Torkade Ärtor

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare My Tonic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 504
M

My Tonic

Hej,

Jag såg igår på L*ntm*nn*n att man kan köpa torkade ärtor att ge hästar.

Är här någon som fodrar era hästar med det?
Varför ger man det?
:bump:

Sv: Torkade Ärtor

Först - manFÅR skriva Lantmännen :idea: och andra företagsnamn, det är ingen skillnad om man skriver det med eller utan "dolda bokstäver", det gör det bara svårare att läsa.

Sen, för många år sedan (typ 20) hade jag en häst som fick helhavre med ärtor inblandat, tror det var ca 20 volymprocent. Det funkade alldeles utmärkt och hästen såg välmående ut.
Skälet till att hon fick det var dock att det var det enda som fanns på gården och det gjorde mig inte så mkt eftersom hon var svårfödd...
Ärtor innehåller ganska mycket proteiner, tabellvärdet i "Utfodringsrekommendationer för häst" är 11,1 MJ och 176 g smb rp.

Ok, jag var lite osäker, ifall det räknades som reklam.

Så ärtor är bra för svårfödda hästar...?

Då tar jag med mig en säck nästa gång, då fullblod kan vara lite tunna....
Tusen tack för hjälpen!

Förresten, hur mycket rekommenderas då?
Är det några stora mängder?

Blev lite nyfiken, eftersom vi har ett arabsto inackoderat som har svårt att sätta hull, hon har tydligen alltid varit mager (ja man ser revbenen o höftknölarna sticker ut), hur jag än fodrar henne så går hon inte upp ett gram, inte ens på betet. Idag har hon så gott som fri tillgång på hösilage 20kg med ts på 65%, får 3kg Lusern, 2kg havre o ½kg betfor, detta blir en kvot på 12 om jag inte minns fel (inte jag som räknar foderstaterna). Hon är modell äldre o rids inte, tänderna kollades senast strax inan jul o då vart det inget fel på dom iaf, träckprov är taget.

Ägaren har dock haft hästen i 12 år o hon har alltid sett ut så här, det kanske är en häst som bara inte går att få i hull, men hon ser för :devil:ut

Helt ovetenskapligt och en gång och här två är ingen gång, men jag vet att vissa reagerat just på ärtor och fått kolik.

Då ska jag undvika ärtor till vår inackodering eftersom hon har väldigt lätt för att få just kolik

Angående din inackordering. Som då tydligen alltid är mager, har bra tänder och är känslig i magen. Är hennes mage kollad? Hon kan ju ha allt från magsår till fickor på tarmarna, med de symptomen. En tanke bara.

Ägaren säger att hästen är genomkollad innan hon kom till Sverige för drygt ett år sedan. Ägaren kommer från Danmark o tog med hästen hit när hon flyttade. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om denna häst, för hur man än fodrar så går hon inte upp i vikt. Jag är dock inte helt övertygad om att tänderna är OK, för när vi kände den i munnen så skar sig kompisen på fingrarna, men veterinären säger att det inte är nått fel på dom iaf. Ägaren är dock lite svår för det ska helst inte kosta nått:mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
641
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka