Torrt/uppblött foder.

Sv: Torrt/uppblött foder.

Den enda skillnad jag har hört nått om är att det är bra för tänderna att äta torrt foder. Sen om du ändå har en hund som är duktig på att äta ben osv så har det kanske inte lika stor betydelse.
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Det som är att ge tort foder är att njurarna far illa, även om du har friskt vatten hela tiden känner inte hundens kropp av att den har för lite vätska i sig, kulorna suger upp magsaften i magen.
Hårt foder är som havregryn....
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Jag har hört raka motsatsen. Att hundar som får torrt torrfoder dricker mer för att kompensera.
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Jag fick ta del av en undersökning som ng vet. hade gjort på draghundar, dom som fick i sig mestvatten och inte hade vattenbrist var dom som åt uppblött foder 2 *ggr om dagen. (be mig inte leta reda på den undersökningen, stog för många år sedan tror jag i skk, jag vet inte vars jag har den:D )

Många katter dör av njursvikt pga tort foder, och katter och hundar funkar på samma sätt i den biten.
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Jag ger alla hundar torrt foder (fri tillgång) och vatten har de alltid tillgång till. Har aldrig haft en hund med njurbesvär eller andra besvär som beror på att de äter torrfoder.
Ingen av hundarna har någonsin haft vätskebrist!
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Jag har oxå alltid gett torrt foder, även till valpar.... dom har alltid tyckte det är godare och tänderna är friskare...

Har heller aldrig haft en hund med njurbesvär lr vätskebrist...
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Nej, det är ingen skillnad näringsmässigt.
Bara du inte kokar vattnet som du blöter upp fodret i.
En bra regel är att det inte ska vara hetare än att man (snabbt) kan doppa fingret i det.

Max 50 grader för att inte riskera att vitaminer förstörs.
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Max 50 grader för att inte riskera att vitaminer förstörs.

Helst inte varmare än 40 grader eftersom många proteiner denatureras mellan 42 och 48 grader och då kan proteinets smältbarhet påverkas (iofs både negativt och positivt beroende på).
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Varför jag undrar är för att jag tycker att jag får ge min hund så mycket mat för att han ska hålla hullet.

Han får Lone Star, och jag har förut gett honom uppblött foder. Men eftersom han är så skäggig så tycker jag att han blir så slafsig i skägget när han äter. Så därför ger jag det torrt nu.

Förut fick han ett foder som hade 26% protein och 18% fett. Då fick han det blött. Men då blev han för rund om magen och vi bytte då till ett som låg på 22/13,5. Vilket tydligen blev alldeles för lite, för då blev han mager istället.

Nu äter han ett foder som ligger på 26/16. Men det känns inte som att det räcker till riktigt.

Hans giva ska enl säcken ligga på 200-250g/dag. Men han måste i dagsläget få 350g för att hålla hullet. Vilket jag tycker låter mycket.

Han bajsar således en hel del, varav ganska mycket är löst.

Jag kan själv ingenting om foder. Men nu ska jag ringa de på Lupus och fråga om hur jag ska göra.

Tack för era svar.
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Om hunden bajsar mycket och löst, så passar nog inte det fodret hunden så värst bra.
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Nej, jag börjar förstå det.

Först så trodde jag att det kunde bero på att han ev blev lite exalterad när vi var på byn och gick med honom. Vi går oftast här ute i skogen där vi bor. Men sedan så har jag upptäckt att han även bajsar löst här ute.
 
Sv: Torrt/uppblött foder.

Nu har jag pratat med en tjej på Lupus och hon rekommenderade ett kyckling och risfoder. Hon trodde att min hund ev kunder ha reagerat på fiskmjölet i hans andra foder.

Han luktar ju illa i munnen, och det luktar faktiskt fisk.

Så nu får jag hoppas att han blir bättre i magen, och att han då kommer att ha lättare för att hålla hullet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
556
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
631
Senast: Hawaii
·
Hundhälsa Jag vet att många är nöjda med Brit Cares foder, men hur är deras veterinärfoder? Håller det samma standard som t.ex. Hills och RC så...
Svar
4
· Visningar
502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp