkar utmärkt nu när det är (as)kallt.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Träning Det är rätta ordet att beskriva unghästen vi har hemma. Han är civiliserad. Pigg o vaken, känslig o lättmanövrerad men hela tiden...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: Nussikan
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar