Lokkur

Trådstartare
Hej! Min islandshäst har jätte torr hud, även nu på vintern, och jag har inte direkt provat så många shampon än, pg.a att han är livrädd när man badar honom:rofl: men i vilket fall har ja prövat för torra hudar och kliande hudar de här prob shampo te.x har jag provat men inte fått så mycket resultat, men hann inte tvätta honom så många gånger som de stod, men ja såg ingen skillnad på honom, så om ni vet något bra shampo svara gärna:bow:

Sv: Torr hud

Sluta du att tvätta hästen ett tag så ska du se att problemet löser sig av sig självt.

Att schamponera en ullig islandshäst så här års är nog ingen hit. Den torkar så långsamt.
Men prova att ge den ett par msk linfröolja/dag i fodret. Det kan göra susen för en "torris". Det kan hjälpa mot både mjäll och eksem.
Jag ger det året om till min eksemhäst och hon blir stadigt bättre för varje år.

Är han torr runt mulen och ögonen är helolosa din bästa vän :love:!

Min medryttar polle har haft super torr hud på mullen, men nu är den så mjuk :love:! Efter två insmörjningar märker du skilnaden :D .

Mvh
Emma

Att schamponera en ullig islandshäst så här års är nog ingen hit. Den torkar så långsamt.
Men prova att ge den ett par msk linfröolja/dag i fodret. Det kan göra susen för en "torris". Det kan hjälpa mot både mjäll och eksem.
Jag ger det året om till min eksemhäst och hon blir stadigt bättre för varje år.
Nej klart ja inte tvättar honom nu, gör ju bara de på sommaren, men vill vara förberedd nu innan sommaren. Jaså linfröolja! Ja de kan man prova, tack=)

Är han torr runt mulen och ögonen är helolosa din bästa vän :love:!

Min medryttar polle har haft super torr hud på mullen, men nu är den så mjuk :love:! Efter två insmörjningar märker du skilnaden :D .

Mvh
Emma
Nej han är bara torr "under" pälsen, han ahr mycket mjäll och stöv plus att han vill gärna klia sig på sommaren både svans och man, och ja använder exem täcke på honom (mest för alla knott och flygor) men han är fortfarande väldigt torr=/

Jag skulle testa att ge linfröolja eller liknande, schamponering brukar inte hjälpa mot torrhet... Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 050
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 060
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka