torra hovar i varma sverige!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Prestige_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 7 212
Sv: torra hovar i varma sverige!

Det skulle inte kunna vara så att hovarna är så torra i år pga att vi har haft ett extremt blött fjolår? De har gått i sina leriga hagar, och nu när de torkar, torkar oxå hovarna. Som någon sa att vatten är bara blött till det torkar, sedan är fettet borta. De extrema mängderna fukt har alltså torkat ut hovarna!!!???????
Tror oxå på vattenbad och sedan olja som binder kvar fukten.

nej men jag tror nog att utbildade hovslagare vet bäst i denna frågan...

Det håller jag med om.... men de säger inte samma sak. De jag pratat med säger no, no till olja på hovarna. Enbart ok i kronranden.
Det jag lärt mig är att hoven ska kunna andas och det kan den inte om man kladdar och täpper till med olja eller fett.
Men sen har jag bekanta vars hovslagare säger annat. (enligt dem i alla fall)
Men jag litar på min egen hovis och har inga problem med hästarnas hovar.

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen. Vatten gör att det blir blött och sedan torrt. Om vatten fuktade så rekommenderar jag er att skölja håret i vatten för att tillföra fukt. Eller stoppa era nariga händer i vattenbad för att tillföra fukt!!!?? Vatten torkar ut hud, hår och hovar. Det är en jäkla skillnad på att blöta ner något och att tillföra fukt. När ska denna missuppfattning försvinna?? Fetta in hovarna på era hästar så skyddar ni hovarna. Om ni tänker efter så torkar vatten ut allting efter det att det torkar.

Man kan ju fundera på varför veterinärer och hovslagare givit mig följande kommentarer när jag berättar att hästarna dricker ur en sjö i sommarbeteshagen. (och går alltså ner i vattnet när de dricker)

"Åh, inte konstigt att de aldrig har problem med hovarna om sammaren"
"Det finns inget bättre för hästhovar!
"Det är bra för hovarna det"
"sjö i hagen är idealiskt"
;)

*KL*

Har i många år gjort på samma sätt, och de flesta hovslagare jag har haft har rek just det, ingen har haft synpunkter emot det.

Tillför hovarna fukt, dvs vatten. Sen olja ovanpå, och ingen skum hovolja, utan vanlig simpel vegetabilisk livsmedelsolja (jag kör med raps).

Oljan gör att fukten hålls kvar bättre. Vid inte så hypertorr sommar räcker det att olja för att hålla kvar, men sådan här extremtorr så är det bättre att vattna först och olja sen.

För MYCKET vatten är inte bra, lika illa som för lite. Och det som torkar ut händer t ex, är FÖR MYCKET vatten. Man får inte nariga, torra händer av lagom med vattenkontakt/fukt.

*KL*
jag använder för övrigt kokosolja! finns på hälsokosten. Använder den själv att steka i, i håret som inpackning, på kroppen när jag är narig. har fått stenhårda naglar (skivade sig alltid förut). Dessutom innehåller det ämnen som ger uppiggande effekt för kroppen. så jag har det även i te/kaffe (smakar ingenting, man får bara jättesmidiga läppar efteråt)
tycker att hovarna ser hyfsade ut sen jag började med detta. nu har hon visserligen tappat en bakdoja precis men hon stampar ur sömmen på somrarna... :/

jag fick inget svar på hur grönsåpan används på hovarna, nån som kan svara?

...och jag masserar in det i kronrande samt har tunt lager på hela hoven och lite mer där det är sprickor...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
329
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 673
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka