Hjälp, torra hovar!

Sv: Hjälp, torra hovar!

"Jag är av åsikten att vatten torkar ut om man inte binder det med något fett/mjukgörande eller att man håller det fuktigt mest hela tiden"

"ingenstans har jag sett ren faktabaserad kunskap på att det hjälper att återfukta med vatten utan att tillföra något som binder vätskan."

Jag skriver ju samma sak men med olika ord???

Det är ju just hovslagare jag har fått olika svar av, duktiga hovslagare dessutom. Det är ju därför jag skulle vilja se riktigt undersökt fakta.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Vatten är uttorkande, det är ingen hemlighet. Det är väl ingen som håller händerna under kranen om händerna är torra för att tillföra fukt? Om håret är torrt så blöter man det inte för att tillföra fukt? När vatten dunstar så torkar det förrut fuktiga området mer än innan. Man måste tillföra fett eller olja.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

dåliga hovar/kvalitet gör jag såhär
massera in alosin i kronranden
pensla på olivolja
steel joint i maten
Volia :)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Jamen är du så skeptisk så får du väl ta reda på mer! Det är ju inget bibliotek detta forum.

Och Nej Kenneth, för femtielfte gången genom åren så har du fel ang. vattnet. Fukt tillföres med fördel hoven med just H2O och gärna att man vill bevara vattnet så länge som möjligt för bästa resultat, dvs gärna olja utanpå - eller som sagt -filtboots. Precis som Martha dock påpekar så kan man inte förbättra hovkvalite med enbart vatten, men du kan bidra till att hoven blir mindre torr.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Nja det där är mest sommartid när solen torkar ut hoven.

Nu på hösten blir hoven ofta övermättad o bör skyddas från det med fett.

De flesta hovfetter idag innehåller ingen tjära, men den där svarta hovoljan o i vissa fall vill man ha en uttorkande effekt.

det fanns för några år sen en studie där man jämförde hoven med våra hä'nder.

Elasticiteten sitter inte i att hålla dem fuktiga med vatten utan mest att förhindra uttorkning. Avdunstning.

Frystorkning är i mina ögon det som tär mest på hoven.

att oljor o fetter skulle vara skadliga är BS nu när man vet att hov"lasyren" inte är ngt som sitter utanpå hoven som ett lager, utan ett fett som hoven själv producerar- som kladdiga händer.
Lera påverkar detta negativt.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Min häst har jättefina hovar så jag har inga problem. Men jag köper inte att någon har rätt bara därför, jag har ingen aning om vem varken du eller Mackan är eller vad ni har för kunskap. Mitt sunda förnuft säger att vatten torkar ut, men får jag vetenskapligt baserad fakta på att det inte är så så köper jag det. Men tack och lov tillhör jag inte dem som köper allt som skrivs på ett internetforum:)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Nä men det är ju det jag säger, det är inget bibliotek härinne så är du skeptisk så får du ju ta reda på saker själv, det är väl inget att sitta och vara upphetsad över liksom att du inte köper allt rakt av, det hoppas jag gud förbjude ingen gör.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Men utan att jämföra hud och hovar så kan man väl ändå vara av åsikten att vatten torkar ut när det dunstar. Tror inte att det gäller bara hud faktiskt. När man inte kan basera sin fakta på något så tycker jag att det är löjligt att skriva det som om det vore fakta. Det finns faktiskt de som tror att det som skrivs här är fakta och inte förstår att det mesta som skrivs här bara är diskussioner och spekulationer.

Jag förstår att detta är en diskussion och inte fakta, därför jag hänger upp mig på att du hävdar med bestämdhet att du har rätt. Det har du kanske inte - har du tänkt på det?
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Nä Minstral, du är bara ute efter att käfta i vanlig ordning när du inte köper ngt nån annan skriver. Vatten i sig torkar inte ut hoven NEJ. Snarare är det så att väldigt mycket vatten i tex en vattensjuk höst-hage fuktar hoven så mycket att den blir mjuk pga det, dvs för mycket fukt. Du kan inte torka ut några hovar genom att spola med vatten. Istället för att vara dryg och skeptisk till det jag skriver, gå och leta upp en källa du tror på på egen hand, så slipper du sitta och vara irriterad.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Nä jag är inte ute efter att käfta, men det är väl inget ovanligt att folk på Bukefalos frågar efter fakta? Eller det är bara vissa som får fråga efter det. Jag är inte ett dugg irriterad eller upprörd, men du verkar upprörd eftersom jag ifrågasätter dig vilket kanske inte många gör. Det hade absolut inte skadat att visa lite ödmjukhet och tänkt på att det finns de som köper allt. Då är det inte så smart att du skriver dina åsikter som om de vore fakta.

Men att skriva att någon är ute efter att käfta när du blir ifrågasatt tycker jag är lågt. Nu lämnar jag dock denna tråd så du kan fortsätta leka herre på täppan!
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

alltså, om du sätter dig och googlar så får du upp femhundratjugo källor på att vatten är primärt för att fukta hovarna på ett bra sätt. Jag tippar på att alla som läser här kan googla, så det jag skriver torde inte direkt vara några större radikala nyheter. Istället för att du sitter och är skeptisk som sagt, så står det dig ju fritt att kolla själv med källor du anser tillförlitliga, vilket jag skrivit nu flertalet gånger ang. ditt uttalande att det jag skriver är löjligt, vilket du så trevligt påpekat.a
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Minstral;14770067[B skrev:
]Min häst har jättefina hovar så jag har inga problem[/B]. Men jag köper inte att någon har rätt bara därför, jag har ingen aning om vem varken du eller Mackan är eller vad ni har för kunskap. Mitt sunda förnuft säger att vatten torkar ut, men får jag vetenskapligt baserad fakta på att det inte är så så köper jag det. Men tack och lov tillhör jag inte dem som köper allt som skrivs på ett internetforum:)

Det är din egen tråd! och du själv som sa att du har problem "HJÄLP, TORRA HOVAR" och tapp sko!

Kundskap:
Hovslager sen 1977.

Macken:
Har visit ett viss häst kundskap man för respektera.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Torra hovar uppträder ofta på sommaren och då är det inte solen som torkar ut dom utan vattnet. Juli är det blötaste månaden på året. Hästar som lever i torra klimat har ofta god hovkvalitet. Om man inte tror att vatten är uttorkande så får man väl tro det, det stör inte mig.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Det är din egen tråd! och du själv som sa att du har problem "HJÄLP, TORRA HOVAR" och tapp sko!

Kundskap:
Hovslager sen 1977.

Macken:
Har visit ett viss häst kundskap man för respektera.

ursäkta men detta är min tråd och jag som skapat den!
har läst igenom allt här och jag har tagit tips från alla och tror jag ska köra på att olja in hoven med oliv/matolja och smörja och massera kronranden med tex helosan!
om vatten torkar ut eller ej har jag ingen aning om men det jag fått lära mig är att vatten torkar ut hoven, men man lär sig något nytt varje dag så det är mycket möjligt att vatten är bra för hoven. ska i alla fall snacka med hovslagaren om vattenbad osv.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Nja det där är mest sommartid när solen torkar ut hoven.

Nu på hösten blir hoven ofta övermättad o bör skyddas från det med fett.

De flesta hovfetter idag innehåller ingen tjära, men den där svarta hovoljan o i vissa fall vill man ha en uttorkande effekt.

det fanns för några år sen en studie där man jämförde hoven med våra hä'nder.

Elasticiteten sitter inte i att hålla dem fuktiga med vatten utan mest att förhindra uttorkning. Avdunstning.

Frystorkning är i mina ögon det som tär mest på hoven.

att oljor o fetter skulle vara skadliga är BS nu när man vet att hov"lasyren" inte är ngt som sitter utanpå hoven som ett lager, utan ett fett som hoven själv producerar- som kladdiga händer.
Lera påverkar detta negativt.

Dax att klara upp vissa saker, du är inna på rätt spår:
Hovens "glasyrlaret" är naturens sätt att förhinda dess uttorrkning och behålla hovens normal vatten balance.
så länge dess sydd finns kvar och har inte blivit "bort räspad" är påläggning av hov fett och dyligt av ringa byttdalset.
Kraftig uttorrket hover kan göras mjuk och smidigar om dom för stå i ett vatten bad en stund.

Ett Biotin suppliment kan förbättre hovens kvalatit något.

Vid skorning ska sko tillpassa kallt:
"Att tillpassa en sko som är varm kan medföra att bärranden brands, sprickbildning i lamellranden och aven brännkador i läderhuden"
Erik Åkerblom, Professor av Kungl. Veterinärhögskolan
Lärobok i Hovbeslag

Arvsmassa är av storsta bytydelset och häster som är av "dålig hov kvaletit" bor inte gå i avel
Igen Hov, Igen Häst
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

..och istället för vattenbad kan filtboots vara en bra komplement...

..och ett plus åter igen för steel joint för dåliga hovar.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Torra hovar uppträder ofta på sommaren och då är det inte solen som torkar ut dom utan vattnet. Juli är det blötaste månaden på året. Hästar som lever i torra klimat har ofta god hovkvalitet. Om man inte tror att vatten är uttorkande så får man väl tro det, det stör inte mig.

Hej Kenny, long time :)
Du kan inte anna vad hård hoverna var i Arizona, med klubb och klinga var det att hugga i en kärn ek kubba, kniven bara studsad, då kom Diomand nipp tång bra till, det andra sätt var att ställa dom i vatten en tid.
Orken producera en helt annan häst an våra svenskar.
Här har vi ett svor balance gång där hoven är antingen för torr på ett torr summer eller torkes utt i ett spån badd---- eller för mjuk från allt blott dom för sto i. Resultet bli oavsätt det samma, hornväggen smula sunder där hovslager har inget att arbete med.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Hoven mår bäst av att med jämna mellanrum både återfuktas och torka upp. Tex sommarbete med morgondagg i gräset och torrt på dagen.

Kan tänka mig att anledningen till att din hästs hovar för tillfället är extra trasiga är att de har stått i för mycket fukt i leriga hagar vilket luckrar upp hornet och leran hjälper till att suga av skorna. Många tappskor bidrar till sönderspikade hovar vilket gör hornet ännu sprödare och leder till fler tappskor.

Återfuktning av hovar sker även inifrån av blodcirkulationen. Därför är det även viktigt att hästen får röra sig mycket på fast underlag som främjar hovmekanismen.

Jag skulle som du gör skölja av leran innan den hinner torka ut hoven aggresivt men sedan låta hoven få torka upp i boxen. Kanske du kan höra med din hovslagare om vad som kan hjälpa just din häst i denna fråga, tex annan söm eller kortare skoningsintervaller.

Oljor och fetter av olika slag ska helst appliceras när hoven redan är återfuktad för att stänga inne fukten, på en torr hov stänger det ut fukten. Men det tycker jag är viktigare sommartid under längre torrperioder, inte under blöta perioder.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: Lager
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp