Hjälp, torra hovar!

Sv: Hjälp, torra hovar!

Skojar du eller lever du i en öken? :p

Med tanke på hur vått det är ute så är det i princip omöjlig för en häst att få torra hovar på denna årstiden så sant den inte står inne hela tiden. Problemet är att det är alltför vått vilket gör hovarna för mjuka! Det kan också leda till att de blir sköra och spricker, men det beror alltså inte på att de är uttorkade utan tvärtom...

Finns absolut inget behov av att tillföra fett nu, men kan behöva smörjas med något bakteriedödande och uttorkande.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

:rofl: Oh no....trodde alla hovslagare var bekanta med steel jointen faktiskt....ung som mecka för muslimerna :)

:rofl: :rofl: :rofl: gud vad jag skratta gott, nåt som kom efter min tid som hovslager, dock det är knä som gå hjulbent som ett cowboy och ryggen kommer aldrig ur bugga lägget.
Gammle hovis gå bara ner på kna för shettis och babies :D
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Hoven mår bäst av att med jämna mellanrum både återfuktas och torka upp. Tex sommarbete med morgondagg i gräset och torrt på dagen.

Kan tänka mig att anledningen till att din hästs hovar för tillfället är extra trasiga är att de har stått i för mycket fukt i leriga hagar vilket luckrar upp hornet och leran hjälper till att suga av skorna. Många tappskor bidrar till sönderspikade hovar vilket gör hornet ännu sprödare och leder till fler tappskor.

Återfuktning av hovar sker även inifrån av blodcirkulationen. Därför är det även viktigt att hästen får röra sig mycket på fast underlag som främjar hovmekanismen.

Jag skulle som du gör skölja av leran innan den hinner torka ut hoven aggresivt men sedan låta hoven få torka upp i boxen. Kanske du kan höra med din hovslagare om vad som kan hjälpa just din häst i denna fråga, tex annan söm eller kortare skoningsintervaller.

Oljor och fetter av olika slag ska helst appliceras när hoven redan är återfuktad för att stänga inne fukten, på en torr hov stänger det ut fukten. Men det tycker jag är viktigare sommartid under längre torrperioder, inte under blöta perioder.
Lycka till!

Hur kan du smörja i handerna med plästhandskar på sig?
Hovens Glasyrlagret har samma funktion, du för läsa mitt tidigar inlägg.
Den fukten som kommer in i hoven "uttifrån" kommer via sulen/strålen och den del av hornvägg som saknas det skyddenda glasyrlagret.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Dax att klara upp vissa saker, du är inna på rätt spår:
Hovens "glasyrlaret" är naturens sätt att förhinda dess uttorrkning och behålla hovens normal vatten balance.
så länge dess sydd finns kvar och har inte blivit "bort räspad" är påläggning av hov fett och dyligt av ringa byttdalset.
Kraftig uttorrket hover kan göras mjuk och smidigar om dom för stå i ett vatten bad en stund.

Ett Biotin suppliment kan förbättre hovens kvalatit något.

Vid skorning ska sko tillpassa kallt:
"Att tillpassa en sko som är varm kan medföra att bärranden brands, sprickbildning i lamellranden och aven brännkador i läderhuden"
Erik Åkerblom, Professor av Kungl. Veterinärhögskolan
Lärobok i Hovbeslag

Arvsmassa är av storsta bytydelset och häster som är av "dålig hov kvaletit" bor inte gå i avel
Igen Hov, Igen Häst
Det är faktiskt du som inte är up to date..:D

Det blev fel i översättningen om "glasyr" o som Coari har skrivit så får en raspad hovvägg tillbaka ytan på ett par tre dagar.

Biotin likaså.
Jag ger som Martha- Steel joint.

varmskoning har jag aldrig varit med om så...
kram:laugh:
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Att glasyrlagret skulle fungera som ett lager plast på hoven har jag svårt att hålla med om. I sådana fall skulle väl inte vägghornet ändra struktur under torka/väta? Jag vet att gamla skolan var emot att man raspar hovväggen pga att man förstörde glasyrlagret, men som Axel påpekar så har det visat sig att det återbildas och hoven torkar inte ut och trillar av;)

Idag lär man ut raspning av hovväggens nedre del i hovslagarskolan för att få bort utflutna väggar vilket jag vet att många från den gamla skolan ifrågasätter. Men då slipper tex hästar med kronisk fång gå omkring med snabelskor.
Finns tom en klubb bland hovisar som heter "våga raspa hovvägg" eller något dyl.
Sanningar förändras...
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Hmm:idea:. M a o kan man nu ta bort diagnosen kronisk fång. förr kunde du inte få tillbaka fångtån som nu inte ens syns efter att den är rätt behandlad.

Förr förblev den konkav.

BTW så har vi oxå en glasyraktig hinna på våra naglar som kan filas bort för att sedan återbildas.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Det är faktiskt du som inte är up to date..:D

Det blev fel i översättningen om "glasyr" o som Coari har skrivit så får en raspad hovvägg tillbaka ytan på ett par tre dagar.

Biotin likaså.
Jag ger som Martha- Steel joint.

varmskoning har jag aldrig varit med om så...
kram:laugh:

Jo jag förståt vad du mena. Som vanligt ta du upp valdiga viktig del i en tråd :bow:

Coari, 3-days :confused: oh my god.

Varmskoning....vet inte om jag våga gå in i det, det kan bli sånt j....la liv,
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Att glasyrlagret skulle fungera som ett lager plast på hoven har jag svårt att hålla med om. I sådana fall skulle väl inte vägghornet ändra struktur under torka/väta? Jag vet att gamla skolan var emot att man raspar hovväggen pga att man förstörde glasyrlagret, men som Axel påpekar så har det visat sig att det återbildas och hoven torkar inte ut och trillar av;)

Idag lär man ut raspning av hovväggens nedre del i hovslagarskolan för att få bort utflutna väggar vilket jag vet att många från den gamla skolan ifrågasätter. Men då slipper tex hästar med kronisk fång gå omkring med snabelskor.
Finns tom en klubb bland hovisar som heter "våga raspa hovvägg" eller något dyl.
Sanningar förändras...

Om du läsa vad jag skriv, "fuktighet kommer inifrån, under siden och dar glasylagret är borta"

Axel bara Informera Mig om vad en annan hovslager har sakt!
Är du hovslager?

Jag vet inte allt vad hovslagerskolan lära utt nu för tiden, jag vet att det ta tre år och ett "gesell prov" för att kalla sig för hovslager.
Jag kan säjer att vad jag sog föra helgen på Gesell Prov dar på Axval blev jag inte imponerad av, faktis (vad säjer ni på svenska----mörk rädd?)
En häst som bliv så sunder bränt den kunde inte gå.

Raspning av hornvägen är vad vi gammle kalla för "fusk skoning" det ser snygg utt. I america är det cowboy shoeing, där man spika på skon och raspa bort allt som hänger utanför,"shaping the hoof too the shoe instead of shaping the shoe too the hoof"

Glasyrlagret produceras av kronränden.
Din nagler är av samma material som en hov, skrapa bort lite av den blanka del och se om den växer tillbaka!

Sanning förandras men inte hoven!
"Och Pilotas fråga Jesus, vad är sanning? och Jesus svara, sanning är himelsk,
Då sa Pilotas, "då är sanning inte här på jörden"

Sanning för en gammle jördnära häst äger är en brukbar häst!
Det verka som den sanning hålla inte längre.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Men Leaf....

Det är när man vill återställa hoven så att den sedan växer ut rätt som det kan behövas raspas på tå o tåsidoväggarna.

det är därför som en fånghäst förr kallades för att ha kronisk fång- för att den fick aldrig tillbaka en normal hov utan fick ha det karaktäristiska böjen o var därmed försvagad i sin hållbarhet i lamellerna.
Det är inget fel att göra tåväggen rak om den är utväxt i en för lång tå. Tvärtom är det ett måste o hästarna blir blir bra.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Vet att jag inte skulle skriva mer, men vill bara tydliggöra att jag inte är ute efter att göra ner någons kunskap.

Att du är hovslagare sedan -77 säger inte ett dugg om din kunskap.

Jag är helt övertygad om att Mackan är en duktig hästmänniska, jag håller bara inte med i just detta:)

Själv anser jag att jag och min man är hyfsat duktiga hästmänniskor då vi tar fram diplomston/klass 1-ston med alla våra uppfödningar.

Men jag är ständigt ute efter att lära mer och uppdatera min kunskap. Därför omger jag mig också med veterinär och hovslagare som är av samma uppfattning, alltså som vidareutbildar sig och håller sig up to date.

Men ni vet ju inte att det är som jag säger och jag vet inte att det är som ni säger. Det finns andra i tråden som säger att vatten torkar ut, hur ska jag veta att de har fel och Mackan rätt när ingen har fakta?

Eftersom jag inte har fakta att tillgå så väljer jag att gå på egen erfarenhet, jag gjorde misstaget att tro på det med vatten och hovar en gång och resultatet blev inte så bra.

Vill återigen understryka att jag inte är ute efter att göra ner någons kunskap, men jag är allergisk mot att man skriver som att något är fakta när det inte är det. Sån är jag:)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Men återigen så är det inte någon som prackar på dig felaktig information utan det står dig helt fritt att själv leta upp fakta om du är kritisk. som sagt, googlar man får man upp femtielva träffar och ännu mer får du om du börjar gå in på olika hovslagares hemsidor, agrias sida osv osv. Det blir superkonstigt att du sitter och skriver mig med flera på näsan för att vi påstår saker när du själv enkelt kan leta upp informationen och bedöma själv!
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden :D men jag har ett fbl med hyfsade hovar visserligen, men jag spolar av och skrubbar ren hovarna varannan, var tredje dag och oljar in dom sen medans hovarna är fuktiga för att binda fukten.
Funkar jättebra och grabbens fötter är riktigt fina :)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Jag smörjer fötterna reglbundet- ett par dagar i v. året om.
Just nu för att hålla fukten ute.

om man ställer hästen i gången efter att ha stått inne över natten på uttorkande spån så ser man att svettavtrycken- som på djur med trampdynor.
jo hoven svettas.
Det finns ingen anledning att blöta foten innan smörjning, om den inte ska skos o då bör få mjukare horn.

Prova att använda fett istället för olja!
Det stänger in/ ut fukten mkt bättre o under en längre tid

Det man upplever som torrt o sprött på sommaren är det som växte ut under den leriga eller frystorkande perioden. Sen jag började smörja under den perioden har hovarna inte behövts smörjas under sommaren. De blir bara hårda men inte spröda under torka.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Det är inte meningen att skriva någon på näsan. Jag har googlat, både på sidor som rör själva hoven och även kemiskt ang vatten (vilket jag tycker ger mer substans). Jag hittar inget annat än åsikter, ingen fakta.

Varför får jag inte ha en annan åsikt? Jag påstår inte att det ÄR så, jag TROR att det är så tills jag får motsatsen bevisad. Du är den som skriver på näsan då du säger att det ÄR så utan att kunna visa belägg för det.

Jag tycker att det är trist att du blir så sur bara för att du inte får medhåll.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Jag tycker det är konstigt att du fortsätter tjafsa om detta, jag är inte ett dugg sur, sur blev jag när du uttrycker dig otrevligt och skriver ordet löjligt, med referens till det jag skrivit. Om du går in på olika hovslagar forum så hittar du ju samma sak jag skrivit om - är det fortfarande inte fakta nog enligt dig?
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Det var inte fång häster och sjukvårds verkning som jag tänkt på, det är normal hover där man räspa "hela hornvägg" från kronränd - markyttan.
Den har praktis är vanlig i andra länder och verka har fått ett fotfästet har hemma :crazy:
Du har helt rätt Axel, med fång hover är vi tvungen att kappa och förkorta hoven, och som så blir mycket av hornväggen exponerad för förtorrkning, då "måsta" fånghäst äger vara valdig noga med tvätt och innsmjörning.


TS
Uttorkning och sprö hover är ett kronisk sjukdom i Sweden, det är därför man vill försöka behålla så mycket av det naturliga fuktighet som komma innifrån själva hoven och inte släppa utt det med bort raspning av glasyrlagret.

Om jag blanda ihopp ett par innsander---förlåt.
Fäckta kan vara ett relavent sak, gammle kundskap är byggd på gammle erfarenhet igenom tider, "så har vi gjört för det håller hästen brukbar".
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, torra hovar!

JAG fortsätter tjafsa????????? Ser du inte att du själv gör precis samma sak?? Varför kan du inte ta in att jag inte hittar trovärdig fakta?
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

"Eftersom jag inte har fakta att tillgå så väljer jag att gå på egen erfarenhet, jag gjorde misstaget att tro på det med vatten och hovar en gång och resultatet blev inte så bra."

Kan du berätta vad som hände? Vad behandlades, hur behandlade du och hur blev resultatet?
Undrar därför att jag vill lära mig, inte trycka ner dig.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

jag struntar ärligt talat i vad du tycker, du får tycka precis vad du vill. Däremot har jag aldrig skrivit att du är LÖJLIG, vilket du så fint uttryckt dig att jag har varit.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: Lager
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp