torr hårbotten i manen?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Hej, idag när jag kollade i min pålles hårbotten i manen så var han helt rosasmulig (är skäck, det var alltså på det vita). brukar det se ut så om huden är rosa under, eller är han irriterad? göra nåt?

har aldrig gått in och kollat i manen tidigare då han har så mkt/lång man.
han hade det på flera ställen, det är alltså inte täckersskav..

Sv: torr hårbotten i manen?

Hej, idag när jag kollade i min pålles hårbotten i manen så var han helt rosasmulig (är skäck, det var alltså på det vita). brukar det se ut så om huden är rosa under, eller är han irriterad? göra nåt?

har aldrig gått in och kollat i manen tidigare då han har så mkt/lång man.
han hade det på flera ställen, det är alltså inte täckersskav..

Prova att kleta i lite parfymfri handkräm med aloe vera/ olivolja i, hästen kanske är lite torr i hårbotten p.g.a. vädret?

Tvätta med Hexocil. Det är bakteriedödande och brukar vara väldigt bra mot kliande eller irriterade hårbottnar. Min häst är också skäck och på den vita delen av manen blir hon irriterad i botten ibland (och kliar av sig manen) När jag började tvätta med Hexocil och emellanåt smörjer med Aloe Vera gel har det hållit sig borta helt och hållet. Har tvättat manen 2 gånger sedan sommaren.

Jag har varmvatten så det är lättare då, men koka upp varmvatten och använd hink så går det bra.

Min häst har haft skorvigt i manen och även svansen, har kliat lite.
Han var dock undernärd när jag fick honom.
Veterinären sa att det var svamp och man kan bada i hexocil lr Virkon S. Men jag har inga bad-möjligheter (inget varmvatten) så då fick jag tvätta med jodopax. Blev superbra :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: The Beast
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 017
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka