Trådstartare
tex skivade morötter å äpplen i ugn. Ja de va en tanke som slog mig när jag läste om en tråd om hästgodis, har någon testat om hästarna gillar de?? det måste väl vara lätt att slänga in i ungnen å vips så har man jättebilligt hästgodis, men hur många grader å tid tar det för "godiset" att torka i ugnen :banana: :banana:

Sv: Torka

Det lät ju jättesmart! :banana: Måste prova direkt! Får ta ut dom när de ser lagom klara ut ;)

För ca 10 år sedan hade en kompis till mig ett importföretag..Bla hade han torkade morötter på säck. Syrran köpte detta och gav vad som stod på säcken. Hennes fux blev nästan illröd och jättevacker i sin färg...Morötterna såg ut som torkad betfor fast lite rödfärgade..Höll ju längre än färska morötter...Helt super. Och 5 kg säcken räckte hur länge som helst.

Senast ändrad:

jag köpte såna säckar på den tiden. tyckte att det var jättesmidigt. Vet du varför det inte säljs länge?

man kan inte riva de i ett rivjärn då? :idea: då blir det ju som betfor å sen fodra med, är lite synd att ha en stor morotsäck som möglar på vintern :crazy:

Cita skrev:
man kan inte riva de i ett rivjärn då? :idea: då blir det ju som betfor å sen fodra med, är lite synd att ha en stor morotsäck som möglar på vintern :crazy:

Problemet blir ju då att förklara för familjen vad man gjort åtta timmar i stallet, funkar det då med:
-Jag har rivit 25kg morötter.

Eller när maken kommer hem och undrar vad det är för nåt du lagar till middag.
-Middag?, nä jag ugsgriljerar morötter.

Men pålle-plutt skulle antagligen älska dig! :D

HaHa, tänkte inte på vilka dumförklaringar jag skulle få på mig :D :p :)

Plockar upp denna otroligt gamla tråd.

Hur ska man göra för att torka morötter?
Har nämligen köpt på mig en stor mängd morötter och inser ju att de inte kommer att hålla i all evighet.
Så hur gör man?
Gradtal?
Tid i ugnen?

Någon som testat att göra själv?

Ska man blöta dem innan fodring (dum fråga kanske)?

Enda jag hittat ang torka mat, är en sida som handlar om friluftsliv. När man är ute och campar mm så brukar man ju köpa frystorkad mat. Men sånt är ju ganska dyrt. Enligt denna sida är det jättenkelt att torka själv i ugn. Man gör så här tydligen.

Sprid ut det du ska torka på en plåt med bakpapper eller folie. Sätt i 70 gradig ugn tills allt är helt torra (cirka 8 timmar). Låt stå luftigt några timmar till. Varmluftsugn är att föredra med en vanlig ugn ställs luckan lite på glänt med en tesked emellan så att fukten lättare släpps ut.
Torka en hel eller halv plåt varje gång. Beräkna mängden som till vanlig mat. Du blir förvånad hur allt krymper. En medelstor morot blir torkad cirka två matskedar. Ska du torka mycket och ofta kan det vara lönt att köpa en riktig tork. De är mycket bra och säkrare i temperaturen än många ugnar.
Torkade blandade rätter och animaliska produkter håller sig gott cirka en vecka. Kan förvaras längre i frysen. Svamp och torkade grönsaker har lång hållbarhet. Under längre tid kan maten förvaras i tygpåsar, torrt och svalt.

Troligtvis får man väl frysa in morötterna så de håller sig längre än 1 vecka. Det kanske finns andra sätt, men detta är enda jag hittade.

Hittade ett företag som heter Tuna foder som säljer torkade morötter. 3 kg 192:- eller 15 kg 885:- eller lösvikt 69:-/kg. ...lite dyrt kanske.

Senast ändrad:

Intressant..

Det kommer ta sin lilla tid att torka 60kg morötter.. :)

Tillägg till ditt tillägg..
Morötterna är redan införskaffade.
Hade tänkt att sälja dem vidare till stallkompisarna men då kom jag på att jag kanske kan torka dem..

Borgeby Kryddgård säljer torkade morötter. Kommer inte ihåg pris, men det var inte så dyrt.
Brukar blanda 1 dl i pålles middagsmat:d, när jag har torkade morötter hemma. Annars blir det färska morötter.
1 kg torkade morötter är som typ 5 kg färska morötter har jag för mig:confused:

Som sagt..

Jag är alltså inte intresserad av att köpa torkade morötter.
Morötter har jag redan, ca 60 kg.
Eftersom dessa inte håller i all evighet tänkte jag torka dem.
Så nu undrar jag hur man gör när man torkar..?
..och om någon provat att göra det hemma..

Jag har provat att torka själv.
Jag rev med rivjärn, osthyvel och potatisskalare, beroende på hur ont i fingrarna jag hade av allt rivande :angel:

Spred ut på tidningspapper över hela lägenheten samt torkade i ugn hela kvällarna och helgerna. Det tog sin lilla tid, men det blev bra! Hade torkade morötter i evigheter efter det!

Nu har jag provat att torka i helgen..
Det tar sin tid om man säger så.. :angel:

Fast med facit i hand borde jag väl fattat att man inte kan ösa på ett lager 10cm tjockt på en plåt och tro att det ska gå fort.
Tror jag har kört ugnen i 20 timmar i helgen och första laddningen är inte torr än.
Men skam den som ger sig!

Angående rivning/ skivningen så tog jag svärmors hushållsassistent till hjälp.
-Morötter skivade på nolltid! :idea:
Höll på att bli ett nervvrak när jag skivat de första 10 morötterna för hand..

Haha, tänk hur jag kände mej efter att ha skivat 10 kg morötter för hand :D:angel:

Tunt lager ska det vara, då går det snabbt! Jag brukar inte lägga några lager alls, bara ett tunt täcke morötter och sen in i ugnen!

Kom också på att det nog borde ha varit betydligt tunnare än vad jag la.

Jag beundrar dig att du orkade skiva 10 kg!
Då hade de fått hämta mig med den vita kramtröjan. :)

Det tog några kvällar innan jag var klar, och jag hade stenhårda valkar på händerna efter det :p Hade en grönsaksmandolin, men den gick sönder efter bara ett kilo eller så..

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 591
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025