Torsklevertran (fodertran?)

A

AtletShipping

Varför ger man det egentligen?
Där jag har min häst så får alla hästar det året om..
Stallägaren säger att det är bra för allt, skelett, muskler, osv
Men hur vet man om hästen verkligen behöver det?
Är det skadligt att ge om inte hästen behöver det?
Hur mycket bör man ge isåfall?
De har en sån tryckgrej som de skruvar på flaskan (ser ut som en sån som man har på flytande tvål men större) och alla hästar får ett "tryck"/dag.

De vill att jag ska ge min häst det oxå, för det är så bra för allt, men är skeptiskt för hur vet jag om han verkligen behöver det?
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Jag ger det för att det är bra för hjärnans "signalsystem".
Hästarna blir smartare av det och därmed mer sammarbetsvilliga.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Innehåller inte det väldigt mycket A och Dvitamin? Eller blandar jag ihop det med nåt annat? Och A och D är ju farligt att överdosera, vilket är lätt att göra.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Cod Liver Oil (Torskleverolja)


Beskrivning:
Torskleverolja.
Ett naturligt innehåll av vitamin A, D3 och E. En källa av energi som hjälper till att främja en bra hälsa, blank hårrem, starkare tänder, ögon, ben och
hovar.







Innehållsförteckning:
Analys:

Vitamin A 1000 iu/g Vitamin D 100 iu/g
Vitamin E 0.2 mg/g



Övrig information:
Rekommenderad dosering Blanda i 1 - 3 matskedar i fodret per dag.

Är detta samma tro?? A o D kan man ju ge vintertid, men på sommaren är det ju lite överkurs.....
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Fiskolja eller linolja är ett av de få fodertillskott som är vettigt att ge hästen. Inte för vitaminernas skull D-vit gör hästen själv av solen och A-vit finns i ett inte alldeles gult hö utan för de essentiella (=såna fetter kroppen inte kan göra själv) fetternas skull. Hästar som inte betar stora naturbeten eller får ett hö med en mångfald växter i får möjligen i sig för litet av omättade fetter av N3 typ (kallas oxå omega3 fetter). Vissa av dessa fetter är viktiga för ett normalt inflammationssvar i kroppen. Det finns några studier som tyder på att det t ex kan påverka allergi. På människa vet man att brist på sådana fetter ger sämre infektionsförsvar. Lin innehåller samma viktiga fett men inte raps eller majs.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Så om hästen får linfrö så behöver man inte ge extra linfrö- eller fiskolja?
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Tack, det var som jag trodde mao. Och det känns ju som over-kill att ge sommartid!

Allmänt filosoferande: varför ge fiskolja till häst när man kan ge linfrö (antingen uppkokta eller som kakor)? Känns mer naturligt, men jag kanske bara är fånig? Har bara lite svårt att se framför mig en häst stå och käka fisk vid strandkanten...

Förresten...om en häst är samarbetsvillig för att den är korkad, då är det ju inte så bra om den blir smartare...eller?
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Det borde räcka med linfröna. Om det är vitaminerna man är ute efter så bör det räcka om man ger ett pelleterat vitamintillsatt helfoder som tex Krafft Nya Groov, eller dylikt. A-vitamin finns även i morötter och D-vit kan möjligen behövas som tillskott vintertid på våra breddgrader pga bristen på solsken. Men det brukar som sagt finnas i helfoder. Bara att kolla på säcken om det är vitaminberikat!
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Vart köper man torsklever eller fodertran?
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Ok. När jag frågade efter fodertran sist så var de alldeles frågande. Tillverkare? Och vet du priset?

*tack*
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

:idea: Basic Torsklevertran kostar på Granngården-Uppsala 222 kronor för 5 liter.

Jag ger min häst lite olja i maten varje dag - lenande för magen, bra för pälsen, vitaminer m.fl. orsaker. Dessutom använder jag fiskoljan som hovoljan - på inrådan av min hovslagare som sa att det var bättre att använda sådan olja än "konstlat" framställd hovolja som säljs. :rofl:
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Hej!
Hästen kannske inte äter fisken direkt på strandkanten men sill serverad saltad i en tunna tycker dom jätte gott och äter mycket av den, jag har själv sett hästar äta fisk men inte här i Sverige utan på Island men islandshäst är väl också häst. Fiskolja är ett av det mest använda fodermedel på Island med mycket bra resultat för bland annat päls och hovar. Det ges ändast vintertid.
MVH Iris
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Djurjouren skrev:
Kanske för att linfrön innehåller et gift?
Linfrön innehåller vätecyanid som är giftigt för hästar och kor (men inte för människor).
Vätecyaniden försvinner vid upphettning, det är därför rekommendationen om att koka linfrön finns.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Ett gift som försvinner vid upphettning. Och jag skulle tro att A och D vitamin i för stor mängd är desto giftigare. Dödligt giftigt!

Ta tex isbjörnslever. Den innehåller sådana mängder av A o D att en människa dör om man äter av den.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Ja vid längre upphetning försvinner den, därför kokte man förr linfrön i 6 timmar medan man nu häller varmt vatten på dem. en viss skillnad........ Det ska enligt uppgifter som jag har inet räcka med att man skållar dem en gång utan kokning krävs och detta en längre stund.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Ja, men inte 6 timmar! Räcker med betydligt mindre än så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 387
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 522
Senast: Habina
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 680
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp