Hjälp, torra hovar!

Sv: Hjälp, torra hovar!

Ingen stor grej egentligen, var många år sedan. En klinikhovis sa att jag skulle hålla hovarna fuktiga genom att tillföra vatten men inget fett. Jag använde filtboots. Det resulterade i att hovarna bara blev torrare och torrare. Jag körde med vattenbad, samma resultat. Jag frågade hovis om jag inte skulle binda vätskan med något fett, det skulle jag absolut inte. Jag började med det ändå och hovarna blev bra. Ingen vetenskaplig fakta bara en erfarenhet. I det fallet funkade det inte med vatten, men däremot att binda vatten med fett.

Nu kör jag nästan alltid med endast olivolja de torra perioderna och får ett resultat som gör att jag inte behöver pröva något annat.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

vattnet ska ju i såfall tillföras bara underifrån och kanske då i form av jordmaterial..jag brukar ha filtboots när jag ska åka o starta ( jag tror att hoven blir lite spänstigare då :angel: .....OBS egen teori)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Vem som helst får tyvärr kalla sig hovslagare i Sverige än så länge, jag är bara utbildad och räknas som glad amatör;)

Med raspning av hovväggen menar jag inte att man slår på en oriktad sko och raspar hoven därefter, raspningen sker innan riktning av skon såklart.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Så är jag lärd iaf. Man kollar hovens form, raspar bort ev utflutna delar av nedre hovväggen för att få hoven symmertisk och riktar skon därefter.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Så är jag lärd iaf. Man kollar hovens form, raspar bort ev utflutna delar av nedre hovväggen för att få hoven symmertisk och riktar skon därefter.

Tyvärr tycker många äldre rutinerade att man anlägger skon även på en osymetrisk hov.
Platta hovar blir ännu plattare. Man får för stor vidgning- hoven håller ej längre ihop.
Man strävar inte efter att förbättra.

Man ser många hästar som har låga trakter o gärna understuckna o då platt o lång tå.

det är inte hovisen allena som är skyldig utan hästägare som väljer att sko om för sällan- hästarna växer ur sina skor eller vägrar ta ngn tappsko- även om utlägget är ett måste på en väl fungerande flexibel hov.

Ja då har vi motsatsen- trånga hovar som mist sin elasticitet pga formen.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

*kl

Eftersom min nya häst har fått problem med tunna, ytliga längsgående sprickor under det konstiga vädret i höst/vinter så kommer jag göra en kraftansträngning för hovanrna när hon flyttar in hos mig nästa vecka.

Av denna tråd kan jag utläsa följande:

*Man kan smörja in kronranden med Helosan.
*Man kan pensla hoven med veg.olja eller fodertran
*Man kan använda filtboots som är blötta
*Man kan ge tillskott

Är detta korrekt? Ska man göra allt detta eller motverkar det varandra på nåt sätt? Ska man pensla olja/fodertran på hoven eller under hoven för bästa resultat? Eller både ock?

Kan man ge biotin, enizon och kiselgur samtidigt eller är det liknande produkter? Jag tänker oavsett ge bakjäst, det borde väl också vara en form av hälsokur för hovarna?
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Jag skulle inte blanda flera olika tillskott utan prova mig fram, de funkar om det finns en brist. Filttofflor är enligt mig rena struntet då hoven tar upp mesta fukten genom sulan och inte genom väggen, men var och en blir salig på sin tro. Det funkar att pensla väggen med olja om man har torra hovar men sulan är rätt meningslöst då det försvinner fort för varje steg hästen sen tar.

Jag har sett en "hovslagare" sko efter principen rikta hoven efter skon och det tog kanske 15 minuter att rundsko stackaren som fick mer eller mindre fyrkantiga hovar efteråt, ingen som jag skulle anlita! :crazy:
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

KL
Hästar har fotsvett o behöver bara förhindra uttorkning- från såsom sol/ värme, lera samt kyla.

Hand/ fotcreme gör susen för oss o fett för hästen.

Smörj även sulan som avger mest iallafall synbar avdunstning.
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Hur länge ska man prova ett preparat innan man kan anse att det inte funkar och då byta? Funderar på att prova kiselgur efter tips från klinikhovslagaren, men har även hört att enizon och steel-joint är fina grejjer.
Kan man ge dessa preparat samtidigt som man ger mineraler eller är det bara dumt? De verkar ju innehålla endel av samma? :confused:...
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Dessa preparat är inte speciellt billiga...iallafall inte biotin och enzion som jag har erfarenhet av. De kostar ca 500 kr i månaden i full dos att använda ett av dessa preparat för stor häst, så vore jag dej så skulle jag börja med ett utav dom. Annars vet du ju inte vilkeet av dom du kan sluta med om det skulle ge förbättring. Enzion har snabbare effekt än biotin... iallafall om man läser på förpakningarna. Enzion ska ha effekt på ca 2 mån och biotin på 4-6 mån. Vet inte hur det är med de andra preparaten du nämner och inte heller om man ska ge ihop med miniraler :)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Jag har köpt kiselgur och börjat ge det igår. Det är billigt och kostade runt 140spänn för 166 dagsdoser. Jag hoppas det är bra, klinikhovis tipsade om det.
Idag har två hovslagare ovetande om varandra tittat på hennes hovar och sagt att det inte är någon fara. Så jag fick lite lugn i hönshjärtat. Jag ska bara se till att sko henne på 6-veckorsintervall och sen har jag som sagt börjat ge kiselgur + smörja hovarna med rapsolja och massera kronranden några ggr/vecka. Det kommer nog att lösa sig med det :)
 
Sv: Hjälp, torra hovar!

Apropå att smörja hovarna med olja - visst kan man göra det och sedan släppa ut i hagen? Olja fryser väl inte och skadar hoven?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård Lösdriften är väldigt lerig nu när snön smält men bara vid ingången till ligghallen och vid matplatsen. De sjunker ner rejält med benen...
Svar
10
· Visningar
2 399
Senast: Lager
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp