Torrt fosfor.

caradan

Trådstartare
Har använt kli för att höja fosfor halten i fodret men nu så börjar det bli minus grader och jag kan inte ställa blöttfoder i 12 timmar för då fryser det.

Min fråga är alltså:

Jag söker ett foder som kan serveras torrt med högt fosfor innehåll.

Sv: Torrt fosfor.

Forforbalans! :idea:
Det är ett pulver som man ger ganska lite av, mindre än ett vanligt mineralfoder. Behöver du även tillsätta litegrann av andra mineraler finns Krafft Miner Vit, som har en låg Ca/P-kvot.

Kli är för övrigt ingen bra fosforkälla, trots det höga värdet "på pappret", men det där kan PL eller HH förklara bättre. ;)

Det finns rent fosfortillskott som man kan ge. Tror att det är Biofarmab som har det.

Hittade länken till deras hemsida: http://www.eclipsebiofarmab.se/

Finns under vitaminer/mineraler och heter Fosforbalans. Finns i de flesta hästbutiker.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag ger endast kli och minerblå och bvit (och 10 kg hö och 3 kg halm).
Så jag vet inte om jag kan få henne att äta fosforbalans bara så där???

Som sagt så behöver det vara ngt foder eller ngt jag kan blanda det med då hon inte får ngt annat än ovanstående.

Njäe, det kanske blåser bort i krubban... ;)

Men byt ut allt mineralfoder mot Miner Vit då? Det är i pelletsform och de flesta hästar äter det som godis utan att det blandas med annat foder.

Iom att du ger Miner Blå nu kanske Miner Grön är ett alternativ annars. Det innehåller samma mängd P som Blå, men mindre Ca om jag inte är ute och cyklar helt. Då kan du kanske ge lite mer av det istaälet och ändå få rätt balans i foderstaten.

Jag har gett det till mina torrt. De smakar salt så det brukar inte vara några problem att få hästarna att äta det. B-vitaminerna är de flytande? För i så fall räcker det med den lilla kludden för att fosforen eventuellt inte skall flyga iväg från krubban om hästen frustar.

Man ger dom väldigt lite fosfor då det är så pass koncentrerat (om man inte har ett väldigt stort fosfor underskott). Rör sig om bara några gram oftast.

Mvh

Tora

Ja vad smart du är...bvit är ju flytande!!!
Då ska jag ge det istället så blir det ju bra, så blir det en morot i hinken istället :-) (om inte den oxå fryser)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 183
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 795
Senast: mackan
·
Hundhälsa ahh blir så less... Dagens roman .... Var till veterinären i tisdags och fick bekräftat att Doris nu har kraftig benhinneinflammation...
Svar
17
· Visningar
2 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka