torra hovar i varma sverige!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Prestige_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 7 212
Sv: torra hovar i varma sverige!

Om ni tror att vatten är svaret på torra hovar så har jag bara en fråga. Varför har ni problem med just torra hovar????? Ja, självklart kan man jämföra hud, hår, naglar med hovar. Skulle ni lägga era spruckna, torra händer i vatten för att tillföra fukt????!! Självklart måste man smörja in dom.

Vad dricker du när du är törstig?? Vatten? Precis vad hovarna vill ha med.. Efter vattenbad så penslar du på lite matolja under hovarna, på sulan, ovanpå gör ingen nytta.. Hovfett täpper till porerna där fukten ska in och hovarna blir ännu torrare.

Vatten torkar inte ut hovar..

Senast ändrad:

Att deras hovar är hårda är jätte enkelt.. Har du försökt att verka en torr hov någon gång?? Det är som att sätta klingan i en sten.. Torra hovar blir hårda och istället för att bli flexibla så när dom blir utsatta för stenar coh vasst underlag så går dom sönder..

Att våran hud behöver fukt och fett när den är torr beror på att huden lever, hovar är av samma material som vårat hår och naglar (dött material..) När naglarna på oss är torra är dom hårda och flagar sönder vid belastning och när man badat så mjuknar dom..

gloom_ skrev:
nej men jag tror nog att utbildade hovslagare vet bäst i denna frågan...

Jag bor ihop med en så han vet nog oxå bäst.

Jag har inget problem med torra hovar. Jag har tillfört vatten.

Like I said, jag har pratat med minst 4 utbildade hovslagare som säger att vatten är bra. :cool:

Matolja/annan olja skyddar btw hovsprickor mot bakterier och så, alltså att det kommer inte in lika mkt skit.

vi fick tips av våran hovslagare att köra med fiskojla (fodertran) men vi fick höra att dom kanske skulle sluuta sälja det.... :( men men, vi får väl se om dom gör det för det funkar jättebra.

ok, då förstår jag ... men man kan ju iaf jämföra våra naglar med hästens hovar..för det är ju nästan samma sak..

till mul:
visst när vi har våra naglar i vattnet så blir de mjuka men du vet väl om att vatten tar bort vårat eget skyddande "fettlager" eller vad man ska kalla det, så sedan när naglarna har torkat så blir de torra. kanske inte direkt men de blir... så om man nu ska göra vattenbad så måste man tillföra fett el. något efteråt..

Mina naglar blir aldrig torra/spröda av att jag badar mycket.

gloom_ skrev:
ok, då förstår jag ... men man kan ju iaf jämföra våra naglar med hästens hovar..för det är ju nästan samma sak..

till mul:
visst när vi har våra naglar i vattnet så blir de mjuka men du vet väl om att vatten tar bort vårat eget skyddande "fettlager" eller vad man ska kalla det, så sedan när naglarna har torkat så blir de torra. kanske inte direkt men de blir... så om man nu ska göra vattenbad så måste man tillföra fett el. något efteråt..

Jag förstår inte hur vanligt vatten ska kunna ta bort ett fettlager?
I så fall, varför använder man då schampo och tvål?

tvål återfuktar väl...och man använder väl inte bara schampoo utan balsam sen också..el? använder man bara schampoo så blir ju håret jätterisigt..
och nu menar jag under en längre tid..du kan ju se tex på huden när du badar..i början rinner ju vattnet nästan bara av huden medans efter en stund när det skyddande lagret har försvunnit så blir man "skrynklig" och vattnet går in i huden. du kanske aldrig har diskat speciellt mycket för hand men folk som gör det får otroligt torra händer och måste smörja in dom hela tiden...det är ju därför man aldrig ska blöta händerna för mycket på vintern och inte slicka sig för mycket om läpparna (fick jag iaf lära mig när jag var liten:) )

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
jag lägger ner...om ni nu tror att enbart vatten kommer att återfukta era hästars hovar så får ni väl köra på det då (visst dom kommer bli blöta men det är inte samma sak)...men tänker man logiskt så funkar det inte...

Det är ju konstigt att du har mer rätt än utbildade hovslagare?

Jag har hört från lika många hovslagare att det är olja som gäller, man kan inte lita blint på vad andra säger oavsett hur "välutbildade" de är.

Jag håller helt och hållet med Kenneth.

Fukten i hovarna ska komma inifrån, en nyverkad hov ger ett fuktigt avtryck efter sig på plant underlag. När man oljar/fettar in på annat sätt så förhindrar man att hovens naturliga fukt avdunstar i torkan.

malu

Hela nageln är inte död vävnad, det som sitter mot huden lever. (det är vad jag har hört iaf)

Hej!!!

Jag kör med vatten och vanlig grumme grönsåpa varje dag när det är så här torrt. Min ena häst har jättestora problem med torra och spruckna hovar, detta fungerar utmärkt. Det fuktar och håller kvar fukten.

Detta har rekommenderats av min hovslagare med mycket goda resultat :rofl: :banana:
Och varannan dag penslar jag med nån "hovolja"...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 164
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 805
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
329
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 678
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka