Torr nos och trampdynor

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 6 443
N

nathalieuhlan

vi har en liten 14 årig golvmopp hemma, och hon har otroligt torr nos, bara uppe på lixsom >,< samma med trampdynorna.. och nosen är typ som " vårtor" för den är så torr..

Vet ni varför det kan vara så? :confused: och/eller vad man kan göra för att det ska försvinna lr minska? Kan det ha och göra med åldern?

Sv: Torr nos och trampdynor

Trampdynorna är väl bara att smörja med tassalva, nosen vet jag dock inte riktigt...

Är det nåt problem för hunden att nosen är torr. Tex är den fnasig så han får sprickor? då kan du ju säkert smörja in den med nåt typ oliv olja. Annars är det nog som det ska. Nosen är torr tills hunden slickar på den lixom:)

Nosen kan ju tyvärr bli torr av överdrivet slickande med..

Jag hade vanligt hederligt vasselin på nosen på en av frallorna här hemma, det stänger in funkten som redan finns i nosen och den blev jätte fin på bara några dagar.
Den nosen var torr och hade som flagor längst upp, men det försvann jätte fort! Mer olja i maten(henne var det helt okay på, en vältränad vovvsing) och framförallt se till att hunden dricker tillräckligt mycker, vätska är ju jätte viktigt för hela systemet i kroppen.

Fukten kommer ju inifrån, det är en gammal hund som kanske inte tar upp fett på samma vis som tidigare?(fråga?)
Så en släng av majsolja och laxolja över maten varje dag kanske vore något att testa? + lite vaselin på nosen för o se om det fungerar?

Ja så kan det säkert vara:) Det finns dock de som lever kvar i en gammal föreställning om att nosen skall vara kall och fuktig annars är hunden sjuk ;)

Min hund blir torr längst uppe på nosen, jag brukar smörja lite med nån hudkräm. Men jag tror inte att det egentligen är någon fara.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Redfox
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
914
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 577
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrsnack nummer 18