Torrare hösilage

N

Nickerie

Nån som har erfarenhet av hösilage som är torrare än vanligt hösilage. Vet tyvärr inte värdena. Det borde ju göra att det inte bli riktigt 1,5 kg som motsvararar 1kg hö, men är det några nackdelar med det. Det är inte dammigt.

Sv: Torrare hösilage

Hur mkt som motsvarar 1 kg hö i TS är lätt räkna ut.

Nackdelarna är ingen ensileringsprocess, större risk att strån perforerar plasten, större risk för att fodret inte är hygieniskt bra och sämre lagringsstabilitet och hållbarhet när det väl är öppnat.

Enda 'fördelen' är vid pris per kg foder, man betalar inte för lika mkt vatten. Men det är bättre köpa hö då, om det plastade fodret har en TS kring 70% eller högre.

Jag köper ett hösilage som är väldigt torrt, nästintill hö. Jag håller med Alexandra_W i det hon skriver, förutom just det att jag hellre köper det än vanligt hö. Men jag har ju också en höbonde som bor nästgårds och som byter ut alla dåliga balar mot nya.

Jag skulle nog tippa på att rent TSmässigt så är mitt hö och hösilage rätt så lika. Jag ska skicka in analys nu för att se lite mer exakt.

Ang hö vs silage btw, så plastat hö har inte samma nackdelar. Men då måste det vara just hötorrt (84% TS) när det plastas, är det under 84% är det ett torrt hösilage.

Så 80% TS och plastat = torrt hösilage med alla dess nackdelar
84% TS och plastat = plastat hö, inte de nackdelar som finns med torrt hösilage.

Problemet är att det sällan är hötorrt när det plastas, utan det tas endera medvetet vid 70 - 80% TS (idioti..) eller så nödplastas det som är tänkt att vara hö, pga vädret (= idioti). Om det torkas till hö, skulle kunna tas in som hö, men man plastar, då däremot är det som hö, men med fördelen att det är betydligt mer lagringsstabilt sålänge balen är hel =)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka