Torra hovar!

Kicki_83

Trådstartare
Pratade med min hovis i dag. Min häst har varit öm/stel i benen ett tag. Hovis sa att han har jätte torra hovar och vi ska lägga våtomslag på dom med jätttttteee mycket vatten.Kallt vatten skulle det vara. Han skulle komma och hjälpa mig i morgon. Sen är hovarna blivit bättre kunde vi sätta dit en sula mellan hov och sko. Skulle även ha lätta skor i fram det underlättade för pållen.

Nån som har erfarenhet av något ja pladrat om? Berätta i så fall...

Sv: Torra hovar!

jag hade en häst förra sommaren som hafe hovar som sög åt sig vatten och var torra, det gick inte att sko han elelr nått.

jag smörjde 2 g. om dagen med ekol hovfett gjorde susen DIREKT

Fast torra hovar har ju inget direkt att göra med att hästen är sulöm och behöver sulor. Vatten är bra och effektivare är om du ställer hoven direkt i en vattenhink, hovfett/oljor ska du undvika då de gör mer skada än nytta.

Vi la våtomslag på framhovarna i går. För att lätta på spänningarna i hovarna sa hovis. Pojken gick mycket bättre nu när han har dom där på fötterna. Så vi ska vattna hans hovar med kallvatten många gånger per dag. Hovis trodde att han hade haltat för de torra hovarna och att han har så tunna sulor på hovarna. Så när han är uppblött riktigt ska vi lägga sulor på honom. Se om det blir bättre. Annars åker ja till ATG.

Vi la våtomslag på framhovarna i går. För att lätta på spänningarna i hovarna sa hovis. Pojken gick mycket bättre nu när han har dom där på fötterna. Så vi ska vattna hans hovar med kallvatten många gånger per dag. Hovis trodde att han hade haltat för de torra hovarna och att han har så tunna sulor på hovarna. Så när han är uppblött riktigt ska vi lägga sulor på honom. Se om det blir bättre. Annars åker ja till ATG.
Jag pratade med en hovis som jobbar på ATG-kliniken häromdagen, och hon påpekade precis det du talar om. Nu har det varit extremt varmt och torrt under en tid och hovarna har blivit mycket torra. Det medför (enligt denna hovis) att elastisiteten blir sämre och sprickor i både sulor och hovar bildas. Det blir enligt henne ungefär som självsprickor i hälarna på människor och det gör fruktansvärt ont även om det inte går hål och börjar blöda. Så jag tror (eftersom jag litar hundra på denna hovis) att det absolut kan vara som din hovis säger. Dessutom, om det nu skulle vara något annat så har ni åtminstånde uteslutit en orsak. Jag ska också börja bada fötterna på min häst för hon reagerar lika dant, hovöm liksom. Dessutom har hon tjocka sulor med sprickor i, så ja, kan ju vara det då...

Fast torra hovar har ju inget direkt att göra med att hästen är sulöm och behöver sulor. Vatten är bra och effektivare är om du ställer hoven direkt i en vattenhink, hovfett/oljor ska du undvika då de gör mer skada än nytta.
Fel!
Det finns tusen trådar om detta o även forskning i mindre omfattning.

hovarna ska smörjas för att förhindra avdunstning- för elasticiteten.
Det är extremt torrt nu o även om du blöter hovarna ett tag så torkar de igen.

Smörj! gärna efter dusch- även i sulan o se då skillnaden!

Senast ändrad:

Fel!
Det finns tusen trådar om detta o även forskning i mindre omfattning.

Vilket av det du citerar menar du är fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Adrenochrome Visa inlägg

Fel!
Smörj! gärna efter dusch- även i sulan o se då skillnaden!

Sulan var väl det som inte skulle smörjas, enbart trakt och hovvägg. Oljan förhindrar avdunstning av fukten från hovväg, och sulan suger upp ev fukt som finns att tillgå i varje fall på morgontimmen om hästen går ute. Annars kan man med fördel ställa hästen på ett vått/blött/fuktigt underlag.

KL

Intressant att detta tas upp då det är så många olika erfarenheter och saker man har fått höra angående detta.

Vissa smörjer med fett/olja osv och tycker det funkar. Vissa ger fodertillskott och tycker det funkar.

Och vissa -det jag gör med min häst vattenbadar hovarna, dvs låter hästen stå med hovarna i vattenhinkar så att sulan suger upp fukten i hoven. Sen smörjer jag in hoven med olja för att förhindra fukten att tränga ut genom hoven igen. Detta har hjälpt på min häst!

Senast ändrad av en moderator:

Sulan var väl det som inte skulle smörjas, enbart trakt och hovvägg. Oljan förhindrar avdunstning av fukten från hovväg, och sulan suger upp ev fukt som finns att tillgå i varje fall på morgontimmen om hästen går ute. Annars kan man med fördel ställa hästen på ett vått/blött/fuktigt underlag.

Det låter klokt det du skriver. Men min hovslagare har sagt att jag även ska smörja sulan. Jag har inte frågat honom varför utan gjort som han sa till mig.

I min värld måste det ju bli att man stänger hoven helt, både från att ta till sig fukt men även släppa ut den. Finns det då ingen fukt alls i hornet, så verkar åtgärden värdelös.:crazy:

Min hovis, och många andra hovslagare jag träffat och pratat med har sagt allt utom sulan och inte vara knusslig med varken vatten eller olja/fett på hovvägg och trakt.

I min värld måste det ju bli att man stänger hoven helt, både från att ta till sig fukt men även släppa ut den. Finns det då ingen fukt alls i hornet, så verkar åtgärden värdelös.:crazy:

Min hovis, och många andra hovslagare jag träffat och pratat med har sagt allt utom sulan och inte vara knusslig med varken vatten eller olja/fett på hovvägg och trakt.

Håller med här, är vad jag också har fått lära mig.

Vår gammelgubbe har "fullblodshovar" och är just nu väldigt torr i sina hovar så vi fuktar och oljar sedan in dom. I vintras däremot så blev de nästan svampiga av all väta och fick då rekomendation av vår hovslagare att tjära sulan och nedre delen av hoven, upp till sömmarna ungefär. Märker en liten skillnad på om man håller efter och inte.

Jag håller med dig. Det verkar klokare.
(Jag minns när jag höll på med hästar när jag var ung. Då skulle man bara smörja sulan och fick absolut inte smörja hovväggen.)

Vilket av det du citerar menar du är fel?

Att inte smörja alls:angel:

Boj.

Det lilla dagg som existerar hjälper inte alls.
mina hästars sulor o strålar är stenhårda o torra.
när man har smort i hoven så sitter det inte kvar så länge- om hästen inte har djupa hovar förstås. tänker på slitaget mot vilket underlag som helst.

Smörjer kanske 1 g/ vecka bara.
sen jag började smörja under vintern behövs det knappt på sommaren- inga sprickor.

Våra hästar hade en sommar så pass torra hovar att det knarrade om dem när de gick, mitt sto lät som en gammal knarrig skinnsoffa och min hovis trodde bestämt att jag skojade med honom när jag ringde och berättade det.

Nåväl han infann sig med blixtens hastighet för att lyssna på mina inbillningar som han uttryckte det. Men inte var det en inbillning, knarrandet hördes tydligt. Då fick hästarna duscha hovarna på gräset under flera dagar, när överskottet hade runnit av på hovväggen oljades den in samt trakten. De fick gå kvar en stund för att hornet skulle hinna suga mer av fukten som fanns kvar i marken efter duschen. Efter ca 1 vecka och daglig behandling med detta slutade knarrandet successivt, och sen behövdes bara underhåll någon eller ett par ggr per vecka.

Det roliga var att man kunde tydligt se var i hornet fukten fanns, det fanns en klart mörkare parti/rand på hoven och den steg från dag till dag tills den nådde kron randen.

Jodu, det har verkligen med ömhet i hovarna att göra. Det märks nu då hovarna är så torra i det här extrema vädret.

Jag gör som andra här, duschar och smörjer, ej sulan. Men jag blöter självklart sulan också. Det gör skillnad för hur hästen rör sig på lite hårdare underlag, främst.

varför inte sulan- nu när det är så torrt?
titta hur hovatrycken blir i stallgången- äkta hovsvett:eek:

jag hade en häst förra sommaren som hafe hovar som sög åt sig vatten och var torra, det gick inte att sko han elelr nått.

jag smörjde 2 g. om dagen med ekol hovfett gjorde susen DIREKT

Det använder jag också, otroligt effektivt och drygt!

M-oaa

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 523
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka