Torres (bilder)

Terja

Trådstartare
Nu har vi äntligen smält att vår lille valp har kommit hem till oss. Han är jätteduktig och kissar + bajsar utomhus. 1 olycka har hänt inomhus men det var för att vi inte kunde tolka honom rätt.
Pigg, nyfiken, positiv och tuff är han.

Dock har vi en grej som jag vill ta tag i direkt men som jag har lite problem med. Han tyr sig gärna till mig och när det närmar sig andra hundar så morrar och skäller han. Vad gör man åt detta? Har sagt nej och försökt ignorera den andra hunden, gör jag rätt då?

Här är lite bilder på Torres, tyvärr funkar inte den andra datorn som den ska så fler bilder kan jag tyvärr inte visa.

torres-080713-065_13227132.jpg

torres-080715-007_13227217.jpg

Senast ändrad:
Sv: Torres (bilder)

Nej vad ett stöd i ställe om han blir upprörd över det.

Sätt dig på huk med han så kommer du märka skillnad när han har stöd. skäller han då kan du lugnt säga åt han.

Åhh.. Äntligen lite bilder :)
Han är supersöt :love:
Problemet känner jag igen! Min blev helt galen när hon såg andra hundar förut och kan fortfarande reagera på samma sätt på vissa hundar ibland. Belöna honom jättemycket när han tittar på dig när ni möter en annan hund, ibörjan räcker det om han tittar till en sekund bara. Belöna överdrivet i början med någonting som han tycker är jättekul. Mitt mål är att lära min hund att "skvallra" om det kommer någon, jag vill att hon kommer till och tittar på mig om det kommer någon, att hon kopplar ihop hundmöten med lek eller godis från mig.
Jag rekomenderar vardagslydnadskurser.
Lycka till :laugh:

OK! I det senaste fallet bar jag honom. Ska jag då sätta mig på huk med honom i famnen eller med honom på backen?

Valpkurs är inbokad men jag vill inte vänta tills dess innan jag kan reglera hans beteende.

Problemet känner jag igen! Min blev helt galen när hon såg andra hundar förut och kan fortfarande reagera på samma sätt på vissa hundar ibland. Belöna honom jättemycket när han tittar på dig när ni möter en annan hund, ibörjan räcker det om han tittar till en sekund bara. Belöna överdrivet i början med någonting som han tycker är jättekul. Mitt mål är att lära min hund att "skvallra" om det kommer någon, jag vill att hon kommer till och tittar på mig om det kommer någon, att hon kopplar ihop hundmöten med lek eller godis från mig.
Jag rekomenderar vardagslydnadskurser.
Lycka till :laugh:

Kurs är inbokad! :banana:

Jag får träna på kontakten mellan oss. Han har en leksak han gillar, kan jag använda den?

OK! I det senaste fallet bar jag honom. Ska jag då sätta mig på huk med honom i famnen eller med honom på backen?

Valpkurs är inbokad men jag vill inte vänta tills dess innan jag kan reglera hans beteende.

På backen. Han ska få agera själv men känna stöd bakifrån av dig. Han blir säkert lite osäker o blir du arg på han då då finns det ju ingen som han stödja sig på. Så lugnande signaler är jätte viktigt så här. Min lilla tikvalp på 11 v kan reagera ungefär så men henne behöver jag inte stödja längre på det sättet på huk när hon tycker nåt är skumt då känner jag en tass på min sko direkt så hon känner efter vart jag är o vet vart stöd finns.

Så det "räcker" att jag sitter bredvid/bakom honom så han vet att jag finns?

Hur gör jag för att visa att det är fel att skälla på andra hundar?
Hur mycket ska han få reagera/agera?

Så det "räcker" att jag sitter bredvid/bakom honom så han vet att jag finns?

Hur gör jag för att visa att det är fel att skälla på andra hundar?
Hur mycket ska han få reagera/agera?

Precis om han tycker det blir för mycket de kommer nära va som helst så ska han känna trygghet hos dig. Men detta ska ju inte b li nån vana upp till 6mån utan det är ju en period som liten.

Sen är det rena tokvrålen o stoj så skulle jag ta tag i han lugnt o säga åt han att dämpa sig. Men är det lite morr o buffningar så skulle jag inte göra nåt.

Det tar man bort senare om det inte försvinner själv vilket det ofast gör.

Jag tycker inte det var länge sedan min lilla såg ut så :love: tiden går så fort! PIRUs råd är bra, var bara lugn och visa trygghet men mina erfarenheter av denna ras är att det inte går över utav sig själv (oftast) utan det blir värre, det är ju trots allt en larmhund så var tydlig på en gång och belöna den lille massor när han gör rätt.

Ja jag märker redan att han är larmhund. Så fort jag säger nej så slutar han i nuläget iallafall! :)

Fler frågor kommer säkert i framtiden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 523
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Våra tonårspojkar var borta några timmar, och så kom dom hem. Hundarna blev som vanligt glada och sprang och hälsade. Sedan kom Ziggy...
Svar
16
· Visningar
3 403
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈