Torrhosta?

Sv: Torrhosta?

Känns rätt osannolikt att TS häst har Lungmask eftersom veterinär redan diagnosticerat luftvägs problem på den.

Fast hon hade lunginflammation pga en svår foderstrupsförstoppning, inte primärt pga luftvägsproblem.

Varför ska jag ge henne hö när hon går på bete..?

Anledningen till att jag skrev att hon nollat på träckprov är för att hon aldrig haft parasiter. Hon tävlar inte, född i Sverige och senast i oktober kollades hon med endoskop i luftvägarna. Jag tycker lungmask är långsökt och med tanke på hästens extremt känsliga mage vågar jag inte avmaska för säkerhets skull när inget, förutom en torr sporadisk hosta, tyder på det.

Jag tänkt inte så i just det här fall. Jag ALLTID gå på tum regal "är hästen sjuk ger hö och vatten" som din häst har en känsliga mage kan du håla tum regal i bak huvud.

Du sa inget om endoskopi när du started tråden.

Med dom symptom du beskriva fösta fundering bli lung mask om hästen har inte varit avmasket för ett tag (i ditt fall 3 år)
Behandling är billigar och enklar an att ta den långa vägen med slemlösning, antibiatika, och veterinär kostnad.
Om en avmaskning inte hjälper då för man forska vidar.

Fast hon hade lunginflammation pga en svår foderstrupsförstoppning, inte primärt pga luftvägsproblem.

Foderstrupsförstoppning har inget med lunginflammation att göra!

Ascarid Infestation kan leda till lunginflammation.

Vill du inte ens läsa den site jag hanvissa dig till och sätta dig i "symptom och problematik" då är det ingen mening med tråden!

Vid foderstrupsförstoppning finns risk att foderrester kommer ned i luftstrupen vilket kan resultera till lunginflammation.

*TS*
Min häst har haft torrhosta i vinter, och inne på klinik hittade de slem i luftrören och han fick diagnosen lindrig bronkit. Vi har nu behandlat i två omgångar; först med både slemösande, luftrörsvidgande och cortison, någon månad senare en till omgång med cortison då hostan återkom när all pollen kom. Nu är han symptomfri.

Jag gav med den mask som visats på bild tidigare i tråden i början, men nu kan jag ge direkt i näsborren.

Senast ändrad:

Jag tänkt inte så i just det här fall. Jag ALLTID gå på tum regal "är hästen sjuk ger hö och vatten" som din häst har en känsliga mage kan du håla tum regal i bak huvud.

Du sa inget om endoskopi när du started tråden.

Med dom symptom du beskriva fösta fundering bli lung mask om hästen har inte varit avmasket för ett tag (i ditt fall 3 år)
Behandling är billigar och enklar an att ta den långa vägen med slemlösning, antibiatika, och veterinär kostnad.
Om en avmaskning inte hjälper då för man forska vidar.

Lungmask finns, som mackan redan påpekat, inte naturligt i Sverige. Så om TS häst inte gått med åsnor eller är nyligen importerad från t ex UK eller Irland, så är det osannolikt att TS häst har lungmask.

Det är alltså INTE den första funderingen utefter symptomen. Dels pga lungmaskens ovanlighet, dels pga att hästar med lungmask hostar något alldeles förskräckligt. Och inte bara i galopp/under rörelse.

Ascarid Infestation kan leda till lunginflammation.

Vill du inte ens läsa den site jag hanvissa dig till och sätta dig i "symptom och problematik" då är det ingen mening med tråden!

Eh, jo, det finns visst en mening med tråden trots att jag inte tror på din teori om lungmask.

Du hade ju tydligen ingen aning att foderstrupsförstoppning kan ge lunginflammation, men det kan jag berätta att det är definitivt möjligt. Hyfsat snabbt går det också! Stort stopp på fredagen, slem och feber redan lördagkväll.

Lungmask finns, som mackan redan påpekat, inte naturligt i Sverige. Så om TS häst inte gått med åsnor eller är nyligen importerad från t ex UK eller Irland, så är det osannolikt att TS häst har lungmask.

Det är alltså INTE den första funderingen utefter symptomen. Dels pga lungmaskens ovanlighet, dels pga att hästar med lungmask hostar något alldeles förskräckligt. Och inte bara i galopp/under rörelse.

För det första vi har Ascarids här.
För det ändra hur kan du vet symptom om dom inte finns här som du påstå?:meh:

Eh, jo, det finns visst en mening med tråden trots att jag inte tror på din teori om lungmask.

Du hade ju tydligen ingen aning att foderstrupsförstoppning kan ge lunginflammation, men det kan jag berätta att det är definitivt möjligt. Hyfsat snabbt går det också! Stort stopp på fredagen, slem och feber redan lördagkväll.

Nej det finns ingen mening med ett tråd där TSn har redan bestämt sig.
Inte första gången du har varit här med ditt problem häst.

Nej det finns ingen mening med ett tråd där TSn har redan bestämt sig.
Inte första gången du har varit här med ditt problem häst.

Det enda jag motsätter mig är lungmask.

Och vad menar du med det sista? Problemhäst? Hon har ju förvisso en hel del bekymmer med sitt immunförsvar, men jag ser inte varför du skulle kalla henne för problemhäst?

Vilka orsaker skulle kunna ligga bakom torrhosta vid ridning? En till tre gånger, till 90% i galopp, sen inte mer. Inga andra symptom, ingen feber, ingen snuva, inget slem, pigg med helt normal andning och hon är i god kondition.
Jag skulle kunna hoppa upp och sätta mig på att det har med lunginflammationen att göra! Det kan ta lång tid innan det försvinner. Vi hade en häst som fick lunginflammation som fyra-åring (en kraftig inflammation). Hon hostade i början av ridpasset resterande del av sitt liv. Om det hade med någon form av ärrbildning eller så att göra vet jag inte. Förhoppningsvis lägger sig din hästs hosta så småningom. Kan väl tillägga att hästen aldrig hade några andra sviter efter inflammationen + att detta var alldeles i början på 80-talet = kanske inte lika bra behandlingsmetoder som nu :)

Det skulle ju kunna vara så. Det konstiga isf är att hon hade lunginflammationen i oktober, men hostan kom nu i våras. För jag tror (har försökt minnas tillbaka) att jag la märke till nån enstaka hostning redan i april, men då i samband med att hon var lite snuvig utan feber och var pigg för övrigt och eftersom det var i samband med hennes fällning och allt annat kontaktade jag inte vet. Sen red jag på lite försiktigt, ingen hosta och sen kom den tillbaka nu, för nån månad sen. Då hostade hon ett par gånger, just vid första galoppen, sen inget mer. Sen har det kommit och gått lite. Jag har nojjat på och tempat, kollat snor osv, men ingenting.

Får ringa kliniken på måndag och kolla.

Kanske någon allergi, min gör likadant. Alltid på våren! Köpte denna pollensäsong NostrilVet och tyckte det fungerade.
http://www.hippovitae.se/produkter/nostrilvet---damm-hosta

Jag valde att inte behandla med kortison då min häst är/varit fångbenägen.
Naturligtvis har man behandlat om hästen haft andnöd/andningssvårigheter men så dålig var han aldrig.

Om hosta....
http://www.svedvet.se/detalj_sjukdom.asp?ID=6

För framtiden, om du igen skulle sitta i läget att det är aktuellt med kortison, så fångrisken av inhalationskortison är i princip obefintlig enligt de veterinärer jag kollat med. (Min är en fd fånghäst med, insulinresistent dessutom så han är extra känslig. Både jag och veterinärerna är väldigt försiktiga med saker som kan trigga fång. Men inhalationerna ansågs unisont vara säkra. Och det verkade ju stämma, phu.)

Kan vara skönt att veta om du en dag måsta ta ställning till kortison. (Min hade inte heller andnöd/andningsbesvär, men vi var ju tvungen få bukt med hostan/problemet, och på

Jättetack, det var bra att veta om kortisonet. Jag skulle ha behandlat med det om jag inte hade något annat val, men nu blev han bättre och jag slapp denna gång.
Då kanske jag inte ska tveka inför nästa gång, för det är även viktigt att behandla hostan!

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur