Torrfoder + färskfoder

muppia

Trådstartare
Okej, med tanke på min andra tråd så fortsätter jag med det här nya ämnet, nu frågar jag inte om näringsvärden och vad som är viktigt.

Standardt Extra fanns inte, bara Normal i butiken så jag får vänta på deras nästa leverans. Foderbilen känns inte aktuellt just nu.

Så det blir RC ändå i fortsättningen, köpte dock med mig hem Bravo Plus, färskfoder att blanda i torrfodret och hoppas på att han äter bättre. Det här blir troligen bara tillfälligt.

MEN, hur ska jag nu fördela fodret, jag kan väl inte ge 50-50?
Och inte heller lägga till.

Tjejen i affären sa att jag kunde ge halv burgare, men hur mycket ska jag då ta bort av RC för att det inte ska bli för mycket?

Mängden RC han får äter han inte upp men jag ger en hel burk (dosmått som medföljer) per måltid. Och givetvis mindre om han inte rört maten från förra måltiden. Sammanlagt får han väl allt mellan 225 gram till 450 gram om dagen. Men han äter inte alltid upp som sagt så då vet jag inte hur mycket han får i sig egentligen.

Hur ska jag fördela det hela? Blir lite trött på min hund just nu för han ska vara jobbig... Hans bröder äter glatt och jag känner mig lite uppgiven, det här har ju pågått en längre tid nu. Alla peppningar som säger att det bara är en fas, det går över. Men det gör det inte så nu får jag försöka lösa det på något annat sätt.

Sv: Torrfoder + färskfoder

Testa dig fram, blir hunden tjock så kan du dra ner givan, blir han smal så kan du öka... är han bra i hull så har du hittat rätt. Är nog ingen fara om han skulle få i sig mer än vad han ska så länge han äter, mår bra och är i lagom hull :)

Jag vet ju inte vad han ska ha mer av än vad.

Jag fick till slut tag på Standardt Extra så nu kör vi på den, får se om han äter. Om inte så blandar jag med burgarna. :)

Jag har missat din andra tråd, men är problemet att han inte äter alltså? Om jag skulle vilja få min hund att äta torrfoder skulle jag nog inte blanda med ett färskfoder utan snarare kanske Bravo Ox. Men alltså, äter han inte så behöver han väl ha i sig mer av allt. Om han äter och inte lägger på sig ändå så behöver han väl ett kraftigare foder? Eller är jag helt ute och cyklar? :) Hur som helst så är det väl av den anledningen som du frågar, att man inte vet balanserna om man blandar, som man inte brukar blanda två fullfoder.

Själv hade jag problem med en hane som vägrade äta och trots envishet från min sida gav jag tillslut upp. Jag har hellre en hund i fint hull som musklar sig bra och utvecklas bra än envisas med att ställa ner samma torrfoder om och om igen, så jag bytte till färskfoder rakt av. Nu ger jag Vom og Hundemat, som dessutom finns i flera olika smaker. Min kräsne hane kan alltså få en "ny" smak varje måltid, och han har lagt på sig jättefint på bara några månader, är bra i mage, päls och har utvecklats från staket till en stor och ståtlig kille. :love:

Jag har varit inne på färskfoder flera gånger men tyckt att det känts som ett meck, vi glömmer ofta att ta upp saker för att tina upp till oss själva och jag känner att vi inte vill riskera något för honom. Sen verkar det ju också bökigare om man ska ha hundvakt, måste ha mängder med plats i frysen.

Av den enkla anledningen vill jag helst blanda nåt i fodret, kan vara så enkelt som ägg eller färskfoder endast för smaklighetens skull.

Han är i fint hull men det här med ätandet gör mig knäpp, jag vill inte se honom stå där o se besviken ut för det som serverats. Han är ju växande också, jag vill inte han ska lida av undernäring till slut trots fint hull, han kan ju tappa hullet på sikt. Det har blivit en ond cirkel, äter han inte vågar jag inte motionera honom mer eftersom motion inte får honom att äta. Jag har hittills inte försökt blanda i fodret med något alls.
Jag är helt enkelt rädd att överanstränga honom när han vägrar äta :crazy:

Vom og Hundemat finns i djurbutiken jag hittade i stan där fanns även Standardt Extra som jag köpte hem, grannbyn hade Bravo. Jag är lite kluven hur jag ska använda av mig färskfoder nu när han är valp, jag är rädd att han inte får i sig tillräckligt, därför envisas jag lite med torrfoder eftersom det just nu är enklast. Sen har jag ju hört talas om folk som blandat färsk och torrfoder eftersom hunden ska kunna äta torrfoder när den är hos nån som passar den, av den enkla anledningen - slippa bök med att tina upp foder osv, mindre jobb för den som ska passa den.

Aha. Tja, det är klart det är bökigare med färskfoder än torrfoder men för mig är det helt klart värt det. Jag glömmer ofta att ta fram men VoH är i såpass smala korvar så det går snabbt att tina om man slänger en sån i ljummet vatten. Jag tycker det är helt klart det bästa fodret, och min valp är förvisso 9 månader nu men hon har ätit det i flera månader.

Jag är verkligen ingen mästare på näringslära för hundar men jag har svårt att tro att han skulle drabbas av näringsbrist trots att han är i fint hull. Möjligtvis om du ger nåt riktigt crappy foder med bara mjöl i, men på normala bra foder tror jag inte det är någon fara. Jag hade motionerat på som vanligt även om hunden inte åt, men skulle hålla koll på om hund började tappa vikt.

Och mängder av plats beror nog på hur ofta man orkar handla. Vi handlar en gång i veckan åt två hundar och då får allt plats i en låda i frysen. Mina är aldrig hos hundvakt särskilt länge så antingen skickar jag med några korvar eller så får dom leva på torrfoder då. (Är dom där över dagen äter dom ju före och efter.) Min kräsne hane behagar ofta äta ett torrfoder några mål så där, nu när han äter färskfoder annars. Han blir dock inte lika bra i magen av det som av VoH.

Att han ser besviken ut är nog något du får leva med. ;) Dom tenderar ju att göra det ibland. Men tja. Ägg som du sade kan man ju ha på maten. Eller olja. Eller ister. Eller sånt där blodpulver som tydligen ska vara smakligt. Eller bravo ox. Inget av det fungerade på min hane dock. Istret åt han visserligen men det sorterade han ut från kulorna. :cool: Ren vom däremot gillar han, det vet jag att några bekanta körde på maten när deras hane vägrade äta under lång tid. Kanske kan vara värt att testa? Om han nu inte gillar standardten heller. :)

Det låter väldigt fint.

Kvällens foder åt han upp fint och med god aptit. La i lite Standardt också, nu är det på den vägen det.
Funkar det inte med den så satsar jag nog på färskfoder. Men jag väntar nog helst tills han är äldre just eftersom färskfoder inte har lika högt protein- och fetthalt som valpfoder. Som läget är nu efter min lilla undersökning så känns det som att jag helst har något som ANF, Standardt Extra och RC som valpfoder, allt annat känns inte riktigt hundra. RC fungerar inte så nu har jag Standardt som alternativ, jag tror dock inte jag försöker mig på ANF, jag är inte riktigt säker på det än. Det smidigaste just nu vore att han fungerar bra på Standardt så han får det resten av sitt liv, typ. Om nu inte han ska ha Normal istället för Extra, tanken med honom är just att han ska bli en brukshund eller agilitystjärna.
När han är vuxen så är ju inte det exakt lika viktigt med hur mycket han får i sig bara han har nog med energi och har kvar sitt hull.

Ägg i maten känns ok så länge det är lägre energiinnehåll som sedan kompenseras med ägg, annars ser jag inte vitsen med att ge ägg i fodret. Man ska ju inte behöva mixtra och joxtra med fodret för att hunden ska äta upp.

Jag är rätt bra på det här med hästfoder men hundar... Här är det en helt annan djungel :p
Men jag får nog på sikt helt enkelt fodra med ögat, det är bara extra noga nu när han är valp tycker jag. Unghästar får absolut inte få för lite foder och jag har lite samma tänk här med hundar även om det kanske inte är lika noga. Jag vill bara han ska växa sig stor och stark.

När djuret är vuxet är det lättare att experimentera och prova sig fram eftersom det är färdigvuxet och man vet mer om dess energibehov.

Vi får se hur det ser ut senare, om han blir bättre med det nya fodret eller om jag får sadla om och ge mig in i färskfoderdjungeln (hjälp!!!).

Lycka till helt enkelt. :D Hoppas han gillar standardt och behagar fortsätta äta det. Det är klart att det är mycket enklare så. Mixtra och joxa med maten är ju det man gör om man blandar i färskfoder med, så där får man nog göra ett val. Vänta ut dom eller just, mixtra och joxa.

Det där med proteinhalt och fetthalt har jag faktiskt inte jämfört så noga. Eller jo visst, jag ser skillnad på siffrorna. Men om hunden har lättare att tillgodogöra sig färskfodret och t.ex. magen inte rusar på lika snabbt utan kroppen tar upp mer så blir det ju plus ändå. VoH har ju dessutom valpfoder. http://www.vomoghundemat.se/

Men som sagt, lycka till och hoppas han äter standardten. Färskfodret är också en djungel och det beror nog helt på ens hund vad som passar. Mina fungerar på Nordic och VoH, medan dom blev kassa i magen och hanen vägrade äta Bravo och Fodax.

Det låter väldigt fint.

Men jag får nog på sikt helt enkelt fodra med ögat, det är bara extra noga nu när han är valp tycker jag. Unghästar får absolut inte få för lite foder och jag har lite samma tänk här med hundar även om det kanske inte är lika noga. Jag vill bara han ska växa sig stor och stark.

När djuret är vuxet är det lättare att experimentera och prova sig fram eftersom det är färdigvuxet och man vet mer om dess energibehov.

Ett litet snabbt svar innan midsommarfirandet, angående valp/unghund färskfoder.

Min äldsta kille började äta nordic special+ som 6 månders valp, och minstingen i fmiljen fick det när han kom som 8 veckors valp + att dom fått färska köttben, istället för extra benmjöl när dom växte upp.

Har inte haft några problem med någon av dom under uppväxten, däremot så får jag beröm för hur fina och välmusklade mina hundar är, både av dommare och veterinnärer.
Så för den sakens skull, så behöver du inte vara rädd dom klara sig upperligt på färskfoder.

Men, bor du inte i Kungsbacka? Jag vet att iaf GGs hund och katt inne i Göteborg får du köpa kgvis. De har alla Standardtsortet, RC och diverse färskfoder. :)

Ett bra sätt att alltid komma ihåg att ta fram fryst färskfoder;
vi har två större rektangulara plastburkar som deras färskfoder passar i (Bravo färskfoder). När de fått sitt mål mat så fyller vi burken igen med ett nytt mål mat. Vi har en burk för frukost och en för kvällsmat, vi fyller upp burken på nytt och ställer in i kylen = finns alltid tinad åt hundarna. :laugh:

Binas hund och katt (i Kba) hade Standardt, de sålde Vom og Hundemat oxå så jag har koll där. Jag kommer fortsätta köpa standardt därifrån om nu han vill ha det, eftersom man får var 11e säck gratis ;)
Eller om det blir VoH. Vet inte om Bravo är så bra, känns som ett osäkert kort där men det är ju individuellt också. Vi får se hur det blir.

KL
Tack ni andra som gett svar, nu känner jag mig även lite säkrare på färskfoder. Det behöver nog inte vara så krångligt som man ibland hör. Och att vissa färskfodertillverkare faktiskt har valpfoder.

Jag har svårt att se hans energibehov men han indikerar helt enkelt en god hälsa så det är nog ingen fara vilket som.

Nu behöver jag hjälp!

Har gått en vecka i invänjning av det nya fodret, standardt extra. Har alltså en hel säck kvar nästan. Han har börjat äta dåligt igen,kan bero på värmen men de senaste dagarna har det varit lite kyligare men han ville ändå inte äta mer än någon dl.

Ska man ge foder som hunden gillar eller nöja sig med att hunden ser ut att vara vid god hälsa, dvs gott hull och fin päls?
Eftersom det ännu är bara början på invänjning av det nya fodret så äter han 1 dl nytt foder och 9 dl av det gamla om dagen. Bör jag strunta i standardt redan nu och byta till VoH?

Jag vet varken ut eller in. Känns tråkigt att han inte vill äta men samtidigt som min oro kanske kan vara helt onödig.

TILLÄGG: Han plockar inte ut standardt-kulor, utan äter lika mycket av RC och dem. Inget större intresse alltså.

Nu kommer jag kanske ihåg helt fel, men hade inte din hund en infektion i halsen förut? Har ni varit och kollat utifall den kommit tillbaka?

Mina hundar äter också dåligt när det är så här varmt (de får Standardt normal). Mina är iofs färdigvuxna men så länge de dricker ordentligt och är pigga och glada är jag inte orolig om de äter mindre eller inget alls ett tag.

Han åt med god aptit i helgen så det kan ju inte vara halsinfektion. (TILLÄGG: Han slutade äta aburpt en dag bara sådär...) Han tuggar inte på tuggben mer. Just nu sover han bara. Jag kan ju köpa att han inte äter om det är så varmt ute och han hellre sover men nu de senaste dagarna har det varit svalt...

Jag kanske får se min oro som något obefogat. Jag ska pröva andra matrutiner också, han äter bättre på kvällen men inte mer om han bara får en gång om dagen... Jag ska fundera ut något... Klurigt det här, önskar jag hade en labbe (de äter ju allt :angel:) :D

Senast ändrad:

Har bara ögnat igenom tråden, så jag hoppas inte att jag upprepar något :)

Det finns ju någon "smakförstärkare" som man kan hälla på för mera smak. Går att köpa i de flesta djuraffärer skulle jag tro...

Om han äter dåligt pga värmen så hade jag lagt torrfodret i en burk, hällt på vatten (ganska mycket så att fodret täcks) och sedan fryst in det. Ge honom det utomhus i skuggan i det block det blir. Det blir ju lite berikning av det hela dessutom. :)

Förut när min gosse hade lite "ätstörningar" så fick han en köttbulle varje gång han åt upp allt. Det skapas lite förväntan till "efterrätt" och det hjälpte oss en del. Idag slukar han maten (utan stress) och kommer sen till oss och frågar efter sin köttbulle/frolic/annan godbit. Jag brukar hälla lite vatten på så att det inte ska vara så torrt + att det ger lite mera doft/smak. Jag läste att det var bra att göra det för att det blev lite variation (OBS, inte blöta maten så att den blir mjuk utan bara lite vatten strax innan ni serverar).

Jag tror helt enkelt att kräsna hundar tycker att maten är för tråkig. En annan sak jag gjorde i början som öppnade dörren för honom vad gällde att äta ordentligt var ovan nämnda infrysning av torrfodret + att jag hackade grönsaker, la ner något kött och ibland en äggula också innan jag frös det. Då får han tugga och gnaga sig igenom de olika smakerna/konsistenserna vilket gjorde det roligare att äta. Han dricker dessutom ganska dålig emellanåt så vi gjorde ju två flugor på smällen där :D.

Jag läste att du inte vill krångla med maten, men infrysningen kan ju hjälpa om du grejar med det ett tag. Det gjorde det för oss :)

Lycka till!

Senast ändrad:

Vi brukar belöna honom med leverpastej när han ätit upp, leverpastej får han aldrig annars :p men poletten har tyvärr inte trillat ner.

Att frysa in torrfodret så han får äta kall mat kan göra susen i den här värmen som väntar och kommer bli kvar över helgen.

Däremot är jag inte speciellt sugen på att lägga till annat i maten som kött eller äggula osv, då ser jag hellre att jag köper ett foder som har mindre protein/fett där ägg kan kompensera eftersom jag inte är intresserad av att övergöda honom.

Ska fundera på ditt förslag iallafall! :laugh:

Jag kom att tänka på ett par saker när jag var ute och jobbade imorse, ska se om jag kommer ihåg det "rätt" :)

Hur ger du/gör du när du belönar att han ätit upp? Jag hade stått brevid honom (ett par meter ifrån) och så fort sista kulan är i munnen så kletar du en klick leverpastej i botten på skålen.

Och angående frysningen:

När ni gör mat till er själva så kan du ju med lätthet bara hacka lite extra grönsaker eller ta en liten liten köttbit (om ni inte är vegetariska i kosten förståss) och lägga ner i burken med vatten och torrisar.

:)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nu fixat så jag skulle kunna ge min hund 50% torrfoder och 50% färskfoder. Men jag vill helst att det ska bli billigare också... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 598
Senast: Dentaku
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 108
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar... 2
Svar
34
· Visningar
7 224
Senast: Amk
·
Hundhälsa Jag tycker att hundar ska få så naturlig mat som möjligt och allra helst skulle jag vilja barfa hundarna, men jag har inte möjlighet... 2 3
Svar
46
· Visningar
6 256
Senast: Basilika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka