Torra hovar.

attempt

Trådstartare
Nu när det börjat bli torrare i marken, varmare i luften och soligt väder ute har min hästs hovar blivit väldigt torra och lite spruckna.

Jag har läst olika teorier om det här med att pensla hovarna med olja eller fett, en del säger att man ska göra dte ofta, och en del säger att man inte ska göra det för att hovarna då blir beroende och ännu torrare.

Vad tycker ni?
Om ni tycker att man ska pensla hovarna då och då, vad tycker ni att man ska pensla med?

Sv: Torra hovar.

Det bästa rådet jag kan ge, med utgångspunkt från våra egna hästar, är att vattna hovarna vid tillfälle, vattna betongen där de står osv.
Detta har fungerat utmärkt för många av våra hästar, som till och med fick lite spänningar i sina hovar i fjol.
Min tanke är också att det är det mest logiska alternativet. Om hästens hovar saknar "vatten" eller hur man ska beskriva det, så är det väl också "vatten" som ska tillsättas.

Låt hästen stå med hoven/ hovarna i vattenhinkar en stund.
Det fuktar upp hovarna.

Vet inte om det kanske finns nåt husknep på nåt man kan tillsätta i vattnet som återfuktar och mjukar upp ytterligare..:confused:

När min mamma var liten använde de Torskleverolja, håller på å provar det på min häst just nu, annars har jag gett otaliga olika tillskotspreparat utan lycka.

Du kan se till att det är riktigt BLÖTT vid vattenkaret/hinken ute i hagen så den åtm då blir blöt om fötterna, sen kan du köpa filtboots ( finns iallafall på travshopar) och dränka i vatten och ha på hästen under natten

Hej Rebecca!
Jag har alltid använt vanlig matolja/raps/solros/oliv. under hovarna, det tar jag med en vanlig tvättsvamp och gnuggar in ordentligt med, gärna på kvällen så hästen får stå med det som en inpackning under natten, fungerar som handkräm gör för oss. Utsidan använder jag hovcreme som du penslar på, finns i vanlig hästbutik. Luktar lite åt tjärahållet, denna skall endast anv på utsidan hoven och motvärkar sprickor och uttorkning. Vanlig matolja kostar mellan 10-15 kr och håller en hel sommar, hovcremen kostar ca 70 kr för en burk och räcker länge.
Ett tips jag fick härom dagen...pensla hovarna med vanligt vatten och sedan pensla med matolja,det håller ca 2 dagar och kan användas både på utsida och undersida, tips av en distansryttare.
tillägg; om man ser till oss själva så är vatten uttorkande för hud och naglar, så mer vatten på torr hud funkar inte direkt som mjukgörande........och ständigt blöta fötter kan ge andra besvär som mugg, uppluckrig, spänningar odyl

Senast ändrad av en moderator:

nej men typ en nagel. ?

mina naglar blir jättedåliga när jag badar mkt osv.

skillnaden är ju att med filtboots el "vattenhål" att det är bara hornet som blir blött...det är ju lite skillnad om en häst ska STÅ i vatten en hel dag...bootsen torkar ju allteftersom

Det bästa rådet jag kan ge, med utgångspunkt från våra egna hästar, är att vattna hovarna vid tillfälle, vattna betongen där de står osv.
Detta har fungerat utmärkt för många av våra hästar, som till och med fick lite spänningar i sina hovar i fjol.
Min tanke är också att det är det mest logiska alternativet. Om hästens hovar saknar "vatten" eller hur man ska beskriva det, så är det väl också "vatten" som ska tillsättas.

Har samma erfarenhet. Brukar pensla på lite matolja ibland oxå när hovarna fortfarande är blöta. Då torkar de inte direkt igen. (har väldigt sandig hage).

Jag har samma problem med min häst, och har tagit ett rejält snack med min hovis om saken.
Blir så förvirrad av alla olika "skolor" som finns om torra hovar, så han fick enväldigt bestämma hur jag ska göra...;)

Jag ska blöta hovarna så ofta jag kan, gärna i vattenhinkar, men det går fröken tyvärr inte med på alltså blir det slangen varje dag.

Ett par gånger i veckan ska jag olja in kronranden med valfri olja. Jag knyckte den halvfulla flaskan med rapsolja som stod i skafferiet...

Helst ska jag även skaffa filtboots som hon kan ha i hagen när det är som allra torrast och varmast. Jobbar på det...

hovfuktare.jpg

min häst har gått på typ "sankmark" i flera år, där det varit stora pölar i hela hagen med tillhörande gyttjebad och det funkade inte på min häst. hoven blev istället mjuk och flisig och fick lätt "repor" mm.

då kanske du skulle kolla upp ev störningar i tarmen istället, men om dom blir torra av torrt väder så är bootsen outstanding, men dom kan ju ha andra problem som kommer inifrån vid dålig hovkvalitet

man kan även massera kronranden med t ex alosin för att bättra hovtillväxten, eller bara massera övht blir aldrig sämre.

jag har ägt honom i snart 10år och han har aldrig varit sjuk/mager osv, enda gången han är lös i magen är när vi är och tävlar... borde inte störd tarmflora etc visa sig på något annat sätt än bara hovar? han skos av utbildade hovslagare mm. det kanske inte går att göra nånting åt? :cry:

Det kan ju såklart vara genetiskt också, men ofta så finns det ju en anledning varför hovar inte är "normala"...men man får göra så gott man kan :D

om han går e in sankhage kan de ha me de att göra.. lera torkar ju upp hovarna.. vatten är det bästa men inte lera.. och alosin funkar jättebra.. de har jag använt på min häst..

Vatten torkar ut hoven och gör den porös. Att hästar får sämre hovar på sommaren beror på att den regnar mer inte att det är torrt. Juli är årets blötaste månad och det brukar inte hovarna tycka om.

därför skall vattnet tillföras från HOVRANDEN...hästar på bete får daggen varje morgon

Det skall inte tillföras bara underifrån, bara på hoven eller bara på hovranden....filtboots ÄR suveräna.

Sen kan dom ha brister på olika ämnen, problem med cirkulationen, genetiska saker osv osv, men vatten skall dom ha för fötterna iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?