torra hovar i varma sverige!

P

Prestige_

heej! NU när det är så varmt ute så torkar hovarna lätt. Nån som har lite tips om vad som är bäst att smörja dom med? hovkära, hovolja , hovfett ? o.s.v,. kom med bra tips!

Sv: torra hovar i varma sverige!

Läste i en tidning att man helst inte ska smörja med något alls för det kan torka ut mera utan man skulle ställa hovarna i vatten tills de hade "sugit" klart!! alternativt om du har hästarna i närheten av en sjö så du kan bada hästens fötter!

Lycka till!

Smörj in hovarna dagligen med matolja. Hovvägg, sula, stråle. Då bromsas avdunstningen upp.

våran häst brukar stå i fotbad:)

Hovtjära är det sista du ska använda nu om den inte har bärrandsröta eller annat. Hovtjära torkar ut hoven.

*knapplån*
om vatten nu torkar ut hovarna varför rekommenderas då vattenbad?:eek:
bara undrar...

Senast ändrad av en moderator:

Prestige_ skrev:
heej! NU när det är så varmt ute så torkar hovarna lätt. Nån som har lite tips om vad som är bäst att smörja dom med? hovkära, hovolja , hovfett ? o.s.v,. kom med bra tips!

Vatten:smirk:

Gjorde ett "hovbandage" av uppblött bomull som jag satte fast med Co-Flex. Lät sitta på ett par timmar och fortsatte att bara blöta hovarna vid ex. rykten.

Hade jag haft tillgång till en spolspilta med kant så skulle jag fixa hovbad.

Jag trodde att vatten återfuktade?

Jag har iaf alltid använt vatten till torra hovar, och dom har fixat sig. Nu har dom inte vart supertorra, men torra iaf.

vatten till torra hovar är rätt :angel: iaf vad jag hört

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen. Vatten gör att det blir blött och sedan torrt. Om vatten fuktade så rekommenderar jag er att skölja håret i vatten för att tillföra fukt. Eller stoppa era nariga händer i vattenbad för att tillföra fukt!!!?? Vatten torkar ut hud, hår och hovar. Det är en jäkla skillnad på att blöta ner något och att tillföra fukt. När ska denna missuppfattning försvinna?? Fetta in hovarna på era hästar så skyddar ni hovarna. Om ni tänker efter så torkar vatten ut allting efter det att det torkar.

Jag säger som jag sa lite högre upp; Har använt vatten till torra hovar på mina hästar, och det har funkat.

Hur ska hovfett kunna funka på torra hovar? Folk säger att det minskar avdunstingen av fukt från hoven. Okej, de kan jag tänka mig. Men hur ska hovfett kunna minska avdunstning, när det inte finns något som kan avdunsta?

vattenbad och sen någon olja på så att vattnet hålls kvar i hovarna längre

det har jag faktiskt också hört, att man ska ha hovolja el hovfett på, men aldrig att man bara ska ha vatten...för tar inte vatten bort det "naturliga fettlagret"?

Vatten: bra, men de måste stå så jäkla länge för att det ska tränga in.

Fiskolja/omega3olja är superbra. :bow: :love:

Dom starkaste hovarna i världen har hästar som finns i varma klimat. Arabhästar i arabvärlden och mustanger i nevadaöknen har bland dom hårdaste hovarna i världen. Dom står inte i vattenbad. Man ställer hovarna i vattenbad när man vill luckra upp dom så att dom lättare går att verka. Som sagt, alla som tror att vatten tillför fukt behöver ju aldrig smörja in sig efter duschen eftersom dom tillfört huden och håret fukt???!! Vatten är bra att dricka, där gör det mest nytta. Både för häst och ryttare. En helt ovetenskaplig undersökning som jag gjort visar att dom mesta problemen med hovar har folk som just tror att vatten är lösningen för torra hovar.

Jag har hört detta från minst 4 utbildade hovslagare. Varav en på Strömsholm och en på Ulltuna. Tills vidare tror jag på dem.

Jag smörjar mig inte efter duschen eller badet i forsen. Och inte är jag torr för det.

Men så kan man ju inte jämföra hud med hovar det inser du väl själv hoppas jag.

nej men jag tror nog att utbildade hovslagare vet bäst i denna frågan...

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
302
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: skiesabove
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31