Torsklevertran (fodertran?)

Sv: Torsklevertran (fodertran?)

visserligen känner du ju inte mig...men när jag gav linfrö, så kokade jag dom i micron i stallet , iallafall några minuter.....
Praktiskt att bara ställa in en bunke i micron...
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

De man köper till häst är förbehandlade och innehåller inget gift.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Hej!

Kokar alltid åt stallets hästar (7 hästar)! ;)

MVH / Fia
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Knappast att en häst som är gräsätare behöver något som är animaliskt.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Det är tyvärr få hästar förunnat idag att ströva i naturmarker och söka upp de näringsämnen de behöver t ex fleromättade N3 fetter som de behöver för sitt immunsystem mm. Då är fodertran ett bra substitut.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Jomen n3 fetter är ju mera för att förebygga hjärt/kärlsjukdomar..och enligt SLU så bör dessa ingå om djuret producerar mjölk/ägg/kött till oss eftersom slutproduktionen bidrar med samma fettsyror. Så i hästsammanhang kan jag ej se något behov av detta genom animalisk föda...förklara gärna mer ingående någon som är myket insatt. Och sedan kan man ju undra HUR folk kan se dessa brister bara med ögat sådär....eller snarare att dom vet att det är just detta deras häst behöver ?!..men som sagt...förklara gärna, jag är inte omöjlig :-)..
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Djurjouren skrev:
Och hur många känner du som kokar överhuvudtaget? Jag känner ingen....
Jag kokar! Fastän det egentligen inte behövs! Nya studier har nämligen visat att vätecyaniden förvinner vid så låg temperatur som 48 grader. (Det räcker mao egentligen med varmt kranvatten, men det är ju tyvärr inte lämpligt av andra orsaker).
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Varför använda vanliga linfrön och hålla på o KOKA dom när man kan köpa linfrökaka/pellets istället? Är det mycket billigare med vanliga linfrön eller? :confused:
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

De blir ju mycket slemmigare, bra om man ger det för att hästen har magproblem.

Min veterinär säger att det räcker att slå på kokhett vatten, man behöver inte koka. Detta har han poängterat vid båda tillfällena som min häst var på kliniken med sina magproblem. Hon har nu ätit linfrön som blötts i kokhett vatten i åtta månader. Veterinären menade att det var skillnad om man gav en ko ett par kg linfrön (gör man verkligen det?!) om dagen, då var det läge att koka. H*n sade själv att han hade läst på noga om det här.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Alla som ger linfrön är säkerligen väldigt medvetna om det här. Det visar ju om inget annat alla trådar som florerat om hur länge man måste koka linfrön innan man ger dem. Men du kanske har missat dem? Och ger man linfrökakor så behöver ju inte de kokas.
 
Sv: Torsklevertran (fodertran?)

Jag ger min häst annat ist. Fodertran har jag på hovarna. det är jättebra..! :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 387
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 522
Senast: Habina
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 680
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp