Torra hovar.

Sv: Torra hovar.

Vatten torkar ut hoven och gör den porös. Att hästar får sämre hovar på sommaren beror på att den regnar mer inte att det är torrt. Juli är årets blötaste månad och det brukar inte hovarna tycka om.

Hur förklarar du då att min häst fick hur fina hovar som helst när jag spolat dem med vattenslang 15- 20 min VARJE dag i två månader? Innan hade hovarna spruckit sönder så det inte gick att sko för de var så torra...

Har läst någonstans att hovarna bara kan ta upp vatten underifrån... Men jag kommer inte ihåg vart så kan hända att det är fel...

därför skall vattnet tillföras från HOVRANDEN...hästar på bete får daggen varje morgon

Det skall inte tillföras bara underifrån, bara på hoven eller bara på hovranden....filtboots ÄR suveräna.

Sen kan dom ha brister på olika ämnen, problem med cirkulationen, genetiska saker osv osv, men vatten skall dom ha för fötterna iallafall.
Vad är hovranden:confused:

Det finns ny forskning på att man bör SMÖRJA in hovarna- just för att förhindra avdunstning.
om det är varmt o torrt så hjälper det inte med "fotbad" det dunstar bort fort.
Man kan blöta hoven "ut o insida" o sen smörja på- helst ett fett.-För att bevara fukten!!!!!

Allra bäst effekt har jag fått när jag har smort på vintern- vid stark kyla, som torkar ur hovarna lika mkt.
Det är det som har växt ner till sommaren som blir extra skört.

Är oxå uppväxt med att man inte ska smörja hovarna, utan att bada dem.
min hovis lärde om mig o vilken skillnad det blev.

för mkt vatten är inte heller bra. eftersom hornet gärna blir poröst av att bli övermättat- typ i höstas.

Två månaders daglig insmorning av hela hoven med vanlig matolja har gjort underverk med min ena hästs hovar. Nu vid senaste skoningen märkte hovis en tydlig förbättring. Hennes hovar har tidigare varit väldigt torra och "fnasiga", troligen pga att leran i vinterhagen verkar uttorkande.

Ja det e ett himla jobb om man har en häst med dåliga hovar.. Min häst hade väldigt torra och spruckna hovar. Och började olja in dom sen ett par månader tillbaka, och det har gett stort resultat

Något som är otroligt bra är att pensla på lite matolja på hovarna efter varje gång du har ridit. Det går snabbt och det är billigt istället för att köpa massa dyra tillsatser till din häst.
// Thea.

om han går e in sankhage kan de ha me de att göra.. lera torkar ju upp hovarna.. vatten är det bästa men inte lera.. och alosin funkar jättebra.. de har jag använt på min häst..

Han har gått på både sankmark, skogshage, sandhage, torr hård hage, ängshage mm och ingen skillnad förutom när det har varit mkt blött = sämre.

:Dvanlig hudkräm!typ helosan elr ngt!elr tjära!:love:bra bägge!smörj när du tkr de behövs!:Dlycka till nu!/Becca

Var mkt kritisk om du köper olika oljor på tex h*ks, en undersökning visade att många av oljorna mot torra hovar gav ett glansigt uttyck men i själva verket torkade dom bara ut hovarna, men vad gör väl det butiken får ju sälja ännu mer då :angel: Vi "blåögda" hästägare vill ju det bästa för vår 4fota vän..:D

Alosin är det bästa eller ren oliv/matolja.

Butikernas "special" är inte att rekommendera enligt mig...

som jag har lärt mig av min hovslagare, så svettas dom sjukt mycket om hovarna-mer om det är varmt. därför blir det fuktiga märken på betonggolven från hästarna när det är sommar. han säger också att man ska pensla på typ matolja för att "täppa till porerna" på hovarna,så att dom inte svettas allt för mycket-det är då hovarna börjar torka i ut.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna