torra hovar i varma sverige!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Prestige_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 7 212
Sv: torra hovar i varma sverige!

En i vårat stall har filtboots ( gråa) som hon har i vatten under dagen och sätter på hästen under natten . Tycker att det verkar fukta hovarna bra . Tror att dom säljs på travavd. i hästbutik

Vatten löser inte fett. Pröva hälla lite fett i ett vattenbad.. Tvål, shampo och lösningsmedel löser fett. Det är därför man blir torr i hyn när man tvättar sig ofta..

Hej å hå, en gång till...
Enligt veterinär Ola Wattle som forskat i ämnet så fuktas hoven inifrån inte utifrån, han rekommenderar olivolja på hovens utsida.

Prova att söka på t ex google efter Ola Wattle, han skriver mycket om sin forskning kring bl a hovar.

*Knapplån*

Bara en fundering:

Om det är torrt och varmt ute, blir det inte hårdare i backen då? Om hoven är torr, så är den oftast hård också. Borde inte en torr hov klara av nötning på hårt underlag bättre än en fuktig, mjuk hov på samma underlag?

Och i vått väder när hovarna är mjuka, så nöts de ändå på det mjuka, fuktiga underlaget?

Bara en teoretisk tanke...

jag har på Olivolja både på sulan och på hovvägen märkte skilnad redan andra tagen.

Vatten kan måste komma innifrån, vad jag har hört och enligt hovis och f.d hovis(som är en av sveriges bästa, forskar mkt etc) så är det allra bästa enligt senaste forskning vanlig matolja. Den torkar INTE ut hoven eftersom oljan inte tillför fukt, bara håller kvar den fukt som finns.

Inte mina heller, trotts att de ligger i blöt i stort sett, en hel arb,dag + att de får handsprit i massor, så har jag starka långa hårda naglar, som inte spricker...men ja visst ja, jag smörjer ju oxå så dom..;)
Inte min häst heller....utan att jag tillför vatten, mer än den som de får via dagg och invändigt....penslar m fodertran ytan runtom (ej under, där man inte skall täppa igen)och hon har mkt fina hovar (blöta), enl hovis...trotts 1,5mån torka...:love:

Senast ändrad av en moderator:

fodertran, olivolja och vatten, det är vad som fungerat på mina hästar... nu ger jag även vitamin H. som min veterinär säger ska vara bra mot ut torkade hovar... inget jag kan, men testa går ju alltid... man testar nästan vad som helst nu. det är så tråkigt när skorna sitter högst 4 dagar..

*knapplån*
Håller med Kenneth till 110 procent. Det enda vatten gör att hornet blir lite mer elastiskt och väldigt poröst - motståndet mot förslitning blir mycket sämre även om det märks mest på barfota hästar.

Som Kenneth påpekar så de absolut starkaste hovarna i ökenländer. Deras hovar är som ren granit och då kan de vara glada om de får en torr kvist att överleva på. Har varit med om att man ställt hästarna i vattenbad en halv dag innan man skall verka för att göra det enklare för sig. Kan man ju tänka på när vi här i sverige håller på med all världens tillskott och fotbad och bioton och hovstärkare och allt vad det är...

Summa summarum: det är inte mycket som hjälper i detta vattensjuka land..

heej! NU när det är så varmt ute så torkar hovarna lätt. Nån som har lite tips om vad som är bäst att smörja dom med? hovkära, hovolja , hovfett ? o.s.v,. kom med bra tips!

Tjära torkar ur hovarna ännumer och de flesta hovsalvorna innehåller tjära. En sak man kan göra är att ställa fötterna i vattenbad en stund (hink om man kan, bäck eller sjö tex). Själv sprejar jag hovarna med vatten också, och det tycker jag funkar bra. Strålen och ballarna är mjuka och fina trots den här hettan.

Senast ändrad av en moderator:

man ska absolut inte smörja hovarna med något. det torkar ut dem ännu mera, och själva fettet gör så att det typ naturliga vattnet inte kommer in i hoven. Min hovslagre blev näligen arg på mig för två år sen när jag hade köpt tre olika och frågade vilken som var bäst.

Jag använder Olivolja till min häst o jag tycker att det går jätte bra med det ;) . Men man ska nog vara lite försiktig så att man inte torkar ut hoven genom att sätta på oljan för ofta.Har också hört (bara hört!)
att om man spolar av hästens hovar och sedan släpper in den på ett tort spån underlag så spricker hoven lätt om hästen har dåliga hovar :grin: .

Hmm angående diskussionen om huruvida vatten torkar ut hovarna och paralleller till människans naglar så har jag själv märkt att när jag smörjer in mig med olja efter duschen så blir naglarna starkare!!!

Vidare så läste jag någon gång att det inte hjälper så mycket att smörja på redan trasiga delar av hoven, men att det däremot förebygger att hoven går sönder i framtiden om man smörjer in den översta delen av hoven precis där det nya växer ut, någon som kan bekräfta?

jag har också hört detta att man kan smörja in vid kronranden eftersom det då går ut i hela hoven sen...

Jag använder Olivolja till min häst o jag tycker att det går jätte bra med det ;) . Men man ska nog vara lite försiktig så att man inte torkar ut hoven genom att sätta på oljan för ofta.Har också hört (bara hört!)
att om man spolar av hästens hovar och sedan släpper in den på ett tort spån underlag så spricker hoven lätt om hästen har dåliga hovar :grin: .

Spånet suger ju upp fukt väldigt bra. Så i sånnafall suger det upp all fukt som precis sprutats på hoven och kanske mer därtill?

låt hästarna vara ute på nätterna, för då får dom åtminstone fukt då det är dagg ute. smörj sedan med matolja. det har fungerat alldeles utmärkt för mina hästar.

hur använder du grönsåpan? blandar du det i vattnet ? spolar du av det efteråt eller låter du det sitta kvar och torka med hoven?
det låter mycket intressant för såpa är ju väldigt återfuktande. Har börjat smörja mitt läder med såpa, jag torkar bara av det efteråt så är det smidigt och fint. inget läderfett behövs..

vad gäller ökenhästarnas hovar så är det ju bra att dom är hårda. men har man en häst med torra spruckna hovar där sömmen inte vill sitta kvar så hjälper det definitivt inte att hålla dom torra. jag tror på det naurliga urvalet, de ökenhästar med dåliga hovar överlever itne, här så avlivar vi sällan en häst för att den har dåliga hovar. Vi kämpar med våra oljor och vatten istället... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 164
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 804
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
329
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 678
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka