Torrhosta på gammal ponny..

Cillen89

Trådstartare
Min 26 år gammla ponny har sedan någon månad tillbaka börjat hosta, märkte till en början att han bara hostade till någon gång ibland, men tänkte inte så mycket på det då. Men nu de senaste dagarna har han börjat hosta väldigt mycket mer, och han gör det liksom överallt, både stillastående i boxen och när han är i hagen (han rids inte längre, är pensionär sedan 6 år tillbaka)
Nu ikväll när jag var ute och fodrade som tog cirka 15 min, hostade han nog 5 gånger. Det låter inte som någon ansträngd hosta, utan bara en enkel torr hostning. I övrigt är han pigg och glad, ingen feber, inget snor, äter, dricker och skiter som han ska.
Luften i stallet är bra, och kvaliten på grovfodret bra. Så tror inte alls att det skulle bero på stallmiljön eller fodret.
Funderar lite på om det kan bero på det väldigt fuktiga väder vi har? Bor i Skåne, och det ligger ju runt 5-8 plus och regnar typ varteviga dag, prylar som är utomhus är jämnt fuktiga, likaså i stallet, har sett invändigt på fönster, samt när man skullat mocka och grepen är fuktig tex.
Han går utan täcke i hagen, så han har ju liksom varit mycket blöt i höst/vinter p.g.a allt regnande, dock inget som han bryr sig om då han har päls :) Men kanske att han är känsligare nu som gammal? Låter han gå med tunnt fodrat täcke nu i alla fall.
Ska såklart ringa veterinären och höra vad hon tycker vi ska göra..

Men vad tror ni det hela beror på? Och vad brukar man göra/medicinera hostande hästar?

Vill ju helst inte åka iväg med honom, han är bokstavligen livrädd för att åka transport, och har inte åkt sedan vi flyttade hit till gården för 6 år sedan.

Senast ändrad:
Sv: Torrhosta på gammal ponny..

Hosta är alltid så himla jobbigt när man inte vet var det kommer ifrån. Men min förra häst reagerade kraftigt på fuktigt väder, så visst kan det vara det som spökar för din häst med.

Vad man gör åt torrhosta vet jag inte riktigt, min hade mer slemhosta och fick då slemlösande brustabletter. Kommer inte ihåg vad de hette nu, men det var receptbelagt. Hästen kan ju även fått någon form av förkylning. Enklast är ju att kolla med veterinär, de kan även gå ner med kamera om det behövs för att se om det kanske finns någon inflammation eller liknande. Vet dock inte om distriktarna gör det.

Sv: Torrhosta på gammal ponny..

Om du har koll på att grovfodret är ok, stallmiljö är ok, strö ok osv. Så kan jag även berätta att jag själv har en häst som kan hosta när det blir brist på motion.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 098
Senast: Mia_R
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 583
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 503
Senast: ameo
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 347
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka