Torv, halm eller strö???

Ela

Trådstartare
Vad har ni till era hästar?? Vad föredrar ni? För och nackdelar??

Har själv spån idag men funderar på att byta till torv på grund av att det är svårt att få tag i spån vissa perioder.
Det jag är rädd för är att det blir för mörkt, och att torven ska fastna i hästarnas päls och få dem att bli skitiga. (har skimmlar)

Sv: Torv, halm eller strö???

Hej
Jag använder både torv, spån och halm.
Jag blandar 50/50 torv/spån, då blir det inte så hårt packat i boxen utan lite luftigare att mocka i. Jag lägger även in ca 1 kg Halm varje dag som hon kan pilla med, det hon inte äter upp åker succesivt med ut vid mockningen.
En utav de största fördelarna med att blanda är att ströt ligger stilla i boxen när det är torv i, och att kisset inte blandas ut med det rena ströt.
visst blir det lite pilligare att mocka med halmen men det är det värt!

Min står på spån, men jag föredrar halm. Den fryser inte, är mysig, och hästen har alltid nåt att pilla med.

Vi har alltid använt spån, och det är helt ok. Ljust och trevligt, luktar gott. Blir ljust och fint i boxen. Men tyvärr svårt att få tag i ibland... Och det går ganska mycket spån, tycker jag.

Vi fick spån brist här i krokarna och nu har vi provat torv istället. Jag tycker att torv är bra. Blir ett bra underlag för hästarna, mjukt och trevligt. Jag tycker att torv är mer drygt, alltså det går mindre torv än spån... Nackdelen med torv är att det blir mörkare i boxen och det luktar lite... speciellt. Det är också svårare att ströa om det förvaras kallt, dvs balen fryser ihop. Men för mig som är astmatiker är torv fantastiskt!! Normalt brukar jag känna av spån ganska mycket - men torv känner jag inte alls av! Jag kan sopa, ströa - you name it - känner ingenting.

Halm hade vi en period åt en häst vi misstänkte hade fångkänning, även om vet inte höll med... Då hade vi spån i botten och halm ovanpå. Tanken var att han skulle få pilla och äta halm, och samtidigt få något mindre hö. Var en stor och kraftig nordis. Halmen var trevlig, blev fint i boxen. Lite bökigare att mocka med. Svårt att få tag i här uppe i våra trakter...

Norrland

jag andvänder halm. Tycker det är lättast att mocka i och så..

Jag har halm. Tycker dte går fortast att mocka (slipper "silandet" av torv/spån) bara att ösa ut, det är mysigt och hästarna kan pilla med det. Nackdelen är att det blir mer på dynghögen! Mina hästar drar gärna runt fodret en del i boxen också, och är dåliga på att äta upp det, och det är ingen höjdare att mocka torv/spån blandat med hösilage

Jag använder spån och föredrar det iom att det är lätt att mocka, och ingen kan slarva (jag mockar ju inte helt själv hos hästen).

Skulle jag ha eget stall skulle jag nog hellre ha spånbotten och sen halm över.

Föredrar absolut halm. Lättast att mocka i till de hästar vi har hemma. Ljust och trevligt.

Nackdelen är att det är svårt att få tag i bra halm vissa år, och att det blir stor gödselstack. Men den är lättare att bli av med än spån...

Jag har under alla år använt halm till min häst. Sen fick hon problem med luftrören och då var det dags att börja med torv istället.
Nu har vi tre hästar som står på torv, och det är verkligen bra! Det tar visserligen lite tid att lära sig hur man mockar i torv, men sen går det som en dans - våra tre boxar är mockade på tjugo minuter. Gödselhögen är tämligen liten numera.

En av våra hästar är gul (korsning fjordhäst/kallblodstravare) men han får inga som helst "missfärgningar" av torven.

Immer

Gör som du och blandar! Funkar kanon! Lättmockat, ljust, fluffigt, ströet ligger still, suger upp och binder ammoniak + sysselsättning till hästen. Alla strösorters fördelar samtidigt och inga nackdelar!

Halm, för att det ingår i stallhyran ;)
Lite bökigare att mocka, men blir mysigt o fluffigt och så kan de pilla och äta av den och därmed sysselsätta sig.

Jag är sedan början uppvuxen med halm på ridskolan, och jag tycker att det är mest lättmockat också. Fast hos medishästen har de torv. och på nästan alla andra stall jag varit i.

Men hade jag fått bestämma helt, hade jag valt halm, det blir så ljust och fint och FLUFFIGT! hästarna måste ju tycka att det är jätteskönt att sova på?

Hej. Jag har permanent-bädd av torv.

Fördelar: Bonden vill gärna ta hand om gödseln :)
motverkar dålig lukt
lättmockat.

Nackdelar: Dyrt om man har en gris :(
gräsligt tunga balar att hantera
svårt i början att se skillnad på tollar och torv :confused:
(men man lär sig! :)

Många tycker det är en nackdel att det blir mörkt i boxen men det spelar ingen roll tycker jag.

Om jag hade fått välja helt fritt så hade jag valt spån ändå för det är mycket billigare. (Köpte tidigare billigt på ett sågverk) Men tyvärr vill inte bonden ta hand om gödseln i så fall.

På din fråga om torven gör hästen skitig så tycker jag inte det är något problem. Torven är mycket lätt att borsta bort till skillnad från t ex kutterspån som är ett helsike att få bort från man och svans.

Jag har spån. Tycker det är trevligast att mocka i och hästen trivs alldeles utmärkt att stå på det också :)

Blanda tycker jag är det mest ultimala!
Men, annars är väl fin, frisk halm, och om det mockas o ges tillräckligt med, ett oklanderligt strö. Om det inte är en häst som av ngn anledning inte mår så bra av d.

Jag är rädd för den sysslolöshet som uppstår med endast spån, torv, men kan man blanda så ha man ju löst d..o så luktar det och ser det himla trevligt ut (spån)! Är ju mjukare o mer isolerande än halm också.

Undrar om någon funderat på en gummi matta på golvet, tycker det verkar himla intressant.. om det inte blir halkigt förståss, men det ska den ju inte bli enligt säljaren då :smirk:

Vi har halm till våra egna. Föredrar det eftersom hästarna hela tiden har något att pilla med. Dammar inte och blir mjukt och fint att ligga på.
I inackorderingsstallet där vi kommer ha 15 hästar att mocka åt kommer vi dock ha spån åt alla. Detta för att spara våra egna ryggar då det är lättar etat mocka i spån. (även om det är mer pillande.)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 904
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat