Torv bädd?

miamiSwing

Trådstartare
ja har precis börjat med torv o spån o tänkte ja skulle göra en bädd av det. men hur ofta behöver man byta ut allt o göra om de? Eller kan man ha den hela vintern?

Sv: Torv bädd?

Jag har bädd längst ner och sen längst upp har jag spån som inte är bädd, så det inte blir för hårt (om du fattar vad jag menar:P). Och jag kommer inte byta ut de på hela vintern. ;)

ska man ha en riktigt bädd så byter man ut den på sommaren när hästen går på betet om bädden inte håller mycket bra kvalitet då kan den ligga kvar ännu längre

Jo tanken är att ja ska ta bort allting när dom släpps på bete! o sen göra en ny när dom ska stallas in till hösten! men de va en som sa till mig att man ska vända på allting ca 1 gång varannan vecka men då borde de bli snuskigt ifall all kiss ska ligga överst!

Du bör inte vända på det. Hela grejen är att det får inte komma in syre i bädden för då försvinner "förbränningen".
Ta bara bort bajset, ser du kiss så stampa ner det jämt och lägg på ny torv över det.
http://www.rsprodukter.com/baddbok.htm

Mvh Ann

En bäd ska inte vändas utan barata bort det som är skitigt uppepå. Men en bra torv blir bädden inte hård utan ska svikta som en disktras. Det viktiga är att lägga ett ordentligt lagger första gången. en torvbädd håller naturligt så lågt ph att det inte sker någon tillväxt av bakterier så den kan ligga hela året oh barta tas ut när stallet rengörs en gång per år.

mvh

det är jävligt tungt att tömma ut en sån bädd sen ;). Men en årsbädd är asbra. Man kan även ha halm högst upp om man vill.

tack för svaren allihoppa! Tycker de har blivit bättre med torv bädd nu då hästen ligger på de o inte på betongen längre.

Jag har med kört med bädd på min ena, men spån för jag hade lite svårt att få tag på bra torv.

Men jag tycker inte att den packas så som jag vill, hur gör man då? Den hålls fräsch och så, det är inga problem, men jag skulle vilja att den blev lite hårdare. Nu är denna hästen inte alls grävmaskinist, så det ser väldigt bra ut, men är rädd att hon skrapar upp det.

Läste i någon gammal tråd att man kunde skala av lite i det översta kisslagret om man tyckte det blev för högt, är det okej? Hur ofta lägger ni på mer?

Läste i någon gammal tråd att man kunde skala av lite i det översta kisslagret om man tyckte det blev för högt, är det okej? Hur ofta lägger ni på mer?

"Pojkarna" har för vana att kissa på samma ställe, så det bildas ganska snabbt en liten kulle där. Jag skalar av, försiktigt, någon gång i månaden.
Jag strör med en bal var tionde dag (eller en halv bal var femte dag, om det behövs).

Det gör min donna också, hon är så himla ordningssam och bajsar i en hög och kissar i en hörna så det blir ju mycket där...

Använder du kutterspån?

Jag skalar av hos hingstarna om det blir väldigt högt. Men jag försöker att hålla bädden så intakt som möjligt. Jag är noga med att få torv som inte är för torr för att få en bra packning av bädden från början.

Jag vetat det är tungt att tömma bädden en gång per år men jag har starka karlar i bekantskapskretsen så med lite mutor i form av grillning och öl eller annat gott brukar det ordna sig. :devil: :rofl:

var får man tag på torv och vad kostar det unefär? är det "balpakiterat"? Hur många balar går det åt att fylla en box första gången?

ja köpte en 1m3 för 250:- dock tyckte inte ja den va hårdpackat som h*n sa.
o på granng*rden säljs som för 100:- köpte vi för.

Jag köper min torv direkt från fabriken vid en torvmosse. Jag betalar 50 kr/bal med kvitto. Betydligt billigare än i affär.
När jag fyller upp på hösten lägger jag in 4-5 balar i varje box. Fyller sen inte på förrän efter ca 1 månad när det har blivit packat.
Använder spån över för att det är lättare att hitta bajset eftersom min ena häst trampar runt allt.
Fyller på ca en halv bal/ häst i veckan.
Tycker det är jättebra med bädd och tycker det är värt att ta jobbet med att tömma den på sommaren.

Jag vetat det är tungt att tömma bädden en gång per år men jag har starka karlar i bekantskapskretsen så med lite mutor i form av grillning och öl eller annat gott brukar det ordna sig. :devil: :rofl:

Att slänga ut en torvbädd är en baggis jämfört med halmbädd :)
Jag mockade ut torvbäddar från tre tolvkvadratmetersboxar i somras, det hela var gjort på nolltid (om jag minns rätt tog det en och en halv timma).

var får man tag på torv och vad kostar det unefär? är det "balpakiterat"? Hur många balar går det åt att fylla en box första gången?

Jag köper Kaballus torv för 88,50 kr /bal vid köp av 8 pall men de har även mindre mängder. Jag lägger in 4 balar första gången sedan 2 till efter en vecka. Där efter beror det på hur mycket som jag mockar ut och hur beden fungerar. Jag vill ha en bädd som sviktar och som tar upp fukt bra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 273
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka