Hemmagjort färskfoder??

Annars hade man ju kunnat köpa BARF från någon som kan det? Men det borde väll vara svårt att hitta någon som säljer och kan göra en bra blandning för min hund?? :) Samt med leveranser osv?
Kom på att det var MUSH Barf jag syftade på... x)
 
Eftersom ni inte verkar tycka det är någon bra idée. Så kanske det går att istället ge henne mer ben, och bara dra ner på maten de dagar hon får riktigt stora ben? Alltså öka köttgivan, men inte minska så mycket på maten. Då menar jag t.ex märgben, lever och sådant. Och kanske MAX en gång i veckan en benkota eller något? Alltså något mindre varje dag, så det blir betydligt högre köttgiva men ändå behöver man kanske inte vara helt lika insatt och något fel kan inte göra lika stor skada?
Eller vad tror ni?
 
Eftersom ni inte verkar tycka det är någon bra idée. Så kanske det går att istället ge henne mer ben, och bara dra ner på maten de dagar hon får riktigt stora ben? Alltså öka köttgivan, men inte minska så mycket på maten. Då menar jag t.ex märgben, lever och sådant. Och kanske MAX en gång i veckan en benkota eller något? Alltså något mindre varje dag, så det blir betydligt högre köttgiva men ändå behöver man kanske inte vara helt lika insatt och något fel kan inte göra lika stor skada?
Eller vad tror ni?
Av vilken anledning? Är det för att det ska bli billigare? Eller är det för att du tror att din hund mår bättre av det?
Hur som helst så tror jag att du ska börja med att sätta dig in i utfodring för hundar och läsa på innan du börjar experimentera.
 
För att hon ska må bättre såklart. Tror inte att det blir mycket billigare!
Men borde det inte (om jag inte har helt fel) vara "farligare" att ge hunden massa råhudsben och sådant än färska? Eftersom det ändå är massa konserveringsmedel och sådant skit i dem? Ett köttben om dagen (ibland lever som träningsgodis istället osv, inte enbart köttben) borde väl inte vara värre än ett sådant vitt eller råhudsben?
 
Kan du inte ge henne hälften vom og hundemat o hälften torrfoder då?
Vad kostar det? Och vad innehåller det? Tycker inte att jag hittar en total innehållsförteckning på deras hemsida. Och "vitaminmix" tycker jag låter lite misstänksamt... De skriver bara t.ex "Kyckling, vom, lax, ägg och lever. Vitaminpremix" på innehållsförteckningen. Anser inte att det räcker.
 
För att hon ska må bättre såklart. Tror inte att det blir mycket billigare!
Men borde det inte (om jag inte har helt fel) vara "farligare" att ge hunden massa råhudsben och sådant än färska? Eftersom det ändå är massa konserveringsmedel och sådant skit i dem? Ett köttben om dagen (ibland lever som träningsgodis istället osv, inte enbart köttben) borde väl inte vara värre än ett sådant vitt eller råhudsben?
Självklart kan du ge hunden ett köttben istället för ett råhudsben men det betyder inte att du måste börja ändra i hennes mat. Som stimulering absolut, som utfodring, ja då måste du börja läsa på istället för att tycka.
 
Du kan inte ge enbart kött om du inte ger köttben också - om du absolut inte vill ge tillskott. Hundar har stor behov av kalcium, så det måste ges i någon form :)
 
Jag ger själv hälften "färdigt" färskfoder och hälften lite annat kött, men jag ger då även tillskott i form av vitaminer och mineraler. Det fungerar kanonbra.
 
Jag menade nu att typ ge henne vanlig mat, som vanligt i vanlig mängd, och sen ge henne t.ex en halv tunga (ca 1kg?) om dagen, eller 500g lever eller något (i bitar till träning, inte att sluka på 3sek) eller så. Och ibland kanske ett märgben eller så. Alltså EXTRA, inte istället för. Kanske ge henne en halv skopa mindre mat om hon får "extra" som är runt ett kg (då det är ätt mkt mer utöver maten), men då är det ju för en dag. Och det borde ju då vara som att hon bara äter mindre torrfoder den dagen (hon äter ju inte alltid precis 3skopor mat, ibland får hon lite mer (om hon tränat mycket), ibland mindre (om vi inte alls gjort något direkt ansträngande)). Och jag menar självklart även ben i någon form, inte enbart t.ex lunga, hjärta osv :)

Men jag kan absolut ge henne tillskott, men tror inte att det ska behövas om hon fortfarande går på helfoder? :)
 
Jag menade nu att typ ge henne vanlig mat, som vanligt i vanlig mängd, och sen ge henne t.ex en halv tunga (ca 1kg?) om dagen, eller 500g lever eller något (i bitar till träning, inte att sluka på 3sek) eller så. Och ibland kanske ett märgben eller så. Alltså EXTRA, inte istället för. Kanske ge henne en halv skopa mindre mat om hon får "extra" som är runt ett kg (då det är ätt mkt mer utöver maten), men då är det ju för en dag. Och det borde ju då vara som att hon bara äter mindre torrfoder den dagen (hon äter ju inte alltid precis 3skopor mat, ibland får hon lite mer (om hon tränat mycket), ibland mindre (om vi inte alls gjort något direkt ansträngande)). Och jag menar självklart även ben i någon form, inte enbart t.ex lunga, hjärta osv :)

Men jag kan absolut ge henne tillskott, men tror inte att det ska behövas om hon fortfarande går på helfoder? :)

En halv tunga är mycket och lär ge diarré om du inte ger kalcium i någon form också. Märgben är helt onödigt att ge. Lever ger lätt diarré och ska inte överdoseras pga a-vitaminer. 500g lever är mer än vad min Aysu äter på en månad och hon äter nästan 500g kött per dag.

Jag förstår inte varför du inte vill ge ett färdigt färskfoder, det bör vara det absolut bästa för din hund.
 
Håller med Red_Chili. Alldeles för mycket kött utan kalciumkälla till :)
Även om hunden går på helfoder, så blir det ju ändå mycket mindre giva om du ska dra ner på det och tillsätta kött = mindre av vitaminer och mineraler (och då främst kalcium). Benmjöl är enligt mig ett minimun att ge som tillskott, men själv skulle jag ge både mineraler och vitaminer (halv dosering av båda). Enda gången jag själv inte ger benmjöl till kött, är om dom samma dag ska äta köttben (alltså ben där även benen äts upp).
 
Varför skulle märgben vara helt onödigt att ge?
Och hur mycket tycker ni jg ska ge då?
Och kom med ett bra förslag på färskfoder utan grönsaker och sådant i då...
 
Varför skulle märgben vara helt onödigt att ge?
Och hur mycket tycker ni jg ska ge då?
Och kom med ett bra förslag på färskfoder utan grönsaker och sådant i då...
Om vi vänder på det: varför vill du ge märgben? Det enda hundarna kan få i sig därifrån som är nyttigt är fett, och det är bättre att ge utan själva märgbenen som lätt kan skada hunden.
Jag tycker att du antingen ska ge ett bra torrfoder eller helst ett bra färdigt färskfoder, under tiden du ger det färdigköpta fodret kan du läsa på om barf och när du har kunskap om det så kan du börja blanda ihop egen mat till hunden. Felaktigt ihopblandad barf är sämre än torrfoder och inget som kommer få din hund att må bättre.
Det färskfoder jag tycker fungerar bäst är nordic spannmålsfri, ett annat bra alternativ kan vara att ge vom og hundmat och då blanda i lite rött kött av något slag också.
 
Varför skulle märgben vara helt onödigt att ge?
Och hur mycket tycker ni jg ska ge då?
Och kom med ett bra förslag på färskfoder utan grönsaker och sådant i då...

Du har ju fått förslag på det? Vom og hundemat innehåller inte grönsaker.

Och eftersom du vill koka köttet heter det inte BARF längre, blir väldigt förvirrande när man kallar det för BARF bara för att man gör en egen diet till sin hund. BARF är ett koncept som utgår ifrån att man ger hunden allt i rå, otillagad form.
 
Har väll inte kallat det för BARF?? Det är ni som har kommit med BARF, jag ville göra hemmalagad mat till min hund, inte helt exakt BARF... x)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 062
Senast: sooetnos
·
Hundhälsa Jag bytte mat för ungefär två veckor sedan. Från torr- till färskfoder. Det funkar kanon! Kanske lite väl kanon till och med :p De äter...
Svar
16
· Visningar
1 803
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 928
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp