Torkade brännässlor går de att köpa?

H

Havregryn

Vet ni om det går att köpa torkade brännässlor?? Växer så pass lite av dem runt mig.
 
VA? då måste du bo bland betong!!! vi har hur mkt som helst!!
:D
Du får gärna komma och hämta!!! :bump: :bump:
skämt och sido... jag köpte torkat från en kvinna i skåne, kommer inte ihåg vart.... men jag kan kolla upp hennes telefonnummer och mail.
 
här uppe är det ännu för kallt, dom har inte börjat växa.. och behöver ca 10 l, och de tar ett tag att samla..
 
Nu blev jag jättenyfiken :o, vad är nässlor bra för?
En annan har ju hela åkraf fulla, kanske man skulle ge sig ut och plocka och torka.
 
Oj fasen. Och jag ska riva upp mina i hagen i kväll. Har övervägt torkning, men vi får se.
 
det fanns en tråd om det för inte så länge sen.
Jag har plockat och torkat, så det är bara på med handskarna och ut och plocka :)
 
du får gärna komma dit jag bor och plocka :D,dom finns överallt och jag hatar dom!
Fast bra för bronkit hästarna är dom iaf,lite nytta
gör dom jävlarna.
 
Dum fråga men varför ger man nässlor? Har aldrig gett mina det. Här finns mängder så det är bara till o plocka om ni skulle behöva
 
"Vi" (jag och Evis) var ute med lien idag och slog ned en massa. Som ska ligga ock torka ett tag och sen ska de i en lövkorg och torka resten.

Eller ja jag sa knappast ta åt mig "äran" för det var Evi sosm skötte svingandet av lien. Mycket roande att stå och se på...fast jag hade knappast gjort det bättre själv. :rofl:
 
innehålelr många bra ämnen, järn t ex...
mankan ge i förebyggande syfte mot fång eftersom de är blodförtunnade... och fång är liknande blodproppar i hoven. (enligt mina lärare i Tenhult när jag gick där 99/00)
 
Okej alltså har hört amssa om dte här emd nässor att dte är bra osv. Men är dte bara för att förebygga fång som man använder det? Lr till nåt mer?

Hur länge ska dte torka?
Ska man ge dte året runt eller endast vår/sommar/höst?
Hur torkar man?
Hur mycket ger man varje dag?
Finns dte färdigtorkade att köpa?
Typ bryter man sönder nässlorna när dom torkar elelr ger man dom hela?

tacksam för svar!
 
var har du hört om att det inte är bra att ge hästar nässlor???????????? :confused:

komemr inte ihåg precis allt vad man kan ge nässlor för, men det står i hästägarens örtabok.

visst finns det färdigtorkade att köpa. du kan få en email och ett telnummer av mig om du vill köpa örter i sverige.
läs tråden ge brännäslor?
 
nu har jag kollat upp om nässlor:

samlas in helst runt blomning, använder delarna ovan jord.
egenskaper: urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen.

Användning: nässlorna är rika på vit C, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer. därför är nässlor ett bra stärkande meddel på våren, med blodrenade egenskaper och förmåga att öka kroppens resurser. lämpligt vid anemi (blodbrist), eftersom nässlan ger både järn och vit C(som gör att kroppen kan tillgodogöra sig järnet). nässlor stimulerar cirkulationen, vilket är en stor fördel vid besvär som fång, reumatism och artrit.
man kan tvätta hästens man och svans med en tvättläsning av nässlor. när du ger nässlor i fodret får hästen ofta "välmåendefläckar" i hårremmen. ofta växer nässlor i hagen men hästar rör inte dem. skörde nässlorna och låt dem vissna i solen så att de inte "bränns" längre, hacka dem och blanda i fodret. du kan också lägga de vissnande nässlorna i hagen så att hästarna kan mumsa i sig när de vill. kom ihåg att nässlor är blodrenande och stärkande. vissa hästägare tycker att ett tillskott av nässlor livar upp hästen ordentligt!

disering: 20-30 gram hackad, torkad nässla dagligen.

denna texten kommer från "Hästägarens Örtabok" av Hilary Page Self
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 200
Senast: hollypolly
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 988
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp