Hemmagjort färskfoder??

Du kanske ska kolla på böckerna Hundmat (fås via SKK) och Hundägarens kokbok (brukar finnas på bibliotek, den trycks ej längre), för hjälp med att göra en hemlagad diet till din hund. Eller kontakta Marie Sallander direkt (sallanderconsulting.com), den ena boken innehåller till exempel tabeller med näringsbehov för hundar i olika livsstadier.
 
Har väll inte kallat det för BARF?? Det är ni som har kommit med BARF, jag ville göra hemmalagad mat till min hund, inte helt exakt BARF... x)

Nej, men tråden heter hemmagjort färskfoder och det är väl knappast färskfoder heller när det är tillagat du vill ge. Då är det ju inte färskt längre.
Det kanske blir lättare att få hjälp om man pratar om samma sak!
Du har fått flera tips på färskfoder du kan ge som inte innehåller grönsaker eller spannmål. Och nu har du också fått tips på böcker och en person att kontakta om du vill laga maten själv!
 
Jag tänker att jag vill enbart tillsätta kött, då hon redan går på Acana och där får hon en stor del av grönsaker och andra saker från växtriket. I Acana är det väll 40% kött om jag förstått det rätt? Borde det då inte räcka om man tillsätter bra kött? Hon ska egentligen äta 3dl Acana, men går på 4dl för att hon annars verkar jättehungrig (tigger med, står vid matskålen och gnyr osv). Så jag tycker att hon borde klara sig på 2dl Acana och sen mer kött tillsatt. Det är ju inte enbart färskfoder hon kommer gå på.


Acana innehåller 60% i kötthalt.
 
Gör det??? :O Trodde Acana innehöll 40% och Orijen 60%?? :) Blir bara bättre och bättre.
Har i alla fall bestämt mig för att ge henne sådant som godis och kanske något köttben då och då. Alltså inte som extra, utan vid träning osv. Så då får hon ändå mer, men det blir i mycket mindre mängd (max 100g om dagen).
 
Du får gärna berätta för mig varför hundar inte kan äta enbart animalier. Jag har nämligen inte märkt av några som helst problem hos mina hundar trots att jag ytterst sällan ger några som helst vegetabilier till dem (det blir i princip bara när jag själv får över något från min matlagning, vilket är sällan då jag brukar spara mina egna eventuella matrester till egna matlådor).
Jag lägger till grönsaker i maten, för att det inte funkar utan på min hund (och flera andra). Alla är väl saliga i sin tro, i guess :D
 
Jag lägger till grönsaker i maten, för att det inte funkar utan på min hund (och flera andra). Alla är väl saliga i sin tro, i guess :D
Och forskningen har visat att hunden idag har anpassats till att haen matsmältning som fungerar mer som vår än som vargen. Men det finns (stora) individuella skillnader bland hundarna. De skillnaderna ligger i hur de tar hand om kolhydrater. Vissa individer gör det väldigt väl - andra mindre väl. Det finns ett ämne i magsäcken som " styr" detta o här o nu har jag helt förträngt detta så om någon minns namnet på ämnet eller kan länka till rapporten vore jag mycket tacksam
 
Acana är ju rätt dyrt. så jag tror att det blir billigare med färskfoder faktiskt. Dock kan det bli lite svårt med kombon 100 % animaliskt och billigt. De enda två sorterna jag kommer på är Priima Special NK och Fodax, men Fodax kräver att du har tillgång till hyfsat stor frys och en bil. Priima betalade jag 22 kg/kg för (tror jag, är inte 100 % säker) när jag köpte styckvis, köper man en hel låda är det billigare. Fodax priser hittar du om du googlar.
 
Nu ska jag vända på hela ditt resonemang och jag vet hur förbannad du blir när man ifrågasätter det du skriver, men jag gör det i alla fall.

Du har tidigare haft problem med olika fodersorter. Din hund har varit väldigt mager, kliade sig mycket, tappade päls, var trött och har så känslig mage att du var iväg till veterinär med henne/honom. Nu har du ett foder som hunden verkar må bra av. Hullet ser fint ut, du skriver att han/hon inte kliar sig så mycket, magen funkar osv. Du verkar ha hittat ett foder som din känsliga hund fungerar bra på.

Så VARFÖR i helsicke ska du byta? Hunden mår ju bra. Det finns alltid något foder som är optimalt bättre och du kommer aldrig att hitta något som är perfekt, för sånt finns inte. Men just din hund fungerar bra på detta. Försök inte laga något som inte är sönder är ett bra talesätt. Titta tillbaka på hur din hund såg ut och mådde innan du hittade det du ger idag och se skillnaden och kluddra inte mer. Olika hundar mår bra på olika foder, så är det, och om du nu hittat rätt foder till just din hund så fortsätt med det.

I all välmening även om du knappast tror på det.
 
Ursäkta men tappade päls??? Var trött? Känslig mage så jag fick iväg till veterinär?? De tre påståendena har du tydligen hittat på själv ^^
 
Angående att blanda BARF och färskfoder...

Min hund får för tillfället 2/3 färskfoder (på kvällen) och 1/3 torrfoder (på morgonen) men eftersom hon älskar att tugga ben brukar jag ibland byta ut en del/hela färskfodret mot ben, tex kycklinglår eller någon typ av nacke.
Är det någon risk att hon får i sig för lite av vitaminer och mineraler om jag gör så?
Det rör sig om 1-2 gånger per vecka som hon får köttben istället för färskfoder. Ibland får hon revben eller kotor utöver sin vanliga mat.

@RedChili - jag har sett att du verkar ha koll på det här, vad tror du?
 
Beroende på vilket torrfoder man använder så går det utmärkt att blanda med färkfoder eller barf. Själv har jag efter några år på färskfoder och sedan barf insett vad mina tål och hur de måste äta och vad de äter idag är 2-3 mål med mat där det är antingen mald barf eller färskfoder med ris och lämplig mängd tillsatta vitaminer/mineral eftersom de har magkatarr och försämrat upptag. I dessa huvudmål får de standardt mild torrfoder. Idag är halva deras fodermängd /dag torrfoder för att deras magar gillar det och bajset är perfekt. Till mellanmål får de en kycklingvinge eller hals och 1-2 ggr en liten bit torkad lunga. Några ggr i veckan får de lammnacke eller revben istället för kvällsmålet. Jag blandar alltså ganska friskt barf, färskfoder och barf med ris/ibland grönsaker och torrfoder. De får bara torkad kycklinghjärta eller lever eller torrfoder som godis.
 
Du kan absolut laga mat till don hund och ger du 50% torrfoder så får din hund 50% av de vitaminer den behöver men då behöver du sätta till vitaminer och kalk för de resterande 50 %. Äter din hund då ben en dag så behöver du kanske inte ge extra kalk just den dagen osv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 062
Senast: sooetnos
·
Hundhälsa Jag bytte mat för ungefär två veckor sedan. Från torr- till färskfoder. Det funkar kanon! Kanske lite väl kanon till och med :p De äter...
Svar
16
· Visningar
1 802
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 927
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp