Torrfoder till kräsen kattunge

Lexi08

Trådstartare
Hej
Har haft min kattunge i 2 v nu och han vill inte äta torrfoder. Han är uppfödd på whiskas blötmat och jag vill ge han torrfoder och blötmat en gång om dagen. Men han gillar inte torrfoder, har prövar royal canin även whiskas bebis mat men inget av det faller honom i smaken. Vill ge han bra mat men har inte råd att pröva alla 100 sorter. Försöker ge honom blötmat 2 ggr om dagen nu och bara två msk åt gången men han är superhungrig och vill ha mer. Någon som kan ge mig råd :)

Jag tycker först och främst att du ska byta foder till ett med bra innehåll. I torrfoderväg är ett exempel Applaws kitten som du kan beställa hem från antingen zooplus eller animail.

Blötmat skulle jag gett mjau's kött i plåtburk eller kattungevarianten i tetra.

Ger du fri tillgång?
Det skulle jag gjort och alltid gjort när jag haft små. Men som med allt vänj in maten försiktigt. Om avföringen ser bra ut kan du öka blötmatsmängden, 2msk lät lite.

Ska du använda torrisar så köp ett vettigt märke, typ Orijen eller Applaws som är spannmålsfria. Försök byta ut blötmaten till något bättre också, typ Mjau eller Bozita.

Det finns torrisar med spannmål som fungerar på ej känsliga katter, mina damer får Eukanuba och är uppfödda på det (jag visste inte bättre) men jag ska få över dem på något spannmålsfritt. De mår dock bra och har bra hull.

Hej
Har haft min kattunge i 2 v nu och han vill inte äta torrfoder. Han är uppfödd på whiskas blötmat och jag vill ge han torrfoder och blötmat en gång om dagen. Men han gillar inte torrfoder, har prövar royal canin även whiskas bebis mat men inget av det faller honom i smaken. Vill ge han bra mat men har inte råd att pröva alla 100 sorter. Försöker ge honom blötmat 2 ggr om dagen nu och bara två msk åt gången men han är superhungrig och vill ha mer. Någon som kan ge mig råd :)

Var lycklig över att katten inte är förtjust i torrfoder. Det absolut bästa för katten är att skippa torrfodret och bara äta blötmat och/eller barf. Du kan slippa en del problem senare i kattens liv om den äter nyttigt.

Om katten inte vill ha torrfoder, varför ge det? Det har inga som helst fördelar för kattens del att äta torrfoder.
Om du är rädd att blötmaten ska bli dålig om den står framme i några timmar: det blir den inte.

Mjau på tetra är bra blötmat som inte heller kostar särskilt mycket.
Min katts mage, som är känslig, klarade inte Mjau riktigt efter att hans mage "rasat" så numera får han Pussi. Pussi portionspåsar av orginalvarianten (dvs den som inte heter "Sensation", "As good as it looks" etc) innehåller inte heller spannmål/vegetabilier - vilket övriga sorter gör - och verkar funka bra för många katter som inte riktigt tål Mjau eller Bozita. Påsar blir lite dyrare än mat på tetra.
Både Mjau och Pussi orginal finns i mataffären.

En kattunge kan du utan att ha dåligt samvete ge fri tillgång på den mat han är van vid ;) . Det kan behövas medan han växer.

Torrfoder står framme hela tiden, och blötmat får han två ggr om dagen. Får åka till djuraffären imorgon och se vad dom har för torrfoder:) men eukanuba är inte bra då eller?jag vill ge honom ett bra foder! Har haft hund och vet att det lönar sig att ge ett bra foder :)

Torrfoder står framme hela tiden, och blötmat får han två ggr om dagen. Får åka till djuraffären imorgon och se vad dom har för torrfoder:) men eukanuba är inte bra då eller?jag vill ge honom ett bra foder! Har haft hund och vet att det lönar sig att ge ett bra foder :)

Men varför ge torrfoder om han visar att han inte vill ha det?! Jag önskar mina kunde fungera på blötmat men det går inte, drottningarna (nu 11 år) vägrar äta endast blötmat.

Men är det ok att ge mjau då? Hur mycket ska jag ge om dagen ungefär då? Och hur många gånger?

Men är det ok att ge mjau då? Hur mycket ska jag ge om dagen ungefär då? Och hur många gånger?

Jag ger mjau till både 1,5åringen och kattungen. Ger morgon och kväll, tillräckligt mycket så att dom kan äta någon/några timmar innan det hinner bli dåligt (alltså ungefär fri tillgång) och om det stått framme för länge kastar jag och fyller på nytt.

Du kan ju börja med att lägga upp en viss del och sen kolla av hur mycket h*n äter så märker du sen hur mycket som är lagom.

Varför vill du ge torrfoder? Jag hade snarare satsat på att ge fri tillgång på blötmat (det kan stå framme längre än vad man tror utan att bli dåligt).

Vill du ändå prompt ge torrfoder, satsa på t.ex. Applaws, Orijen, eller liknande. Tror inte de finns ute i butik, men det går att beställa billigt från nätet, och få hemleverans.

Mjau blötmat är bra men även Whiskas och Pussi. Blötmat brukar katter kunna få fri tillgång av men vänj lite successivt. Kan vara att de hetsäter ett tag innan de fattar att det alltid finns mat framme. En burk/tetra om dan kan vara lagom.

Kom på en sak till....

Om du vill förebygga tandproblem så kan du börja vänja katten redan nu vid att äta råa kycklingvingar.

Hemska jag ger min ungkatt på 6 månader taste of the wild torrfoder och fri tillgång till vatten och det mår hon fint på. Fin i pälsen, klara ögon, fina slemhinnor, pigg, alert och aktiv är hon på det fodret.

Mina bäbisar vill envist ha sitt torrfoder, men äter lite av det allra godaste just när jag ställer fram blötmaten - försöker göra den så attraktiv som möjligt iaf - innan den blir ratad.

Nu äter de applaws-torr, och bozita-blöt, så jag nöjer mig med att de ändå får i sig en del "riktig" mat. Klart det vore bättre om de åt så mycket blött som möjligt.

Hemska jag ger min ungkatt på 6 månader taste of the wild torrfoder och fri tillgång till vatten och det mår hon fint på. Fin i pälsen, klara ögon, fina slemhinnor, pigg, alert och aktiv är hon på det fodret.

Problemet är inte att katten inte mår bra just nu, utan att risken för njurproblem och urinproblem ökar med torrfoder för att dom i princip aldrig får i sig tillräckligt med vatten. Det finns många katter som lever ett bra liv på torrfoder, men också många som fått torrfoder utvecklar urinstenar och njursvikt pga vätskebristen och när det väl kommer är det för sent. I alla fall när det gäller njurproblem.

Jag är inte okunnig på något vis, men för mig så har torrfoder funkat väldigt bra, ingen katt har någonsin fått problem av det och jag tror inte risken är större för den här än för övriga katter genom åren faktiskt.

Idealt hade varit att kunna ge både hundar och katt slaktavfall, ben osv men nu är inte livet alltid idealt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 433
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 555
Senast: Sofie.S
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka