Torra och spruckna hovar.

pherrari

Trådstartare
Hej!
min c-ponny har fått väldigt torra och spruckna hovar och jag undrar om någon har något tips om vad jag kan göra? Jag smörjer redan inn hans hovar med ett speciellt hovfett,men idag när jag skulle rida han såg jag att
ena skon på bakhoven bara satt fast i två sömmar och det behövs nog inte mycket för att den ska lossna.Hovslagarn sa att om skon lossnar nu kommer vi inte ha nåt att sätta fast skon i nästa gång.Han går i en jätte torr hage och det är vell inte heller så bra?Tävlingssäsongen börjar nu och jag känner mej jätte orolig.Vad ska jag göra?
jag skulle bli väldigt glad av tips.
Mvh/Amanda
 
Sv: Torra och spruckna hovar.

Jag brukar ställa hovarna i vattenbad en halvtimme, därefter ha på filtboots som legat dränkta i vatten och olja. Att smörja med fett kommer du inte långt på.
 
Sv: Torra och spruckna hovar.

tack! det ska jag prova.
Jag har också hört talas om en slags sko som man fäster i benen på hästen i stället för i hoven, någon som vet om det finns?
 
Sv: Torra och spruckna hovar.

Det finns ju såna här, ja nu fick jag inte upp ordet i skallen. Men typ som "kängor" för hästarna som knäpps fast liksom, inga spikar. Jag har ingen erfarenhet av dessa men det finns nog andra här som har :)
Kan ju utveckla mitt tidigare svar. Vattenbad har jag för att fukta hovarna rejält, och oljan för att sen bevara fukten i hoven. Att enbart olja ger ingen effekt i det långa loppet.
 
Sv: Torra och spruckna hovar.

boots heter de - googla så hittar du dem :)
 
Sv: Torra och spruckna hovar.

jag med! fast jag kallar det torsklevertran, man kan antingen pensla direkt på hoven eller ge i fodret. tranet är även bra för päls(blank hårrem) och magen(tarmar) osv, finns att köpa på granngården
 
Sv: Torra och spruckna hovar.

Har för mig att de flesta burkar man köper där det står hovfett/olja så ingår även tjära i smorslet.. Tjära torkar ut hoven...

Jag använder mig oxå av fodertran har gjort det i många herrans år, smörjer direkt på hovarna och baki ballarna (funkar även på mugg) vid behov. Mycket bra resultat!

Släng ditt hovfett å köp en dunk tran istället...

/P
 
Senast ändrad:
Sv: Torra och spruckna hovar.

Det enda som verkligen hjälper torra hovar är fuktig mark, absolut inte gegga men fuktig.
Torra somrar häller jag ut vattenkaret i hagen för att fukta marken, när de dricker så står det där en en stund och det hjälper.
Ska man smörja hovarna är ullfett från får, dvs lanolin det enda som man har sett verkligen hjälper.
Det ska inte vara en massa utorkande grejer i utan så rent lanolin som är möjligt.
Jag orkar inte leta upp forskningen nu men den gjordes på SLU ihop med hovslagarskolan i Skara om jag inte minns fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Min häst får extremt torra hovar sommartid. Det blir sprickor och ser inte alls kul ut. Vad kan jag göra? Läst många olika tips om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 554
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För första gången så har min häst fått väldigt torra hovar nu under sommaren. Detta uppmärksammades när hovslagaren skodde om honom för...
Svar
8
· Visningar
1 668
Senast: super
·
Hästvård Nu när hagarna blivit leriga blir ju hovarna lätt väldigt torra och spruckna eftersom man måste spola av både ben och hovar varje dag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp