Torv, halm eller strö???

Sv: Torv, halm eller strö???

Vad har ni till era hästar??
Vi har halm till hästarna just nu, men har haft både spån och torv.

Vad föredrar ni?
Barnen tycker spån är enklast att mocka i, själv blir jag mer och mer förtjust i halm!

För och nackdelar??
Fördelar med halm är att det är mjukt, luktar gott och det finns alltid något att pilla med, för hästen! Nackdelar med halm är väl att det blir tungmockat om man har en häst som stökar och gräver runt i boxen, vilket gör att man måste ta ut mkt varje gång man mockar.
Torv gillar jag inte då jag tycker det fastnade på skor/stövlar och man "drog runt" det i stallet. Kändes mörkare i stallet och det luktade speciellt också. Svårt att se vad som var vad!
Fördelar med spån är att det ser ljust och fint ut när det är nyinlagt, nackdelar att det ser tråkigt ut efter ettag!

Sv: Torv, halm eller strö???

Hej!
Jag använder torv och spån!^

Det är väldigt bra för min häst tål inte halm!
MVH ELISE:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 904
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat