Frågor och funderingar om färskfoder..

Sv: Frågor och funderingar om färskfoder..

kl

Jag barfar 2 stora hundar och 3 katter för under 1000kr månaden :) Det tycker jag inte är så dyrt. Blir billigare när vi börjar slakta kaniner om några veckor, då kommer en kull till födas också.

Man tjänar mycket i hälsa på sin hund också när man dumpar torrfodret :)

Ni som fodrar med detta, har svårt att hitta utfodringsanvisningar. Hittade på deras hemsida, där står det att en hund på 5 kg ska ha 100g / dag.

Min "största" småhund väger 4,7 men tränas ganska ordentligt så jag brukar ge henne för 5 kg. Men stämmer det verkligen att hon bara ska ha 100g/dag eller är det x2.

Mvh Domino_s

Min 5 kilos får knappt 100 gram pr dag, så din uträkning stämmer :) Sen är det individuellt hur mycket en specifik individ behöver, men utgå från 100 gram per dag och justera sen om det behövs.

Halvt KL

Ja, vi får helt enkelt testa oss fram med hur mycket de ska ha. Såg att VoH hade valpfoder också. :)

Får nog köpa ett par korvar och testa nästa gång jag åker in till stora staden. Mest avgörande är ju om den äldre av småhundarna äter det eller inte, hon är kräsen det lilla livet..:p

Mvh Domino_s

Det är ju sjukt billigt. Vi kör ju Fodax på våra, och ger då ca 13 kr kilot. Kan man få VOH för 15 kr kilot är det ju helt klart värt att fundera på ett byte, även om dom funkar bra med Fodax.

Hur kommer det förpackat då? Korvar? Hur stora doser/förpackning?

*kl*

Jag ger idag VOH, varierar mellan #25 och #33. Jag har dock fått nys om ett lokalproducerat foder häruppe i Norrbotten som jag funderar på att prova på min hund. Jag gillar tanken på lokalproducerat helt enkelt och det är lite billigare än VOH:en har jag hört. Pondus hundfoder heter det.

12.5 kg stora block. Minsta beställning 500 kg.

Oj, då måste jag nog köpa mej en frysbox.. eller två..:D Min halvfrys räcker inte långt om man ska ta hem de mängderna.

Det är väl fördelen med att ha två småråttor. De äter inte så mycket, så det går att köpa i djuraffären utan att bli utfattig. :sneaky:

Mvh Domino_s

Det är nu man önskar att man hade någon eller några att dela med. Även om jag bara delfodrar med VoH och ger resten barf hade det varit najs.

Men dina hundar äter inte mycket du! :D Sånt är ju också bra för plånboken ;) Min hund i (gissar), samma viktklass (~20 kg?) äter nästan som alla dina tre tillsammans.

Hm, våra tre gör (just nu) åt som mest 2 kg per dag, så 12,5 kgs block kanske är lite saftigt. Går dom att yxa till tro? :D

Mängdmässigt är det ju lugnt, frysboxar har vi i mängd och parti.

Kl
Jag ger voh till aussien och hon åt valpfodret därifrån första året. 2-3% av beräknad vuxenvikt. Hon får strax under det idag. Köper i 5 kg korvar, 30 kr kilot.

Drgschnauzern är allergisk och får bravo vilt eller lamm.

Bra att nämna är att de flesta färskfoder är helfoder, men nu finns det även "barfkorvar" som ser likadana ut men som inte innehåller allt.

Nu har jag läst på och även pratat med olika personer som ger VoH och imorgon blir det ett besök för att inhandla detta..:)

Den vuxna fasar jag över direkt och sen blir det bara det, valpen får äta hälften färskt och hälften valpfoder tills hennes påse är slut sen enbart färskt :)

Tack för alla svar och råd!

Mvh Domino_s

Kl

Jag ger mina tre Bravo och Sund hundmat. Supernöjd. Har försökt ge Musch också men de äter inte det.

Jag ger min ett halvt kg VOM (den med lax nr 25) per dag. Eftersom jag köper dom i halv kg förpackning så inget kladd med delning och sånt.
Kostar 18:-/halv kg när jag köper minst 20 st
Supernöjd, bra päls, bra tänder, glad hund!

Förutom det så har hon fri tillgång till det biligaste torfodret jag hittat.
Lite olika just nu är det Coops Extra som de hade specialpris på.
Eftersom VOH är helfoder så är det bara så hon har något att knapra på om hon blir sugen (varar i evighet, hon rör det sällan)

Nu har de ätit VoH i ett par dagar, valde den med ren kyckling. Hundarna är jättefina i magarna, valpens dåliga andedräkt nästan helt borta och de äter så de storknar..:D

Så vi är hittills väldigt nöjda, ska bli spännande att se vad det gör i det långa loppet. :)

Mvh Domino_s

Klokt, nu valde du inte nöt. Men VOH köper sina råvaror från slakteriet jag jobbar, enbart närproducerat och betalas en bra slant mer till bönderna än andra slakterier :) sen har vi några av Sveriges bästa grisproducenter, som även dem får bäst betalt i landet! Och de vaccinerar sina hangrisar så de slipper kastreras.

Känns bra för samvetet :)

Klokt, nu valde du inte nöt. Men VOH köper sina råvaror från slakteriet jag jobbar, enbart närproducerat och betalas en bra slant mer till bönderna än andra slakterier :) sen har vi några av Sveriges bästa grisproducenter, som även dem får bäst betalt i landet! Och de vaccinerar sina hangrisar så de slipper kastreras.

Känns bra för samvetet :)

Vad kul att höra! :) Känns bra att både kunna ge sina hundar bra foder och samtidigt stödja våra bönder! Kommer börja testa andra smaker till dem framöver för att se vad den vuxna tiken funkar på (allergisk), blir tur in och handla på söndag. Då ska jag se till att få med mej av olika sorter hem. :)

Mvh Domino_s

Ett litet tips!

Det går ypperligt att snabbtina det frusna färskfodret i micron om man glömt ta fram. Mina föredrar faktiskt micrat framför kylskåpskallt, så numera tinar jag alltid i micron mha tiningsfunktionen.

Liknande trådar

Hundhälsa Gjorde nyss en tråd om min allergihund som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Fick då rådet att börja BARFa och tänkte testa det...
Svar
13
· Visningar
1 827
Hundhälsa Jag kommer fram ur min Buke-dvala lite tillfälligt för vi ska bli med valp! :banana: En russkiy toy blir det, en mini-mini-hund med...
Svar
13
· Visningar
5 328
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 153
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023