Hemmagjort färskfoder??

Orijen innehåller 80%FÄRSK kött, tar du bort vattnet som alla andra gör i innehållsförteckningen hamnar du på max 40% OM du har tur

Jag har för mig att jag räknade på det där någon gång och jag TROR att jag fick det till att Orijen omräknat till torrvara skulle innehålla runt 60% kött det också. Standardt hamnade på mindre än 50% och Doggy Professional Extra Aktiv innehåller enligt deras kundtjänst 43% kött - varav endast en liten del är färsk men siffran blir ändå något lägre. Måste dock lägga in en brasklapp om att jag inte minns exakta siffror och att jag inte orkar sitta och klydda med det igen.

Personligen köper jag hellre rejält mycket billigare, svenskt torrfoder och tilläggsfodrar med svenskt kött och ben än att betala massa pengar för utländskt foder.
 
Dock håller jag helt med @Snuffsan - det foder som är bäst är det foder som hunden fungerar på! Ju känsligare hunden är desto mindre anledning finns att börja trixa med foderbyten, oavsett vad plånbok, omgivning eller något annat säger.
 
Angående att blanda BARF och färskfoder...

Min hund får för tillfället 2/3 färskfoder (på kvällen) och 1/3 torrfoder (på morgonen) men eftersom hon älskar att tugga ben brukar jag ibland byta ut en del/hela färskfodret mot ben, tex kycklinglår eller någon typ av nacke.
Är det någon risk att hon får i sig för lite av vitaminer och mineraler om jag gör så?
Det rör sig om 1-2 gånger per vecka som hon får köttben istället för färskfoder. Ibland får hon revben eller kotor utöver sin vanliga mat.

@RedChili - jag har sett att du verkar ha koll på det här, vad tror du?

Tror inte det är några som helst konstigheter med det :) Som vanligt är det dock bra att hålla koll på hur hunden mår. Får den rinniga/kladdiga ögon, lätt får svamp tex under tassarna, dålig avföring eller hudproblem så är det ju läge att fundera på vad som kan förbättras.
 
Tror inte det är några som helst konstigheter med det :) Som vanligt är det dock bra att hålla koll på hur hunden mår. Får den rinniga/kladdiga ögon, lätt får svamp tex under tassarna, dålig avföring eller hudproblem så är det ju läge att fundera på vad som kan förbättras.

Skönt att höra :)

Doris har stenmage förutom att hon kan bli hård om hon får i sig för mycket ben men jag ska hålla ögonen öppna för päls och svampproblem. Det är så kul att kunna ge henne ben ibland men jag kan i princip ingenting om hundens näringsbehov så det känns lite läskigt att freestyla.

Får jag fråga dig en sak till?
Jag brukar kika på köttavdelningen på Citygross när jag är där och handlar och har sett att vissa saker ofta är billiga men jag vet aldrig vad jag vågar ge henne.
Dom hade till exempel fläskben för 19 kr/kg och spareribs för 39 kr/kg men jag vågade inte köpa något av det :p
 
Får jag fråga dig en sak till?
Jag brukar kika på köttavdelningen på Citygross när jag är där och handlar och har sett att vissa saker ofta är billiga men jag vet aldrig vad jag vågar ge henne.
Dom hade till exempel fläskben för 19 kr/kg och spareribs för 39 kr/kg men jag vågade inte köpa något av det :p

Citygross är underbart :D Så länge allt är rått så går det för det mesta bra att ge hundarna. På citygross köper jag främst grisknorrar, broskben och de inälvor jag behöver när jag barfar. Grisknorrar och broskben är ofta roligt för dem att äta. Jag brukar försöka köpa så långa grisknorrar som möjligt, för de korta, tjocka grisknorrarna kan min Aysu få för sig att försöka svälja utan att krossa dem det minsta... Rent generellt går alla typer av ben bra, om det inte är märgben, men ge hellre stora ben än små ben. En glupsk hund kan göra just som min Aysu, försöka sätta i sig för stora bitar och riskera att skada sig. Är något mindre än en kycklingvinge så ger jag det aldrig, helst ger jag bara sådant som är dubbelt så stort som en kycklingvinge.
 
Citygross är underbart :D Så länge allt är rått så går det för det mesta bra att ge hundarna. På citygross köper jag främst grisknorrar, broskben och de inälvor jag behöver när jag barfar. Grisknorrar och broskben är ofta roligt för dem att äta. Jag brukar försöka köpa så långa grisknorrar som möjligt, för de korta, tjocka grisknorrarna kan min Aysu få för sig att försöka svälja utan att krossa dem det minsta... Rent generellt går alla typer av ben bra, om det inte är märgben, men ge hellre stora ben än små ben. En glupsk hund kan göra just som min Aysu, försöka sätta i sig för stora bitar och riskera att skada sig. Är något mindre än en kycklingvinge så ger jag det aldrig, helst ger jag bara sådant som är dubbelt så stort som en kycklingvinge.

Doris är som tur var inte särskilt glupsk så den biten behöver jag iaf inte oroa mig för :D
Broskben - heter det broskben eller är det en typ av ben?

Jag har kikat på knorrar, hjärtan, tungor och grisfötter bl.a. men det känns så obehagligt när man ser vad det är :p
 
City gross grisknorrar äs det bästa mina killar vet. De får vars en som lördagsgodis och det gör mig till världens bästa matte.

En av mina hundar funkar inte alls på färskfoder så de får torrfoder plus riven morot. Och ganska mycket stora ben från nöt som vi får av en slaktare.
 
Jag undviker fläskben och grisfötter. Det är riktigt hårda ben och ffa fläskbenen är väldigt små. Knorren är däremot jättebra att ge. Lite fet kanske, men man kan ju skära bort lite av fettet om man vill :)
 
Jag undviker fläskben och grisfötter. Det är riktigt hårda ben och ffa fläskbenen är väldigt små. Knorren är däremot jättebra att ge. Lite fet kanske, men man kan ju skära bort lite av fettet om man vill :)

Menar du att du inte ger några ben alls från grisar eller bara inte ben-benen?
Knorren verkar ju vara väldigt poppis, jag får nog försöka våga mig på att köpa en nästa gång jag ser det i butiken. Hur lång tid ungefär brukar det ta för hunden att äta en knorr?

Jag har en älgnacke liggandes i frysen som hon har ätit en del på men eftersom den var så stor så var rätt mycket av den kvar när hon hade lessnat så jag slängde in den i frysen igen. När jag tog i den efter att hon hade ätit på det så tyckte jag att det kändes som att det var väldigt vassa benbitar på nacken så jag blev lite oroliga över att det kanske är dumt att ge just älgnacke, är det någon här som har gjort det?

Hon har fått hjortnacke tidigare och jag har inte upplevt att den blev vass på samma vis.

Ni som brukar barfa era hundar får gärna skriva vilket typ av kött/ben ni brukar ge era hundar, det vore roligt att få lite förslag på vilka typer av hundmat/tugg man kan hitta i diskarna på matbutikerna :)
 
Inte grisfötter och inte det som på citygross heter fläskben. Det andra ger jag, fast det blir i princip bara knorrarna.

Jag har aldrig gett älgnacke, ger mest lammben och -kött. Helt enkelt eftersom jag har möjlighet att köpa det så himla billigt. Då och då köper jag en hel kyckling eller kycklingvingar också. Idag har jag köpt kycklingfötter, det ska bli skoj att se vad de tycker om det :). Och grisknorrar då, det är himla smidigt att slänga till dem.

Ger 50/50 barf och färskfoder (Nordic).
 
Jag har för mig att jag räknade på det där någon gång och jag TROR att jag fick det till att Orijen omräknat till torrvara skulle innehålla runt 60% kött det också. Standardt hamnade på mindre än 50% och Doggy Professional Extra Aktiv innehåller enligt deras kundtjänst 43% kött - varav endast en liten del är färsk men siffran blir ändå något lägre. Måste dock lägga in en brasklapp om att jag inte minns exakta siffror och att jag inte orkar sitta och klydda med det igen.

Personligen köper jag hellre rejält mycket billigare, svenskt torrfoder och tilläggsfodrar med svenskt kött och ben än att betala massa pengar för utländskt foder.

jag räknade också på det och fick mindre än 40%, men vi har nog räknat olika:p däremot tycker jag det är ett skitfoder som inte håller alls, enligt min mening, ger också svensk, vill inte heller skeppa mat över hela världen.
 
jag räknade också på det och fick mindre än 40%, men vi har nog räknat olika:p däremot tycker jag det är ett skitfoder som inte håller alls, enligt min mening, ger också svensk, vill inte heller skeppa mat över hela världen.

Jag satt och räknade varje post för sig eftersom en del av köttet är torkat - det var väldigt bökigt! Sen måste man ju räkna om hela procentsatsen. Men som sagt, jag minns inte exakta siffror jag fick fram.

Tänk så enkelt det vore om alla foderproducenter kunde ange andelen kött i fodret i torrsubstans!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 062
Senast: sooetnos
·
Hundhälsa Jag bytte mat för ungefär två veckor sedan. Från torr- till färskfoder. Det funkar kanon! Kanske lite väl kanon till och med :p De äter...
Svar
16
· Visningar
1 803
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 928
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp