Torr lusernpellets..?!

nexxa

Trådstartare
Jag har ALLTID blött ner lusernpelletsen då jag vet hur mycket det sväller. Men pga hästar som inte gillar 'kladdet' har jag bytt till lusern hack. Men igår fick jag via en person höra att hon pratat med en stor leverantör om att deras häst inte äter när det är blötat och de säger att man inte behöver, utan kan ge det torrt. Är det inte helt galenskap? Någon som gör så? :eek:

Sv: Torr lusernpellets..?!

Är hästen riktigt bra på att tugga och får grovfoder en stund innan så minskar ju risken. Men den finns ju ändå där... Men jag vet folk som ger torra pelletsar, men det är ju deras val. Själv ger jag inte pelleterat öht nu.

Jag ger alltid blötlagt, men olika fabrikat sväller olika mycket, så det är möjligt att det finns någon sort som sväller såpass lite att det anses ok att ge torrt. Jag vet att de som har letat info om man kan ge lusernpellets torrt eller inte fått olika svar.

blanda med annat foder så tuggar hästen mer och utsöndrar mer saliv, mindre risk för foderstrupsförstoppning..

hur pass mycket ogillar hästen vatten i maten? och blötlägger du långt före eller precis när hästen äter? ger du pelletsarna direkt i krubban, häller på vatten sekunden efter och hästen äter en sekund efter det så kan du ju fortsätta ge med vatten om hästen äter då..

annars fungerar ju lusernhack bra, ge det i en murarbalja om det är mycket hack du ger..

jag låter alltid min pålle (en av dom) äta ordentligt med hö innan så han börjar bli mätt sen blandar jag de med betfor precis innan han ska få det då sväller det lite dock inte så d eblir gröt för då äter han det ej. han vill ha lite motstånd. skulle ej våga ge de helt torrt.

Jag har en kräsmagad som vägrar äta det blött så han får det torrt och han lever och mår bra ;)

Man kan ge torrt..

Inte större risk för foderstrupsförstoppning än annat foder.

Jag skulle nog vilja påstå att risken är större..när jag blötlagt lusernpellets sväller det minst 3 ggr så mycket..!

mina hästar har fri tillgång på grovfoder i hagen och de får 2-3 kg lusern när de kommer in, och eftersom de inte är hungriga då så äter de lungt o fint, aldrig fått foderstrupsförstoppning, däremot vet jag många hästar som fått det av att man har för mkt vatten!

men så är det inte..

Lucernpellets får de tugga ordentligt och det bildas massor med saliv,
som följer med ner i magen.. så de sväljer det inte torrt.

Det är större risk att få foderstrupsförstoppning av torr havre som
de vräker i sig utan att tugga.

På kraffts hemsida står de att de rekommenderar att man blöter.. men tydligen inget måste.

Min åsikt är att man ska blöta det och fodra i golvhöjd. Både pellets och hack. Jag tror att det sistnämda är det viktigaste. Alla mina krubbor sitter lågt av den anledningen.

Jag har en kräsmagad som vägrar äta det blött så han får det torrt och han lever och mår bra ;)

Samma här,jag har två stycken som vägrar äta det annars och jag har aldrig märkt några problem med det,men så har de fri tillgång på foder ute så de är inte hungriga när de kommer in.

Min åsikt är att man ska blöta det och fodra i golvhöjd. Både pellets och hack. Jag tror att det sistnämda är det viktigaste. Alla mina krubbor sitter lågt av den anledningen.
blöta hack? varför? det sväller ju inte ett jota..

Jag hade aldrig vågat ge torr lusern.
Min sort sväller iaf MINST det tredubbla, säkert ännu mer.
Om jag jämför med krafften som mest grötar ihop sig i blött tillstånd.
Jag blöter lusernen OCH ger den tillsammans med betfor.
Ger aldrig torr mat, ja förutom höet då.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 403
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 233
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka