Torrhosta?

lady_vip

Trådstartare
Vilka orsaker skulle kunna ligga bakom torrhosta vid ridning? En till tre gånger, till 90% i galopp, sen inte mer. Inga andra symptom, ingen feber, ingen snuva, inget slem, pigg med helt normal andning och hon är i god kondition.

Sv: Torrhosta?

Dammig paddock, allergi eller foder kvar i strupen. Det finns många som hostar någon gång precis i början av ridpasset. Jag hade inte oroat mig :)

Jag funderar på om det är pollen som gör henne irriterad i luftrören, hon är lite för känslig för sitt eget bästa. För övrigt går hon på lösdrift och nu bete, vi har ingen ridbana.

Vid pollenallergi, hur behandlar man på häst? Veterinären tyckte vi kunde testa en omgång Fabrol, men jag har inte sett en tillstymmelse till slem.

Du skriver att det sker till 90 % i galoppen, hästen djupandas när det kommer till galopp och ev irritation kan kanske återfinnas runt lungspetsen. Har du låtit kolla hästen?

Det finns näspulver till hästar så böir irriterade i luftvägarna. Vet en som använde det till sin häst med bra resultat. Googla :)

Nix, inte än. Lite ängslig inför det får jag väl erkänna eftersom hon hade lunginflammation i höstas. Däremot har jag haft en dialog med vet. För att undersöka så pass långt ner antar jag att det är klinik som gäller? Eller portabelt endoskop?

Vid pollenallergi, hur behandlar man på häst? Veterinären tyckte vi kunde testa en omgång Fabrol, men jag har inte sett en tillstymmelse till slem.

Kortisoninhalationer. Samma astamaspray som för människor, men man får sätta inhalatorn på en större grej anpassad för häst. Finns olika sorter.

Slemlösande om det behövs, min fick bara slemlösande första gången, då fanns lite slem vid endoskopi trots att hostan lät torr. Övriga gånger "enbart" inhalationer. Första svängen en "kur", men efter det så "xx puffar vid behov". Han reagerar tack och lov bara på björkpollen så en ganska kort säsong.

Det är (såklart men nämner det ändå) tävlingskarens på inhalationerna, ganska lång sådan, så det kan bli bökigt om hästen reagerar större delen av sommaren, om det är en tävlingshäst.

Det finns även ett naturmedel att puffa i näsborrarna, som ska göra att pollenet inte åker ner i luftvägarna/lungorna. Fungerar inte för min dock men andra har haft god effekt.

380949_167591446670170_2050390630_n.jpg

Senast ändrad:

Fast seriöst ...? Lungmask blir hästen synligt påverkad i allmäntillståndet av på mkt synligt sätt och masken finns öht inte naturligt i Sverige men finns hos irländska och engelska importer ibland . Åsna brukar vara den som överför smitta till häst i första hand .

Känns rätt osannolikt att TS häst har Lungmask eftersom veterinär redan diagnosticerat luftvägs problem på den.

Fast seriöst ...? Lungmask blir hästen synligt påverkad i allmäntillståndet av på mkt synligt sätt och masken finns öht inte naturligt i Sverige men finns hos irländska och engelska importer ibland . Åsna brukar vara den som överför smitta till häst i första hand .

Känns rätt osannolikt att TS häst har Lungmask eftersom veterinär redan diagnosticerat luftvägs problem på den.

Jag oseriös? Jag svarade att man inte ser lungmask på träckprov. Den långa utläggningen står du för.

Jag hade följt vet råd och gett en omgång slemlösande. Några av mina hästar hade en omgång torrhosta i våras. Jag såg inget slem ooch de hade ingen feber och var pigga som vanligt, men när de väl hade stått på slemlösande i ngr dagar så började en del lossna och komma upp - inga stora mängder och klart och segt. De stod på slemlösande i 14 dgr och sedan försvann hostan.

Varför ska jag ge henne hö när hon går på bete..?

Anledningen till att jag skrev att hon nollat på träckprov är för att hon aldrig haft parasiter. Hon tävlar inte, född i Sverige och senast i oktober kollades hon med endoskop i luftvägarna. Jag tycker lungmask är långsökt och med tanke på hästens extremt känsliga mage vågar jag inte avmaska för säkerhets skull när inget, förutom en torr sporadisk hosta, tyder på det.

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 341
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur