Torka tvättad häst vid kyligt väder

A

Angely

Mammsen min kommer ner till mig här på skolan om några veckor, och då ska halvblopdstanten badas för att vara fin vid besöket. Det är ju dock lite kyligt väder för tillfället, absolut inte svinkallt (blir ju sällan några extrema minusgrader här i Skåne) men det krånglar ju till torkningen av hästen lite.

Så hur torkar man hästen på bästa sätt? Att stå och gno med handdukar i evighetern känns meningslöst, hårtork blir nog lite krångligt. :angel: Jag har ett fleecetäcke med hals jag tänkt sätta på, men sen då? Mera täcken på? Ut och gå? Bara släppa in i boxen och sen byta? Släppa i ridhuset och motionera samtidigt?

Bring it on!! :)

Sv: Torka tvättad häst vid kyligt väder

Släng över hästen svett täcken o låt den stå inne m mkt ströfoder o torka, bra mkt smidigare än hårtorken ;)

Ylletäcke på om du har ett sådant. Det drar ut fukten bra. Innan du lägger på täcket så drar du av så mycket vatten som möjligt med en svettskrapa. In i boxen sedan och lite extra stråfoder så torkar hästen gansk snabbt.

Hmm, dessvärre har jag inget ylletäcke, annars hade det ju självfallet varit idealiskt. Det blir nog boxen då, helt klart allra smidigast! :p

Mammsen min kommer ner till mig här på skolan om några veckor, och då ska halvblopdstanten badas för att vara fin vid besöket. Det är ju dock lite kyligt väder för tillfället, absolut inte svinkallt (blir ju sällan några extrema minusgrader här i Skåne) men det krånglar ju till torkningen av hästen lite.

Så hur torkar man hästen på bästa sätt? Att stå och gno med handdukar i evighetern känns meningslöst, hårtork blir nog lite krångligt. :angel: Jag har ett fleecetäcke med hals jag tänkt sätta på, men sen då? Mera täcken på? Ut och gå? Bara släppa in i boxen och sen byta? Släppa i ridhuset och motionera samtidigt?

Bring it on!! :)

Är hästen inte klippt så skulle jag råda dig att använda dig av någon form av torrschampoo och alltså inte väta igenom hela hästen. Åtminstone inte om den är lurvig.

Med klippt häst så bada och ställ in i box och täcka med ett par fleecetäcken om stallet är av det kallare slaget. Annars räcker med ett. Fast var uppmärksam på hästen så att den ej skakar. Byt täcken efter någon halvtimme och du skall se att hästen är torr på någon timme, om ens.

Oklippt häst som man envisas tvätta skulle jag göra likadant med, men här handlar det om många torra täckesbyten.

Hälsning Maja

Ett ylletäcke värmer gott och torkar hästen ganska snabbt.
Såg nu att du inte har ett, men du kanske kan låna? En yllefilt går lika bra.

Nej hon är inte klippt, men har fällt i princip all päls så. :p
Stallet är absolut inte kallt, skulle väl gissa på en 7-8 plusgrader iallafall.

Annars kan man ju alltid försöka övertala mammsen att få köpa ett, har man ju alltid behov av! :p

Fleecetäcke funkar annars ganska bra också, sen kan det vara bra att gå med hästen så att den inte blir kall (typ i ridhuset) tills den torkat lite. :)

Ja, hon är av sådan typ att hon torkar väldigt snabbt med! Har man ridit henne relativt svettig ett pass brukar det räcka att skritta av en fem, max tio minuter efteråt så är hon nästan torr. Himla smidigt, då räcker det att borsta av henne sen. :bow:

*knapplån*

Jag hade ju annars sett det inte alltför varma vädret som en ypperlig anledning att inte bada hästen för att mamsen kommer.. :angel:

Men som övriga sagt, täcke, helst ylle och in i boxen med mat så bör det inte vara några problem, förutsätter att det inte drar i stallet? Men bunkra helst upp med ett par torra svett-täcken så att du kan byta, åtminstone en gång för det första lär ju bli blött ganska fort, och då hjälper det inte så mycket. Har hon fällt av reda så ska hon ju torka fort. Vilken lyx - mina behöver nog några veckor för att torka.. :p

Tss, ja hon har fått gå med sitt vintertäcke (superbra Bucas, håller från 15 minus till 15 plus) sen i november ungefär. Så hon har fällt så fint så!

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 384
Senast: Korven
·
B
Islandshäst Hej! Jag undra hur ni gör när ni har ridit en häst på dagen och den är svettig. Tänk er att ni rider kl 12, avslutar passet vid 1 typ...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 675
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 897
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025